Trött fzr 600 - 91

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej

Varmkörde min fzr600 -91 på tomgång idag. Eftersom den stått ett bra tag 3år el. likn så trodde jag först det bara va att den behövde gå varm men även när den är varm så känns den trött när man står och tomvarvar. Svarar inte alls lika bra på gas som min andra fzr600 av samma årsmodell, och så vill den inte varva fullt heller, det är som att det tar stopp.

Jag kollade med killen som jag köpte den av och tydligen så va den likadan när han hade den. Men vad skulle det kunna vara? Nån som har nån ide?

Kan inte köra nån längre sträcka för jag har inga bromsar på fram än för o se hur den går med belastning.

/ Nicklas

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Första tanken: Byt bensin om den är 3 år gammal, förgasarrengörning, nytt luftfilter och stift.

Oljan har inte med gången att göra men den har du väl bytt hoppas jag?

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Jo soppan slog mig också, men sen när jag pratade med förra ägaren så hade ju han haft samma problem så det borde inte vara det heller... Men förgasarrengöring står högt på listan, men då kommer ju frågan, hur rengör man dom? och var brukar det samlas skit i dom isf?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
I flottörhusen. Lyft ur allt, del för del, och rengör. Ska du använda tryckluft, ta det väldigt försiktigt. Det är inte alls svårt, det klarar vem som helst nästan, så länge man inte plockar ner rubb och stubb i en ask. :)

Jag skulle använda något trycksatt rengörningsmedel på burk, t.ex brakecleaner. Fortfarande plocka isär förstås.

Last edited:

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Är det några packningar som man måste byta då antar jag eller? Eller kan ja börja riva med det redan ikväl...

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Sådär nu har ja fått ordning på det så det går att köra med den.

Och nu när man gasar och varvar mycket så hackar den, vill liksom inte, men den kommer efter en kort stund, som att den tvekar liksom.

Rengjorda förgasare, soppapump, tank och nytt soppafilter. Kör utan luftfilter för tillfället så det kan det inte vara...

Nån som har en ide på vad det skulle kunna vara nu.

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Sätt i luftfiltret i hojen så ska du se att den går bättre..... utan luftfilter blir det fel med bränsle luftblandningen det är därför den hackar....

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Det låter ju väldigt långsökt faktiskt. Luftfiltret begränsar väl inte luften såpass att det ska spela roll eller.

Men är du säker så ska ja testa.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
På många mc bromsar filtret luften såpass att de går riktigt dåligt utan det, så en bra början är att sätta dit det och i med ny soppa om du inte har det.
På topp brukar de gå bra utan filter.

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ny soppa är det.

På topp går den ju dåligt. det är ju det som är problemet. Som att den tvekar. Borde inte vara för mycket luft tycker jag, men det kanske det är.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ny soppa är det.

På topp går den ju dåligt. det är ju det som är problemet. Som att den tvekar. Borde inte vara för mycket luft tycker jag, men det kanske det är.

Finns ju hojar som knappt går att köra utan luftfilter, eller torrgasa heller.

Sluta tyck själv o släng PÅ LUFTBURKEN:yoparty

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Är troligtvis luftfiltert om du kör utan fortfarande. Borde sabba blandningen totalt !!!!

Annars kan det kanske vara dax för ett komptest. Är ändå en 17 år gammal sporthoj, så den har nog fått visa färg både en o två ggr.

Kollat så den har olja ?
Fzr modellen har en ovana att äta lite olja.

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Slitna munstycken i förgasarna?

Kan det vara det? Det finns nog två munstycken, ett för lågt gaspådrag och ett för full speta. Har haft liknande problem som du på min gamla 125:a och ett munstycksbyte gjorde susen.

/Oskar

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ja får väl krypa till korsett och inse att jag tyckte fel. På med den förbannade luftburken som är ett helvete att få på och nu så verkar hon gå bra, har iofs bara kört runt kvarteret men fullgasrepa på 1:an och nästan 2an verkar gå jämnt o fint...

Men fick inte på luftburken till 100%, lite glipa vid 2 "trattar", skulle detta påverka hojens prestanda fortf. alltså. Kanske inte så man märker det men det borde alltså göra det?

Scrub

Guest
har du kollat så att insugnings gummina är bra/hela?
Ganska vanligt att de torkar och spricker. då går den skit.

lilltrollet

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Såg att dom va lite spruckna, kanske värt o kosta på sig nya sånt också.

Nån som har nån uppfattning på pris på dom?

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Ca 200-500 kr för en sats på fyra stycken. Det slår rätt olika på pris mellan radfyre-hojarna.

Och detta kollade jag på piratdelar...dvs Tourmax Insugsgummin, inte Yamaha original. Men de håller hög kvalitét..:tummenupp

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Du får nog räkna på minst 300 kr styck, dom är jäkligt dyra på just yamaha fz och fzr modellerna.

Vad var det jag sa om luftburken.... utan luftburk så går oftast hojjarna riktigt dåligt...... ha en bra dag // Johnny

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...