Trafikförsäkringavgift! Helt bisarrt!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jag fick hem en bot på 1100:- av trafikförsäkringsföreningen häromdagen för att jag inte kunde/hann försäkra min hoj samma dag som jag köpte den!

Detta eftersom ägaren före mig precis hade ställt på hojen, och inte ens mottagit skattemärkningen.

Jag ringde precis och frågade vad fan de håller på med, då jag inte ens hade möjlighet att försäkra hojen samma dag som jag köpte den, då försäkringbolagets kontor inte hade öppet!
Då svarade hon jag pratade med att "Alla de stora bolagen har alltid öppet för sådana ärenden"! Men om man inte vill försäkra sin hoj för 30 000:- om året hos de stora bolagen, hur fasiken skall man då gå till väga?
"Då får du planera ditt MC-köp bättre", svarade hon!

Deras jävla byrokrati är helt jävla bisarr!
Jag tänker inte betala 1100:- för sån jävla idioti!

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
McFille skrev:
Jag fick hem en bot på 1100:- av trafikförsäkringsföreningen häromdagen för att jag inte kunde/hann försäkra min hoj samma dag som jag köpte den!

Detta eftersom ägaren före mig precis hade ställt på hojen, och inte ens mottagit skattemärkningen.

Jag ringde precis och frågade vad fan de håller på med, då jag inte ens hade möjlighet att försäkra hojen samma dag som jag köpte den, då försäkringbolagets kontor inte hade öppet!
Då svarade hon jag pratade med att "Alla de stora bolagen har alltid öppet för sådana ärenden"! Men om man inte vill försäkra sin hoj för 30 000:- om året hos de stora bolagen, hur fasiken skall man då gå till väga?

Hur kan det bli så mycket? Jag var en dag sen när jag hade köpt hoj och skulle försäkra den förra året och då fick jag betala ca. 230kr.

Lycka till :hej

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Det där misstaget gör man bara en gång.
Jag har gjort det, men det var bara att betala och lära sig av misstaget.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja fasiken...har kollat på deras hemsida nu och det verkar inte finnas några kryphål.... :(

Sergant...ja var tyvärr en vecka sen, då jag trodde att man var tvungen till att ha fått reg-beviset innan man var ägare och kunde försäkra den...men nej nej....

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag har haft å göra med dom en gång... I ett bilärende.

Dom var otrevliga, ohjälpsamma och jävligt pigga på att driva in stålarna via inkasso och kronofogden.

Så mitt tips är att betala och sen bråka med dom om du ska bråka...

/Lucky9

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
McFille skrev:
Ja fasiken...har kollat på deras hemsida nu och det verkar inte finnas några kryphål.... :(

Sergant...ja var tyvärr en vecka sen, då jag trodde att man var tvungen till att ha fått reg-beviset innan man var ägare och kunde försäkra den...men nej nej....

Aj fasen :( :gråta .

Som om du inte haft nog av dyra problem :gråta .

*klappar mcfille på axeln* :)

:hej

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
non
McFille skrev:

Jag blev precis lika arg som dig första gången. Ringde o skällde på nån stackare där, men de blev till att betala till slut. Som sagt, man gör det bara en gång.
Nästa gång; teckna en "tillfällig" försäkring hos nån av dom stora bolagen direkt när du köper hojen. Sen kan du leta billigare premier när hojen e hemma, i lugn och ro....det tjänar du på...

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
craze skrev:
Det där misstaget gör man bara en gång.
Jag har gjort det, men det var bara att betala och lära sig av misstaget.

Så sant.... jag har också gjort det EN gång.. :hej

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
jag tror de beräknar premien på vad det dyraste försäkringsbolaget tar i premie på trafikförsäkringen....tyvärr har jag själv varit stamkund hos dem och pröjsat dyra premier för en gammal amazon som jag jämt och ständigt glömmer bort...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
det kan kosta flera hundra om dan. Jag köpte en bil som var oförsäkrad (men påställd) och den fick stå nån vecka innan jag försäkrade den, sen dök det upp en räkning på 1200 spänn eller nåt sånt. En kompis fick 4-5 tusen på nån hoj han glömt av i nån månad.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag fick betala nånting på 5000 pix för min volvo 240... köpte den o körde hem den, sen fick den bara stå tills jag sålt min andra bil. När jag sen försäkrade in den så fick jag en FET räkning....
Men det e bara o betala, dom e inte riktigt riktiga dom dära...

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Hände mig me. Fick betala 600kr nånting för tre dagar. Sjuukt!!

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Surt är det, har lyckats med det själv. Vart ett par hundra och vad ska man göra. Den var påställd när man köpte den så det var bara att acceptera.

Om du vill bråka så betala först och bråka sedan. Det går väldigt fort att få en betalningsanmärkning på just skatter. Om man inte gör det är du märkt hos UC med en bet anm 3 år framöver. Om du sedan vill ha en kredit, telefon eller liknande kan det bli problem.

Visst är det surt men det är samtidigt bra om någon kör oförsäkrad och smäller så går de in och täcker den andra parten.

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
600kr för tre dagar?! :skrämd
Enligt hemsidan kostar det 62kr/dag (för bil) i trafikförsäkringsavgift att inte vara trafikförsäkrad... :rolleyes:

saxat från siten:
Om fordonet är i så dåligt skick att det inte går att använda?
Ägaren måste ha sitt fordon trafikförsäkrat även om det är i dåligt skick.
Trafikförsäkringsavgift debiteras därför trots att fordonet är i behov av reparation och inte kan användas.
Det saknar betydelse om det är ekonomiskt lönsamt att reparera fordonet.

Ve den stackare som har sin gamla sönder rostade duett eller nån gammal Harry Parkinsson stående i skogen & dom får reda på det.. :skrämd

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Okunskap är dyrt.
Har själv lyckats med det en gång och det är ju inte kul.

Men att ringa och vara otrevlig mot någon stackars kontorist är ju riktigt korkat.
Har man gjort en tabbe är det bara att svälja och betala.
Men föreningen är bra att ha när något förlorarpucko kör på dig med en oförsäkrad skrotbil.
Eller när någon smiter från en olycka så är det trafikförsäkringsföreningen som betalar.

Igent roligt mc köp för Fille, först ett motorras och sedan en föräkringssmäll.
Nu fattas det ju bara en körkortsindragning. :(

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hehe....ingen risk med körkortet (om ja inte kör för fort me bilen då :eek: )...
Nä du, det är fanimaj tur att det är en sådan sexig och ovanlig hoj jag har köpt....hade det varit en dussinhoj (á la CBR, R1 :p ) så hade det varit ännu för jävligare... :eek:

edit. Jag hade iaf. tur med försäkringspremien! 1654:- hel/helår... :tummenupp

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
zykl0n skrev:
Okunskap är dyrt.
Har själv lyckats med det en gång och det är ju inte kul.

Men att ringa och vara otrevlig mot någon stackars kontorist är ju riktigt korkat.
Har man gjort en tabbe är det bara att svälja och betala.
Men föreningen är bra att ha när något förlorarpucko kör på dig med en oförsäkrad skrotbil.
Eller när någon smiter från en olycka så är det trafikförsäkringsföreningen som betalar.

Helt riktigt, det är en jävla bra grej. Om ni någon gång råkar ut för en sån händelse kan ni prisa gudarna att trafikförsäkringsföreningen finns.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har lyckats med det misstaget många gånger när jag har köpt bil och inte försäkrat den :( men som de säger så är det bara att betala och vara sur! Sen kan du ju alltid ringa och vara allmänt otrevlig och sur mot dem, det brukar kännas bättre efteråt för mig iaf :)

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...