Traktortråden

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Har flyttat ut på vischan och har kommit fram till att en gammal traktor hade inte varit helt fel att ha, men har noll koll på traktorer.
Ska ha den till att ploga snö, slå gräs och dra lite träd i skogen typ. Sen ska honan ha hästar med, så då kanske man får nytta av dem med?!

Är det värt att lägga lite extra pengar för att få en med frontskopa? Kan man skotta snö med skopan? Eller behöver man snöblad för det?

Hilfe!?

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Hur många pengar vill du lägga?

Eftersom det finns ganska många med samma behov som du är mindre/äldre/billigare traktorer med frontlastare dyrare än de utan.

Men frontlastare är givetvis användbar vid snöskottning, trädgårdsarbeten, att lyfta saker hit och dit, mocka ut hestbajs.

Det går att skotta snö med skopan, men ett snöblad är i regel bättre, då det är byggt för det ändåmålet. Men vid vissa manövrar är det ett plus med frontlastare.

En tvåhjulsdriven traktorn behöver snökedjor på vintern, en fyrhjulsdriven klarar sig oftast utan om däcken är hyffsade.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Klart du ska ha frontlastare, snöskopa duger gott med snömängden på dina breddgrader!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Massey Ferguson 135 eller 240 är gravt underprisade anser jag.
Du skall ha bakmonterat snöblad.
Frontlastare är ett plus, men det mesta går att göra med vanlig bakskopa.
Lagom stor, tillräckligt stark.
Billig och pålitlig.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Hur många pengar vill du lägga?

Eftersom det finns ganska många med samma behov som du är mindre/äldre/billigare traktorer med frontlastare dyrare än de utan.

Men frontlastare är givetvis användbar vid snöskottning, trädgårdsarbeten, att lyfta saker hit och dit, mocka ut hestbajs.

Det går att skotta snö med skopan, men ett snöblad är i regel bättre, då det är byggt för det ändåmålet. Men vid vissa manövrar är det ett plus med frontlastare.

En tvåhjulsdriven traktorn behöver snökedjor på vintern, en fyrhjulsdriven klarar sig oftast utan om däcken är hyffsade.

Hade tänkt lägga runt 20k. Och efter ha haft lite koll på blocket så verkar det vara bra åtgång på traktorer för dem pengarna.
Men går det sätta snöblad på frontlyften, eller det är bäst med sådant som man fäster under traktorn alt bak på traktorn?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade tänkt lägga runt 20k. Och efter ha haft lite koll på blocket så verkar det vara bra åtgång på traktorer för dem pengarna.
Men går det sätta snöblad på frontlyften, eller det är bäst med sådant som man fäster under traktorn alt bak på traktorn?

Man ska ha rätt stabil traktor för att ha snöblad fram, annars går det bara i sidled.

EN TRAKTOR UTAN FRONTLASTARE ÄR I PRINCIP VÄRDELÖS!

Jag snöröjer med en BM640 men förhoppningsvis inte lika ofta som förra vintern. :huvet

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Frontlyft.
929_frontlyft_1_1.jpg

Frontlastare.
frontloader_1.jpg

Skillnad.

Det bästaste är att ha bladet fram, med en balk som ligger under traktorn och fästs bak i dragkroken.
Har man stoor traktor kan man ha snöblad i frontlastaren, fast det är ändå lite av en chansning skulle jag säga. Det är lätt hänt att köra i något fastföremål och kröka alltihopa.

Du ska ha ett blad bak i hydralarmarna, det fungerar alldeles utmärkt. Kompletteras med en snöskopa i lastaren om man vill.
Tror dock det är svårt att hitta en traktor med lastare för 20'.

EN TRAKTOR UTAN FRONTLASTARE ÄR I PRINCIP VÄRDELÖS!

Vår ena traktor har just nu gått 4716 timmar utan att vi har saknat lastare på den en enda gång, den hade snarare varit i vägen.

Den andra traktorn har lastare som vi använder dagligen.

Så om traktorn är i princip värdelös eller inte utan lastare beror enligt mig ganska mycket vad man har tänkt att göra med den..

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vår ena traktor har just nu gått 4716 timmar utan att vi har saknat lastare på den en enda gång, den hade snarare varit i vägen.

Den andra traktorn har lastare som vi använder dagligen.

Så om traktorn är i princip värdelös eller inte utan lastare beror enligt mig ganska mycket vad man har tänkt att göra med den..

Som enda och allroundraktor så är det ett måste.

Det är klart, har man en enkom traktor till att enbart dra dyngspridare/ensilagesläp och en annan att lasta med så behöver man inte frontlastare på båda, men det var ju inte fallet här, han skulle ha EN traktor till allt på gården.

En frontlastare utan skopa på kan knappast vara i vägen.

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Som enda och allroundraktor så är det ett måste.

Det är klart, har man en enkom traktor till att enbart dra dyngspridare/ensilagesläp och en annan att lasta med så behöver man inte frontlastare på båda, men det var ju inte fallet här, han skulle ha EN traktor till allt på gården.

En frontlastare utan skopa på kan knappast vara i vägen.

Jag ser vad du skriver och förstår dig. Men för Ts som ska slå gräs, ploga snö och dra ut några träd ur skogen skulle jag inte säga att det är ett måste.
Men köps det en traktor med lastare kommer den med stor sannolikhet användas mer än man först trott.

En frontlastare utan skopa kan vara ivägen.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Gör det enkelt för dig.
Bjud in en granne med traktor på kaffe och prata med honom.
De som redan är traktorägare på landet brukar ha koll på vad som behövs och vad som funkar i närområdet. Det är ju inte kul med en uddamaskin som ingen begriper sig på.
Då är det bättre med en modell som fler kan om du behövar hjälp.
Titta gärna på 70-tals traktorerna, de brukar vara prisvärda. Fiat gör trevliga maskiner. MF lika så och Volvo. Men prata med grannarna så berättar de vad som funkar och var du får tag på både traktor och delar när det behövs.
Kanske finns det en i byn tillsalu som inte kommer ut på blocket?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Frontlastare känns onödigt i ditt fall, det är väl först om dyngstacken behövs skyfflas som du kan tänkas behöva en.
Bakmonterat snöblad får du ett nytt för 7000:- och begagnat för mycket mindre och det fungerar utmärkt att ploga på det viset. Men ploga med skopa, nej.
Jag skulle däremot prioritera hytt framför frontlastare alla dagar, det är skönt att ha när det är snöstorm eller regn...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snöblad till lättviktstraktorer skall vara bakmonterade och anpassade till den aktuella traktorn.
Annars fungerar inte Fergusons system för tyngdkraftsfördelning.
För övrigt en enkel och genial idé.

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
En traktor för 20 k,,blir svårt att hitta med lastare tror jag,,att skotta snö med blad funkar om du har plats och inte för mycke snö.
Ska hon ha hästar så blir du nog tvungen att skyffla stacken nån gång och då har du nytta av skopa.
Säger som GuW,,en gårdstraktor utan lastare är i mitt tycke värdelös.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
En traktor för runt 20000 riskerar ju å bli mer besvär (skruva) än nytta. Sen att bara ha ett bakmonterat snöblad tycker jag inte är nån höjdare såvida det inte är ett svängbart men det håller ju inte din budget för. Första snön går väl hyffsat men sen andra snön då har du fått vallar å drar då bara snön efter dig. Har det kommit mycket snö så skottar jag bort med skopan först å kör en sista sväng med bladet. Bladet är är bra framför garageportar å dylikt.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
En traktor för 20 k,,blir svårt att hitta med lastare tror jag,,att skotta snö med blad funkar om du har plats och inte för mycke snö.
Ska hon ha hästar så blir du nog tvungen att skyffla stacken nån gång och då har du nytta av skopa.
Säger som GuW,,en gårdstraktor utan lastare är i mitt tycke värdelös.

Fasen vet, han kan få min major för 20t och den har lastare.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi har bara en skopa bak på våran IH funkar o skotta framför garaget .Men ska man skotta mer så behövs bättre grejor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man gör så mycket mer än man tror med frontlastare.

Snöskopa/jordskopa/gafflar/lyftbalk/ensilagespjut osv...

Till min 640 har jag bara jordskopa/snöskopa och ett frontmonterat snöblad, ÅAS kör sonen traktor och lastbil så har jag behov av gafflar/lyftbom/timmergrip så kan han låna hem det.

Snöblad är bra att hålla upp vägar med tills det blir för höga plogvallar, men man skottar ju så mycket närmre med snöskopa inne på gården.
Har man frontlastare så har man möjligheter.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO