Trafikverkets senaste nymodighet *bygdevägar*

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fy fan så bra! Vassego' Trafikverket.
Wiseguy beskriver verkligheten åt er!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror man kommer att kunna se på olycksstatistiken att Audi-bilar kommer att vara överrepresenterade när det gäller olyckor på dessa väger.
För jag menar, hur ofta har ni sett en storstadsbo i en Audi väja eller ge väg åt någon annan...?
Nä, exakt. Aldrig.

Bygdeväg_1.jpg

Bygdeväg_2.jpg

Bygdeväg_4.jpg

Bygdeväg_5.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hänvisar man bara till att det fungerar utomlands... :3freak

Källa:

http://www.hd.se/2016-08-05/trafikverkets-nya-bygdevagar-jo-anmals

Nu har en privatperson JO-anmält Trafikverket för att ha infört bygdevägarna, som enligt anmälaren bland annat ska ha skett utan att allmänheten meddelats om de nya reglerna.
Mannen, som enligt anmälan inte bor i Helsingborg, hörde av sig till Trafikverket tidigare i sommar efter att ha kört på bygdevägen mellan Allerum och Ödåkra. Han upplevde de nymålade sträcken i vägen som förvirrande och frågade sig om vägen blivit enkelriktad och om det var tillåtet att köra i vägrenen.
I ett mejl till Trafikverket frågar han också vilka undersökningar som ligger bakom ändringen, hur de påverkar trafiksäkerheten och hur trafikreglerna kommunicerats.
Anmälaren har fått respons från Trafikverket, men är inte nöjd med svar om att bygdevägarna exempelvis ska fungera utomlands. Han tror att bygdevägarna av olika skäl kommer leda till ökade säkerhetsrisker. Med JO-anmälan vill mannen bland annat att Trafikverket ska upphöra med utvecklandet av bygdevägar samt återställa de vägar som målats om.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Glöm inte att Trafikverket sitter i Borlänge.
Många av de som jobbar där har begränsade erfarenheter av reella trafikproblem eller egna körerfarenheter.
De har svårt att förstå rusningstrafik i storstäder eller trafikerade landsortsvägar, de saknar empati och har svårt att sätta sig in i olika trafiksituationer.

Många tjänstemän ser som enda uppgift att bekräfta en högre tjänstemans påstående oavsett om det är rätt eller fel: :crash
Hur får man jobb på Trafikverket ?
Jag är ganska slö och lite korkad, -jag borde passa bra in i gänget:crash
 

Raderad medlem 51742

Guest
Även denna trafiklösning skall enligt Trafikverkets underrättelser fungera bra utomlands. Trafikverket kommer nu att skicka en hel avdelning på utrikes studiebesök för att studera lösningen i praktiken. Man planerar även att starta ett forskningsprojekt där man engagerar expertis inom bl.a. tvärtomism, spegelteori och flödesreversering för att anpassa lösningen till svenska förhållanden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Körde idag vägen i mellan Allerum och Ödåkra, och ja här kommer att hända många trafikolyckor.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
...Samtidigt var trafikpolisen Sören Johansson under större delen av sträckan mellan Bårslöv och Gantofta tvungen att köra ute i vägrenen.
– Det är inte så vi har tänkt att det ska vara. Men om det är många krön och kurvor få vi fundera över hur lämplig vägen är, säger Janet van der Meulen.

Så med andra ord har de inte ens till fullo kontrollerat om vägen varit lämplig som bygdeväg. Seriöst denna Janet är allt man avskyr med trafikverket. Oförmögen att ta till sig kritik, går sin egen väg som är rent åt helvete sne och oförstående till att människor tycker hon har fel. Med andra ord anser jag henne vara inkompetent som projektledare för liknande projekt. Bara det faktum att hon till stor del tänkt i pengabanor främst och inte satt säkerheten först för trafikanterna är under all form av kritik. :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hittade en gammal artikel i ämnet:
11/10 2011:
http://www.skd.se/2011/10/11/experimentvag-ar-klar-att-anvandas/

Kräver inte den här typen av väg mer av bilisterna?
–Jo, har man en cykel framför sig och får möte så får man gå in bakom cykeln. Men det har funnits cyklar på vägarna även innan.

Enligt Janet van der Meulen är erfarenheten från liknande projekt att cyklister faktiskt känner sig tryggare av att ha väggrenen för sig själva


Vilken väjer först, långtradare eller SthlmsAudi :tungan
Förhoppningen är även att chaufförerna för den tunga yrkestrafiken ska välja andra vägar när de ska ta sig till E22:an.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
...Samtidigt var trafikpolisen Sören Johansson under större delen av sträckan mellan Bårslöv och Gantofta tvungen att köra ute i vägrenen.
– Det är inte så vi har tänkt att det ska vara. Men om det är många krön och kurvor få vi fundera över hur lämplig vägen är, säger Janet van der Meulen.

Så med andra ord har de inte ens till fullo kontrollerat om vägen varit lämplig som bygdeväg. Seriöst denna Janet är allt man avskyr med trafikverket. Oförmögen att ta till sig kritik, går sin egen väg som är rent åt helvete sne och oförstående till att människor tycker hon har fel. Med andra ord anser jag henne vara inkompetent som projektledare för liknande projekt. Bara det faktum att hon till stor del tänkt i pengabanor främst och inte satt säkerheten först för trafikanterna är under all form av kritik. :huvet

Kan bara instämma. Såna inkompetenta dårar som fyller upp stora delar av våra myndigheter och statliga verk! :huvet
Ta bara Trafikverkets totala inkompetens när det gäller Södertäljebron. :mad:
Men vad kan man egentligen göra som medborgare???
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Men vad kan man egentligen göra som medborgare???

Engagera sig? Till exempel politiskt eller i (intresse)organisationer som till exempel SMC. Hur vi röstar påverkar väldigt lite med det systemet som vi har i Sverige. Själv nöjer jag mig idagsläget med att vara medlem i organisationer för att således ge dem tyngd och pengar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan bara instämma. Såna inkompetenta dårar som fyller upp stora delar av våra myndigheter och statliga verk! :huvet
Ta bara Trafikverkets totala inkompetens när det gäller Södertäljebron. :mad:
Men vad kan man egentligen göra som medborgare???

Men nu ska alla chefer tänka utanför lådan och då blir det så här...


Tyvärr vet de flesta inte vad som finns i lådan så då hamnar allt utanför...:(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Man har inslag från vägen i fråga jag tog upp i tråden. Har stött på ett par till ställen där man bara tar sig för pannan. Det är inte frågan om det händer en olycka utan när. Det är ingen som kommer att respektera 60 gränserna på vägarna i fråga och vi lever i ett land med långa perioder av mörker och dåliga väderförhållanden. Good luck med experimentet säger jag bara. Det är tillbaka till ritbordet.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Han som de intervjuar vid ca 0:40 har ju helt rätt. Och det har man ju sett vid andra konstruktioner från Tragikverket, att alla ska vara osäkra på vad som gäller så att alla saktar ner är deras strategi.

Vem är det som ska väja? Vem är det som ska stanna? Vem är det som ska köra om? Vid vilket tillfälle? Så det är den här osäkerheten som är högst påtaglig.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Han som de intervjuar vid ca 0:40 har ju helt rätt. Och det har man ju sett vid andra konstruktioner från Tragikverket, att alla ska vara osäkra på vad som gäller så att alla saktar ner är deras strategi.

Så här års börjar löven falla. De kommer att ligga som ett klister i den breda väggrenen på bägge sidor av vägen. När det blir snö/frost/underkylt underlag lär bilister få väja ut i väggrenen vid möte. På våren kommer grus att ligga i väggrenen. Vi vet alla hur det kan bli på den typen av underlag. Tycker inte att det andas säkerhet att skapa osäkerhet. Då kan vi ju införa farliga korsningar utan trafikljus med endast lämna företräde där störst bäst och vackrast tar för sig samt ta bort alla mitträcken på vägarna så att man åter igen kan riskera att möta en med farligt riskbeteende och låg självinsikt om detsamma. Ärligt talat tyckte jag det var rätt trevligt att köra i länder där man befinner sig på 60-tals nivå. Man får känna att man lever hela tiden och vara tacksam över det.

En vacker ljus sommarkväll där någon cyklar är en sak. Bara för att man sätter upp en skylt med 60 km/h och smalnar av vägen betyder det inte att folk kommer att respektera det. Varenda gång jag har kört vägavsnittet i fråga ligger folk en bra bit över körkortsindragning. Många har nog inte ens reflekterat över 60 skylten. Andra har gjort ett medvetet val och struntar fullständigt i att följa de allt för låga gränserna utom möjligtvis på de dolda partierna där de tills vidare tar det något försiktigare. Det är bara en tidsfråga innan de tappar respekten där också. Sedan kan vi läsa om en hemsk olycka där ett par cyklister strök med.

Man borde istället ha byggt separat cykel och gångbana. Det blir allt mer tydligt att man ägnat sig åt quick fix lösningar hos trafikverket. Kastat skatteintäkter i sjön mer eller mindre och gjort någon fet på kuppen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man har inslag från vägen i fråga jag tog upp i tråden. Har stött på ett par till ställen där man bara tar sig för pannan. Det är inte frågan om det händer en olycka utan när. Det är ingen som kommer att respektera 60 gränserna på vägarna i fråga och vi lever i ett land med långa perioder av mörker och dåliga väderförhållanden. Good luck med experimentet säger jag bara. Det är tillbaka till ritbordet.

Det löser dom med ett gäng fartkameror, så klirrar det dessutom in pengar till statskassan. Sker det ändå nån olycka så sänker de hastighetsgränsen till 40 km/h. Så det blir nog "bra" till slut. :3freak
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top