trafikförsäkringsföreningen

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Efter ett missförstånd med räkningar råkade min försäkring sluta gälla och eftersom hojen var påställd gick det till trafikförsäkringsföreningen. Inget gnäll över det, mitt fel, min plånbok.

Men.. måste de (TFF) låta min försäkring hos dem stå och ticka i TVÅ VECKOR innan de meddelar mig?

Borde man inte kräva att en sån instans skickar en varning meddetsamma, samma dag / dagen efter man råkar bli "kund" hos dem, så att man kan vidta åtgärder?

/Rant off

Det brukar ta 2 veckor för dom flesta... Klart dom inte skickar ut varning. Då blir det ju inga pengar...
jag köpte en hoj på vintern och tog hem på släp och ställde i garaget en gång. Och fick samma som dig efter 2 veckor. Ringde upp och sa att det är vinter och snö och därför inte brukat sporthojen. Hennes svar var då att det är samma sak för snöskotrar på sommaren...
Bara betala och vara glad, eller så ber du om att flytta fram dagen för ägarbytet..

Last edited:
Jag råkade ut för samma sak med min bil.
Hade fel hemadress hos Skatteverket, varvid Trygg&Hansa avslutade min försäkring utan att meddela mig per telefon eller email pga att räkningen aldrig kom fram.
Då trädde trafikfösäkringsföreningen i och gav mig en räkning på 6000 kr.
Det var en slump att jag ens fick reda på det.
Totalt 55 dagar á 104 kr/dag. Vet ej vad MC kostar.

Jag var rätt sur på T&H så jag sade upp all kontakt med dem, både hemförsäkring och bilförsäkring, och tjänade 4000 kr/år. :-)

Borde man inte kräva att en sån instans skickar en varning meddetsamma, samma dag / dagen efter man råkar bli "kund" hos dem, så att man kan vidta åtgärder?

Det finns lite olika scenarion, och man råkar inte bli kund hos TFF.

Antingen har du struntat i att betala din försäkring, samt påminnelse, fast du mycket väl vet om att den ska betalas varje månad/kvartal/helår. Från ett visst datum avsäger sig ditt bolag försäkringen, vilket blir första dagen TFF taxa börjar gälla.
Helt okej enligt mig då slappheten från försäkringstagaren tvingat FB att säga upp avtalet samt ta till INKASSO samt TFF.

Köper man en hoj som är försäkrad på säljaren är man fullt medveten om att den ska försäkras på köparen med en gång alt ställas av.
Även här helt okej enligt mig då slappheten tvingar in TFF som skydd mot andra.

Det har säkert att gör hur ofta det uppdateras i registren.
Fordonsregistret kan ju släpa lite och sen måste TFF hämta hem dom nya uppgifterna innan dom vet om det. Sen tillkommer lite tid för deras administration och för postgången innan du fått papperen.
Så det går nog inte att få det så mycket snabbare än det är misstänker jag.

Det kan ju ta upp till en vecka innan ägarbytet registreras i fordonsregistret men det registreras ju retroaktivt. Dvs köper du en hoj den 1:a i månaden så kan det ta fram till den 8:e innan ägarbytet syns i fordonsregistret men då står det att du är ägare från den 1:a och då är det ju från den 1:a som TFF fakturerar dig.

Säga vad man vill om Tff och deras policys hit och dit men man ska vara glada att dem finns, jag vart påkörd av ett jävla praktarsel utan försäkring och det löste tff minst lika snabbt och bra som mitt eget bolag.

TFF kan vara bra som många säger MEN dom utnyttjar en bugg i systemet på ett väldigt fult sätt. Om du gör ett ägarbyte på en hoj och skriver datumet för detta sen kryssar du även i avställning så försvinner försäkringen samma dag som datumet för ägarbytet står skrivet i pappret MEN avställningen sker inte förrens vägverket får in lappen och har behandlat den i tur och ordning, upp till 7dagar senare och räkning ifrån TFF är ett faktum. DET tycker jag är rent ut sagt är kriminellt. Jag råkade ut för detta själv och löste det genom att mer eller mindre tvinga mitt bolag att bakdatera försäkringen dom 7dagarna det gällde, då garageförsäkringen inte gäller påställda fordon.

En sak att tänka på om man ska anmäla en parkeringsskada är att vara petnoga med plats och tidpunkt. Och helst inte åka därifrån förrän man ringt polisen och anmält. De brukar aldrig åka ut men försäkringsbolaget gnäller alltid om man inte gjort detta. Plats och tidpunkt är en förutsättning om man ska få nån ersättning alls. Går ju alltid att hitta på nåt men då gäller det att man är konsekvent.

TFF kan vara bra som många säger MEN dom utnyttjar en bugg i systemet på ett väldigt fult sätt. Om du gör ett ägarbyte på en hoj och skriver datumet för detta sen kryssar du även i avställning så försvinner försäkringen samma dag som datumet för ägarbytet står skrivet i pappret MEN avställningen sker inte förrens vägverket får in lappen och har behandlat den i tur och ordning, upp till 7dagar senare och räkning ifrån TFF är ett faktum. DET tycker jag är rent ut sagt är kriminellt. Jag råkade ut för detta själv och löste det genom att mer eller mindre tvinga mitt bolag att bakdatera försäkringen dom 7dagarna det gällde, då garageförsäkringen inte gäller påställda fordon.

Ja. Det där är ju nog så irriterande men det är ju inte TFF:s fel direkt.
Dom gör ju endast det dom blivit ålagda att göra. Dvs tvångsförsäkra alla fordon som är påställda men saknar giltig trafikförsäkring.

Felet ligger ju hos fordonsregistret. Att det ska vara olika regler för olika uppgifter som man fyller i på samma blankett anser jag är urbota dumt. Om man fyller i ett datum för ägarbytet och samtidigt fyller i att fordonet ska ställas av så gäller ju ägarbytet från datumet man skriver. Då borde rimligen övriga uppgifter man ändrar på samma blankett också gälla från det datumet. Dvs avställningen borde också den gälla retroaktivt från datumet för påskrift av ägarbytet.

Så man skäller lite på fel träd när man skäller på TFF. Det är ju trafikverket och politikerna som sätter reglerna som är problemet i det här fallet. Tyvärr är det väl ett för litet problem för att någon ska bry sig om att ändra reglerna kring det här.

Tycker vi ska vara glada att det finns en trafikförsäkringsförening i huvudtaget - även om det kostar att göra misstag i samband med ägarbyten och missad betald försäkringspremie. Det innebär att vi övriga är skyddade i högre grad än om föreningen inte existerat.

Visst är det sura pengar, men jag skulle nog vara rätt glad att den finns om jag någon gång skulle missa att betala in en försäkring och olyckan skulle vara framme under tiden. Försäkringsbolagen brukar inte bara säga upp försäkringen utan att att man skickar ut ett brev med påminnelse. Visst kan postgången vara fel ibland - det har jag själv råkat ut för.

Om vi nu ska prisa tff så undrar jag varför mc är dyrare än bil för...... 273kr/dag MC och 0105 Personbil, övriga 104,20 ännu ett ex på att dom utnyttjar systemet då mc ställs av och på oftare än bilar.............

Man utgår från max- premie för bil respektive motorcykel. Motorcykel är dyrare än bil helt enkelt - ett faktum som gäller även de vanliga försäkringarna. Man prissätter också premien efter det dyraste fordonet. Det vill säga det har ingen betydelse om det är en Volvo 240 eller Ferrari 458, resp Honda CB 750 eller en Ducati 1098R.

ännu ett ex på att dom utnyttjar systemet då mc ställs av och på oftare än bilar.............

Utnyttjar systemet?

Det gör väl den som ställer av och på ofta exakt lika mkt isåfall?

Vad gäller avställning så är det ju avställt från det datum man fyllt i blanketten, inte när transportstyrelsen fått in den och behandlat den.
Får man problem med TFF vid avställning så lär det gå att överklaga. (förutsatt att man fyllde i datumet)

Nä där har du tyvärr fel avställningen gäller ifrån dagen då blanketten behandlats inte dagen då ägarbytet skedde. Detta har jag fått erfara personligen och även fått tampas med tff för att få räkningen avskaffad....

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick