Trött på att köra med körskola - vad gör jag?

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Hej!

Mitt första inlägg här efter en lång lurking-period och en kortare medlemstid.

Jag började övningsköra för A-kort i början av mars (ja, jävligt längesen...) och jag har idag kört min 18:e lektion (räknat med både körgård och trafik), ska köra min 19:e imorgon och sedan tre timmar landsväg på måndag förmiddag.

Av ovan nämnda siffor kan man ju förstås dra slutsatsen att det här har blivit jävligt dyrt, och framförallt betydligt mer dyrt än vad jag hade tänkt mig. Det stör mig egentligen inte då jag alltid är optimistisk, men det som stör mig något fruktansvärt nu är hur jäkla lång tid det har tagit att komma hit. Jag tycker att jag kör bra, vilket de flesta säkert säger, men i det här fallet så får jag inte höra särskilt mycket från körskoleläraren förutom att jag måste planera min körning lite bättre för att hamna där jag vill hamna direkt istället för att kanske behöva göra ett körfältsbyte. Själva körningen i form av placering, rutiner och säkerhet i förhållande till andra bilar har jag inte hört någonting om på flera lektioner numer.

Jag har en preliminär uppkörningstid den 7:e juli, vilken är bokad via körskolan. Jag har som sagt totalt fem timmars körning inbokat från idag tills dess och några tidigare tider går inte att få tag på. Jag frågade min körlärare idag efter lektionen om han trodde det var möjligt att få till en uppkörningskontroll före min preliminärt inbokade tid, men han trodde inte det. Helt ärligt trodde han att det inte alls var rimligt då jag "hade en bit kvar". Det här gör mig något förbannad och irriterad med tanke på den tid och pengar jag lagt ned på kortet hittills. Jag har egentligen inte någon lust att ge dem några mer pengar, men jag känner mig totalt maktlös då de bara bokar om uppkörningen för att ge platsen till någon mer lämpad om de anser att jag inte är redo. Vad har jag egentligen för alternativ?

Jag har inte övningskört något privat. Jag äger inte någon motorcykel, men har kollegor samt någon vän som kör. Det känns lite fel att gå en handledarkurs nu, för att sedan köpa en hoj och övningsköra privat innan uppkörning, men min attityd till körskolan gör att det här lockar mer just nu.

Har ni några tips eller alternativ på hur jag kan gå till väga? Jag orkar verkligen inte jobba fler långa kvällar för att kompensera tiden som mina körlektioner tar, och jag har ingen lust att betala mer till körskolan.

Tack för alla tips som kan ges!

(FYI. jag bor i Stockholm).
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Behövs ingen handledarkurs för MC och kostnaden för att ansöka som handledare är typ 60 spänn eller något.

Bor tyvärr inte i Sthlm så kan inte hjälpa dig rent praktiskt men att köpa en hoj har du väl förmodligen tänkt ändå, annars är det ju en smula onödigt att ta kortet. Så jag skulle snacka med någon du känner med hoj och se om inte de kan tänka sig att köra bakom eller framför dig några gånger.

Sen kan du ju alltid ringa transportvägstyrelseverket och höra dig för om de har några tider lediga.

Angående körskolan så finns det ju såklart de som vill tjäna så mycket pengar som möjligt men de har även statistik på hur många av deras elever som kuggas så är de alldeles för dåliga tror jag de kan få problem. Därför vill de nog ofta vara extra säkra på att du är redo.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag tycker du ska ta upp det här med körskolan i allmänhet och läraren i synnerhet.
Säg att du vill ha feedback, vilket ju är en självklarhet, och att du vill veta vad du gör bra och vad du kan förbättra.
Ifrågasätt varför dom harvar på med dig utan att informera om dina framsteg eller vad du ska jobba på.
Det är dina pengar och du har köpt en tjänst, ställ krav !!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Man behöver inte gå handledarkurs för att övningsköra med MC, det är bara att ansöka om körkortstillstånd (för dig) och handledare (till din blivande handledare) sen är det bara ut å köra! Hoj måste du ju ändå köpa om du ska bli hojåkare.

Jag tycker absolut att du ska försöka övningsköra privat så mycket du kan mellan körlektionerna, kanske byta körskola om du känner att du inte får ordentligt med feedback eller att dom försöker mjölka dig på pengar.

Ta en körlektion på en annan körskola och se vad dom säger. Eller se om du kan få med dig nån kompis/kollega som är van hojåkare på en lektion så kanske du kan få svar på om körläraren snackar goja eller om det är så att du faktiskt inte är redo.

Lycka till hursom!
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hade jag själv tyckt mig vara redo så hade jag nog krävt min preliminära uppkörningstid. Men du kanske kör som en kratta, det kan ju ingen här faktiskt veta. Körskolan kanske gör helt korrekt bedömning eller pumpar dig på stålar, omöjligt att veta.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
När jag tog körkort med bil, samtidigt som Jesus, så var det en kille som dom avrådde från att fortsätta, han hade kört 52 lektioner, men ville fortsätta ändå.
Det roliga var att han inte hade motoröra för fem öre, han kunde köra i 50 på ettan utan att han tyckte att det lät konstigt :)
 

Mikehunt

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2015
Ort
Trollhättan
Hoj
2010 Honda CBR 600RR
Om du vill beställa egen tid för körprov, så kan du alltid beställa hem en personlig kod från Trafikverket som du sedan använder för onlinebokning.
Tycker dock att efter 18 lektioner så borde läraren se vilka delar som du behöver öva på. Låter konstigt att läraren håller detta för sig själv.
En polare fick ett tips på en webbsida med filmer som förklarade detaljerat och bra hur man "ska köra" vid övningskörning. Kan se om jag kan leta upp den åt dig så kanske du förstår själv om det är något du gör fel.

Kan tillägga att när jag tog mitt kort, så var det en kille som hade tappat räkningen på hur många gånger han hade gjort körprovet. Han fixade det dock den gången :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Vilken skola kör du på? Byt, för att få lite ny input.
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Jag är oxå nyfiken på vilken skola det är.
hade liknande upplevelse med sollentuna trafikskola. Körde inte så många lektioner men kände att dom bara ville pumpa på stålar
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När jag tog körkort med bil, samtidigt som Jesus, så var det en kille som dom avrådde från att fortsätta, han hade kört 52 lektioner, men ville fortsätta ändå.
Det roliga var att han inte hade motoröra för fem öre, han kunde köra i 50 på ettan utan att han tyckte att det lät konstigt :)

Vet en tjej i stan som tog över 200 lektioner :hihi
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag körde på Staffans Trafikskola, och jag tyckte att det var några för många "onödiga" lektioner. Han ville klämma in så många som möjligt innan uppkörningen, men jag sa nej till två-tre lektioner pga. jag kände mig säker nog.

Jag förstår inte det här "körskolan bokar uppkörning"-grejen. Bokade min uppkörning själv, lånade farmors hoj och klarade det.
Skit i mer lektioner. "Chansa" på en uppkörning istället. Nu när dom har tagit bort den pissiga slalom-krypkörningen är det ju busenkelt. Man kan alltid ha otur i trafiken, men "de e bah å åk".
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Tog lektioner på Kungsporten i Trollhättan, efter nio lektioner av övningskörning med mejsjelv i stortsätt (deras mc kommunikator fungerar 10% av tiden varav kommunikationen så vitt jag vet bestod av STR's ljudbok.) ville jag ha en uppkörning inbokad, mc-läraren hade ingen som helst koll på hur många lektioner jag kört och i efterhand så skyller jag mycket på mig själv som lät han strosa runt med mig i 9 lektioner för mig själv. Han tyckte inte ens jag var redo för risk tvåan, lite visste han att jag gjort den för 3-4 lektioner sedan. Nästa år bokade jag 5 lektioner på Vargöns trafikskola, tog ledigt och redan från första lektion var läraren positiv och konstruktiv trots att man inte kört på ett år och efter 4 lektioner var det läraren (alltså inget mjölkningsförsök) som tyckte att jag var så redo som jag kommer bli och inte behöver fler lektioner men försiktig general som man är tog jag även den sista lektionen och kortet dagen därpå.

Som natt och dag mellan de trafiklärarna på de två skolorna, den ena var stum och oinformativ och ogilade/blev tvär av tekniska frågor kring mc åkande (varnings tecken där på hög nivå)

Den andra var trevlig svarade på frågor och kommunikativ, förklarade vad jag behövde lära mig innan uppkörning (dock även envägs.. ska det va så svårt med två vägs kommunikation?). Så vill passa på att ge en eloge till de på Vargöns trafikskola, ville köpt dem lite fika eller så men blev inte av.

De jag understryk där, tycker jag man skall kräva, det är väl det jag var dum och inte gjorde, de ska inte bara förklaras att, "jobba på linjerna" utan även aktivt jobbas på underlektionen med tydliga korrigeringar och förstärkningar när man gör rätt. Att efter lektionens sluta säga, "det här gjorde du fel, det ska vi jobba på nästa gång", det funkar inte. Ställ krav på läraren annars byt!
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag tycker INTE det låter mycket med 18 lektioner. Hade du haft tillgång till att köra privat på egen MC så kanske det hade vart rimligt med färre lektioner. Jag körde säkert 10 timmar krypkörning privat, ca 150 mil privat och 5-6 lektioner på körskola innan jag klarade mitt A-kort.

Om du tänker på att det är en utbildning på ett fordon som du inte hanterat tidigare så är det inte så många timmar med 18 lektioner, eller hur?

Till det andra, Att inte vara nöjd med sin körskola är ett stort problem, jag tycker du ska prata med din lärare och tala om att du inte känner dig nöjd med er planering. Det är ju faktiskt så att läraren inför varje lektion ska göra klart syfte och mål för dagen. Gör upp det med läraren och var SJÄLVKRITISK när lektionen är klar.
Bestäm dig, du ska inte sätta ner foten mer än en gång på hela lektionspasset / på hela banan / på första 3 meterna (allt beroende på vart i utbildningen DU är, det ska ju vara rimliga mål för DIG).
I slutet av lektionen, var ärlig mot DIG (körskolan vinner inte på din oärlighet) Uppnådde jag mina egna mål? Satte jag ner foten fler gånger? OSV.

Om din lärare inte hjälper dig så kan det bero på en miljon olika saker, men jag skulle rekommendera dig att byta lärare om det är så att du inte känner att du får den respons just DU vill ha. Läraren kommer inte bli ledsen, jag lovar!

Det är dina pengar, det är du som ska lära dig något på den tid DU betalar för.

Lycka till!
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
hmm 18 lektioner låter mycket, men det beror väl på din hojvana sedan innan antar jag.
jag har kört moped och cross från 6 till 17 års ålder där efter hade jag ett uppehåll där ja inte köra något tvåhjuligt tills jag tog kortet förra sommaren då jag var 27. jag körde tre st 1.5 timmars lektioner, körläraren avrådde mig att ta den tredje för att spara pengar. men med en månad kvar till uppkörning så tog ja den ändå. man ska ju inte jämföra men om du har hojvana sedan innan så låter 18 lektioner mycket.
när ja tog bil dock så ville dom mjölka mig på pengar, såg ingen anledning till alla dessa lektioner ja fick ta.

men som dom andra sa, kräv respons bra som dålig. han ska iaf ha en anledning till att du måste öva mer.
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Jag hade egen MC medans jag tog kortet och körde en del privat samt övade krypkörning på området körskolan här brukar hålla till på.
Fick övningsköra väldigt mycket privat tom vara med på knix kurser så redan efter 6 lektioner hade jag mer eller mindre klarat av körskolelärarens "papper" på uppgifter, teorin blev godkänd för den bokade jag privat därför min körskola ville inte göra det åt mig efter bara 6 lektioner (pluggat mycket hemma).
Tyckte att det räckte och pratade om uppkörning efter 2 lektioner till och det var inte förrns då jag fick reda på att dom aldrig skulle boka uppkörningen till mig eftersom jag gjorde teoriprovet som privatist och skulle då boka uppkörning själv.

Gissa om bandet mellan oss blev klippt rätt snabbt :mad:
boka uppkörningen själv eftersom jag kände mig 100% på det, godkänd blev jag också. :arsele

Men detta är för jag fått övningsköra privat en hel del, då är 6-10 lektioner normalt.
Kan man inte övningsköra privat så låter inte 15-25 lektioner helt orimligt beroende på individens nivå.

Prata med körskoleläraren.
Känner du dig helt säker boka själv och gå dit och gläns lite :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top