Trafikskolor i Hbg?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Haj, jag tänkte halvflytta till Hbg under sommaren och förhoppningsvis hinna ta A-kortet då. Nu till frågan, vart hittar jag billig och bra trafikskola i Hbg regionen? Hur tror ni att det blir med att boka tider till lektioner i juni/juli eventuellt augusti som det då kommer handla om?

Om det finns någon här som kan ställa upp på lite övningskörning vore det också toppen. Allt från parkeringsplatskörning utan tillstånd till riktig handledare på allmän trafik sökes. Har dock ingen hoj ännu, utan det skulle du isf. få stå för, om något skulle hända så är det klart att jag pröjsar! Det är bara så vidrigt dyrt att köra mängdträning som egentligen kräver mer hoj än handledare när man kör vid trafikskola. 600-1000kr / lektion lite beroende på längd är väl vad det ligger på nu :( Så hör av er om ni skulle kunna hjälpa en stackars själ utan a-kort. :tummenupp

Jag tog mitt körkort på drive-in trafikskola, de är riktigt bra där. Jag ringde först runt och kollad innan jag bestämde mig. Och de som inte hade någon mc utbildning rekomenderade drive-in trafikskola.
Tyvär så kan jag inte hjälpa dig med körningen (har varit av med körkortet en gång)
Lycka till och välkommen ner till Helsingborg :tummenupp

Lantz trafkiskola är bland de bästa.
Jag gick på rekomendation dit och blev mycket nöjd med hur jag blev behandlad, tillgång till datorer (för plugg biten) hade inte heller speciellt svårt att få tid, bara man planerar lite själv. :)

Och Johan är superduper trevlig, och han kan lära ut.
Jag körde 10 gånger (Köpte ett uppgraderings kit) och tog kortet på första försöket.
har visserligen kört ganska mkt hoj innan (fast det var typ 10 år innan jag tog kortet) och bil har jag kört nästan varjde dag i 14 år... :) )

Priser och så är nog mer eller mindre skit samma.

Gå till Lantz. De är de enda i stan som är normala.

Jag tog oxå mina kort på drive-in. Fy fan vad jag ångrar mig.

Sen att de kör nya fätta BMW´s på lants skadar heller inte :)

Välkommen ner till värmen, Helsingborg är en underbar sommarstad.

Håller med Putte, Lantz trafikskola vet jag många som har gått på och de har varit väldigt nöjda.

Drive In är lätt den bästa! hojjar och priser är nästan samma överallt, men de har flest lärare/elev och även fler uppkörningstider/elev!!

Jag kugga till mitt B men fick en ny tid en vecka efter... samtidigt fick en polare på lantz sin tid, 2månaders vänta....

Otee skrev:
Välkommen ner till värmen, Helsingborg är en underbar sommarstad.

Håller med Putte, Lantz trafikskola vet jag många som har gått på och de har varit väldigt nöjda.

Hehe, det är 25+ här också just nu! Nä men det är ju en underbar stad och längtar tills första veckan i juni då man packar bilen och kör ned allt viktigt för sommarn. Efter sommaren blir det troligen riktig flytt till Lund så Hbg lär man vistas i ett bra tag de närmaste 4-5 åren :tummenupp

Det verkar som att det finns två alternativ, Lantz eller Drive-in. Vissa tycker att Lantz är sega med tider med mera och vissa ångrar sin tid på Drive-in. Det är alltså ingen skillnad på priser då heller? Det här med teori fixar jag nog själv, så det är körningsbiten som jag vill avklara så snabbt och billigt som möjligt. Så vad skiljer sig på körningsbiten tycker ni?

Så länge jag har kortet till hösten så är jag nog nöjd. Vad tror ni, är det möjligt med tanke på boka tider, då det lär vara en hel del andra som försöker ta kortet i sommar?

En omöjlighet är det inte.. men du lär få lååång väntetid på uppkörningen!
Jag hade 6veckor till mc och det var två år sen.. det är inte lättare nu :(

kajlyl skrev:
Drive In är lätt den bästa! hojjar och priser är nästan samma överallt, men de har flest lärare/elev och även fler uppkörningstider/elev!!

Jag kugga till mitt B men fick en ny tid en vecka efter... samtidigt fick en polare på lantz sin tid, 2månaders vänta....

Det är alltid väntetid till de bästa... ;)

Och uppkörning styr inte körskolorna. Det sköter vv helt och hållet. Möjligen har olika skolor olika många tider tilldelade till sig. Vad vet jag.

Alltså, nu ska jag inte dra alla lärare på Drive in över samma kam.
MEN, detta hände medan vi stog och tittade på (de kör ju brevid där vi körde).
Två elever, en lärare. (Helt normalt)
Elev ett tränar slalom, elev två kör 8an och övar för garage-meningslösa-svängen.
Elev två trillar.
Elev två ligger kvar i säkrt 20 sekunder. ingen reaktion från läraren.
Elev två reser sig upp- fortfarande ingen reaktion från läraren
Elev två försöker lyfa upp hojen, men har kass teknik... - fortfarande ingen rektion från läraren som stå 20 meter bort...
ah, efter ca 2 minuter går läraren bort och hjälper eleven...
:kocko

De har ju fler än en lärare antar jag och man kan bara hoppas att denna läraren inte är mc-körlärare längre, skamligt dåligt aggerande.

Drive in hade två olika hojar, Lantz har två identisk lika - fast lite olika mkt krashade... :p
Vilket som är bäst kan man ju diskutera, men jag tycker det var bättre att komma till en likadan hoj varje gång. Lära mig köra på en annan sorts hoj kan jag göra på min egen, de har ju inte sporthojar ändå... :)

Har man körkort sedan tidigare så hör med hur de olika skolorna hanterar det. Vissa KRÄVER att du ändå kör hela teoribitem, lektioner etc etc.
På Lants slipper du sådant. Jag skrev testerna på datorn för kan man dem så klarar man uppskrivningen enkelt.
Jag hade alla rätt... ;)

Priser skilljer säkert, men mer på "paket" pris än på pris per lektion.
Jag köpte ett "uppgraderings paket" - krävde att du hade B kort sedan tidigare.
5000:- för 10 lektioner, kaffe, teori tester, MC boken, och lån av den vanliga boken, lån av kläder etc allt ingick.
Allt som allt kostade mitt kort ca 7000, de övriga kr var uppkörning och lämp kostnader.

Johan är lite lätt stressad men otroligt trevlig och vädigt duktig som körlärare - och han är inte rädd för att säga till om man gör grova tokigheter, och det är viktigt tycker jag . Jag betalar ju för att lära mig. :)

Gick också hos Drive-in när jag tog mitt MC kort.
Då hade de helt klart de bästa priserna. Det gick jag efter.
Fick alltid ett trevligt bemötande när jag var där, och läraren jag hade var kanon.

kajlyl skrev:
En omöjlighet är det inte.. men du lär få lååång väntetid på uppkörningen!
Jag hade 6veckor till mc och det var två år sen.. det är inte lättare nu :(

Man kanske kan boka uppkörningstiden en bra bit innan man är klar, så att det blir uppkörning lagom när man börjar bli färdig, om man inte är färdig då, så kan man väl avboka? Borde inte man kunna eliminera kön på detta sätt?

Det verkar som att man får höra mer negativt om drive-ins lärare även om båda verkar bra. Jag kollade lite på hemsidan och såg att drive-in kör med en 500cc för mellan medan lantz med strypt 750cc. Vad tror ni, vilket är bäst att öva / köra upp med?

Nu till priserna, teorin fixar jag själv så det är körningarna som gäller.

Lantz:
10kr / min ordinarie pris - paketen inkluderar teori och blir dyrare.
Uppkörning 900kr med uppvärmning

Drive-in:
10kr / min ordinarie pris - paketen inkluderar teori och blir dyrare
1200kr uppkörning med 35min uppvärmning

Alltså Lantz verkar vinna priskriget pga. att uppkörning blir billigare, detta beror dock lite på hur mycket man får köra som uppvärmning inför provet.

Så det verkar bli Lantz om ni inte har något mer att säga om hojarna, eller andra bra / dåliga erfarenheter?

Sen om någon har teoriboken till MC kvar efter att tagit kortet skulle jag gärna låna den under sommaren. Sen skulle det fortf. uppskattas om någon hade lust att ställa upp som handledare då ingen i bekantskapskretsen kan ställa upp och det här med 10kr/min svider ! Vi behöver ju inte köra i trafik, kan ju räcka med köra på parkering utan tillstånd så blir det så enkelt som möjligt. :tummenupp

kajlyl skrev:
tror jag har böckerna liggandes här någonstans....

Härligt, kommer nu inte te hbg innan juni då man har lite tentor och studentskivor kvar med mera. Men åker nog dit runt 7e juni, så skulle kunna plocka upp de i princip när som helst efter det. Väldigt tacksam om det kunde ordnas :Bugar

Villee skrev:
Jag kollade lite på hemsidan och såg att drive-in kör med en 500cc för mellan medan lantz med strypt 750cc. Vad tror ni, vilket är bäst att öva / köra upp med?

Så det verkar bli Lantz om ni inte har något mer att säga om hojarna, eller andra bra / dåliga erfarenheter?
:tummenupp

Har aldrig hört någon säga något illa om Lantz trafikskola till skillnad från många andra trafikskolor. Bland många räknas den som bästa trafikskolan i Helsingborg vare sig det är bil eller MC kort man är ute efter.

Har själv väldigt goda erfarenheter av Lantz. Tvivlar på att det finns många som är bättre i sitt yrke och gör sådana uppoffringar för att ge sina elever bättre förutsättningar att klara körkortet som Johan Lantz. Det var en ära att ha honom som lärare. Motorcyklarna är väldigt lättkörda och fungerade klanderfritt när jag tog mitt körkort för tre år sedan där.

Vore jag dig skulle jag ta kontakt med den körskola du nu beslutar dig för att välja i god tid så att du får tid till körlektioner och teori. Är körskolan snäll och du ger intryck av att vara en seriös elev så finns chansen att de bokar upp en teoritid direkt vilket asevärt ökar möjligheterna att du den provisoriska lappen i handen snabbare. Sedan kan du komma överrens om ett intensivare övningsschema efter avklarat teoriprov vilket ökar möjlighterna ytterligare till en effektivare användning av tiden sommaren.

Lycka till med körkortet!

//Harm

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S