Trött/kramp i benen under övningskörrning, tips?

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Återstår att se ...
Tjena,

Håller på och övningskör med min GSXR 750 från '92, väl medveten om att den inte är optimal för att övningsköra på så är det ändå en sån jag äger. Min fråga är att efter jag har kört ganska länge (för mig iaf), runt 10-15 mil så får jag ont i benet, nästan så det börjar krampa lite. Efter att ha tagit en liten paus på nån minut är jag redo igen, men kommer tillbaks efter ett tag.

Så, jag antar att detta är lite pga den hojen inte är till för att köra längre sträckor, samt väldigt mycket för att jag är ovan med dom muskelgrupperna. Men min fråga är om det finns något tips för att undvika detta? Dela gärna med er om ni har några tankar/erfarenheter till en nybörjare som jag :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du är säkert väldigt orörlig på hojen, jag behöver flytta runt lite i sadeln, men som rookie är 15 mil rätt mycket förutsatt att det är blandat och krokigt innan det är dags för en paus, du har inte skärpa ändå i huvudet för längre övningar, och åka landsväg rakt på i 15 mil är särdeles meningslös träning. :)
 

thejohan

Jo, såatt eee..
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Skramlaha
Kan väll tänka mig att det beror på som du skriver ovana, men även att du spänner dig.
Jag tror att det kommer släppa mer och mer men det är nog inte fel att kanske värma upp utsatta muskler innan körning samt kanske lite streching efteråt:)
 

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Återstår att se ...
Du är säkert väldigt orörlig på hojen, jag behöver flytta runt lite i sadeln, men som rookie är 15 mil rätt mycket förutsatt att det är blandat och krokigt innan det är dags för en paus, du har inte skärpa ändå i huvudet för längre övningar, och åka landsväg rakt på i 15 mil är särdeles meningslös träning. :)

Vi kör motorväg i 15 mil ... nej, skojade =) Nämen visst är det hyfsat mycket svängar osv på dom landsvägar vi kör. Sedan kör vi iofs inte 15 mil nonstop, det blir en del stopp för att diskutera vart vi ska härnäst, lite tips/kommentarer på min körning osv. Utan dom stoppen skulle jag inte klara så jättelänge.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Inget jag rekommenderar om du nu övningskör men det går ju att smågympa lite med ben och armar i lägre fart för att sträcka på dessa även om ett stop en stund är att föredra.Har provat detta även i 200 km/h men det var inget vidare lyckat när jag inte ens kunde röra vänster armen pga luftmotståndet.Så jag föreslår fortfarande en lägre fart. :D
 

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Återstår att se ...
Kan väll tänka mig att det beror på som du skriver ovana, men även att du spänner dig.
Jag tror att det kommer släppa mer och mer men det är nog inte fel att kanske värma upp utsatta muskler innan körning samt kanske lite streching efteråt:)

Hmm jo jag känner att jag spänner mig för mycket, även i armarna/händerna osv men det är hanterbart. Får tänka ännu mer än jag redan gör på att slappna av. Vet att jag såklart inte gör det tillräckligt.
 

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Återstår att se ...
Inget jag rekommenderar om du nu övningskör men det går ju att smågympa lite med ben och armar i lägre fart för att sträcka på dessa även om ett stop en stund är att föredra.Har provat detta även i 200 km/h men det var inget vidare lyckat när jag inte ens kunde röra vänster armen pga luftmotståndet.Så jag föreslår fortfarande en lägre fart. :D

Vågar man sträcka ut benet? Jag har ställt mig upp med raka ben ibland, vilket underlättar mycket. Men känns lite fel att göra det när man kör med en övningskörningsväst. Kan man sträcka ut benet lite framåt utan att man kör ner det i marken och bryter allt möjligt? :tungan

Edit: I låga hastigheter givetvis, när det känns som att jag har kontroll.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vågar man sträcka ut benet? Jag har ställt mig upp med raka ben ibland, vilket underlättar mycket. Men känns lite fel att göra det när man kör med en övningskörningsväst. Kan man sträcka ut benet lite framåt utan att man kör ner det i marken och bryter allt möjligt? :tungan

Edit: I låga hastigheter givetvis, när det känns som att jag har kontroll.

Som sagt inget att testa om man övningskör för t ex en trafikskola som då säkerligen får ren skrämselhicka.Visst kan du sträcka på benen om du tar ett i taget.Gympa med det lätt i sidled några gånger utan att köra det i marken naturligtvis där du bokar på knäet.Vänster arm kan du ju sträcka på hur du vill samt vrida och bocka på ryggen ett antal gånger för att leda upp den.När du har gjort detta så kanske du kan fortsätta någon mil till utan större obehag för att stanna och vila ut en stund.Det här gör du naturligtvis om du känner att du har kontroll över din hoj och inte annars samt att det underlättar om du kör någon form av sport / touring hoj. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känner igen problemet. I våras var min lösning var att efter ca 5mil var det dags för en fika på nästa mack. Min andra lösning (efter tips om att mc-eliten tränar på vanlig trampcykel / spinningcykel) att börja cykla 1-2 timmar om dagen. För bättre fitness.
På turer, typ Göteborg Sundsvall, när trafiken tillåter skakar jag loss ett ben i taget åt sidan eller står ibland upp och kör några hundra meter stående.
Grundtipset är träning på vanlig trampcykel.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
känner igen det där. Kommer ofta på mej själv med att sitta och spänna benen som fan trots att det snarare ger mer obalans. Försök tänka på att slappna av i benen. Själv byter jag ibland sättet jag har fötterna på pinnarna. Oftas pinnen i hålfoten men ibland har jag tårna i istället. På så sätt byter benen och knäna lite vinkel och det är skönt. Dock inget att rekommendera om man behöver växla eller bromsa..

Edit: ska tillägga att jag oxå övningskörde fram tills igår då jag äntligen klarade provet. Så jag hoppas vanan att slappna av kommer med tiden.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Visst kan du sträcka på benen om du tar ett i taget.... Det här gör du naturligtvis om du känner att du har kontroll över din hoj och inte annars samt att det underlättar om du kör någon form av sport / touring hoj. :)
Håller med Ankan. Eftersom jag själv kör (en modern tolkning av en) caféhoj så vet jag vad du menar. Kan bli stelt och lätt krampigt i ljumskarna efter 10 mil. Jag har ett helt batteri av övningar på hojen:

* Jag står upp, några hundra meter eller ett par kilometer. Funkar utmärkt. Jag ser dessvärre vare sig backspeglarna eller hastighetsmätaren (trafikpolisen?!) men ser varvräknaren i alla fall. Testa i låga farter först, 50-sträckor. På min hoj står jag utmärkt i 100-110 km/t. Då är fartvinden lagom för att jag skall kunna luta mig mjukt framåt, utan ansträngning, och låta fartvinden hålla mig uppe! :) Styr med styret, som vanligt, eller genom att belasta fotpinnarna. Då fixar du även rondeller, växling å sånt. Tänk på hur off road-gossarna kör med stor del av styrningen via fotpinnarna.

* Sträcker ut benen, snett framåt eller snett bakåt, ett ben i taget helst. Skulle du snudda asfalten så är det inte heller någon större fara. Det bara skrapar till lite. Ta det försiktigt så att du inte går i asfalten för hårt (ok jag rekommenderar kanske inte klackskrap i 100 knyck, men det händer inte så mycket om man är försiktig...)

* Upp med fötterna på bakre fotpinnarna några minuter. Bra när man är desperat-trött i ben och bak. Sträcker ut benens framsida. Inget att rekommendera på körskolan, säkerhetsmässigt så har den metoden vissa brister... Men på rak väg, där du kan överblicka vad som händer och inte tror dig behöva panikbromsa, kan det funka några minuter.

* Flytta dig på sadeln. Några centimeter framåt eller bakåt en stund kan göra gott. Ny benvinkel, blodet strömmar bättre.

* Ändra handvinkeln på gas- och kopplingshand lite. Samma här, några minuter med "fel" vinkel kan göra gott. Även om vinkeln blir onaturlig en stund så avlastas de muskler du normalt använder, blodet strömmar genom och du har snart piggnat till i armarna och kan återgår till din rätta, naturliga vinkel.

Finns säkert något jag glömt... man lär sig hitta på ett antal småtricks när man kör touring till Norge på en caféhoj! :)
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top