Tramsig Dominator

Sir Toby

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
Honda Cb500T, Honda Ft500
Rätta mig om jag har fel men hittar inget ämne som berör just detta problem.

Min Dominator har sen den togs ut efter vinterförvaringen klippt av när den gått på tomgång.
Inga andra symptom, svarat bra på gas, pigg, ingen baktändning och gått jämt på tomgång 1500 varv.
Det är bara så j-la irriterande när hojen dör vid varenda rödljus i stan, varm som kall.
I dag innan en repa i regnet så provade jag med att höja tomgången till strax under 2000 varv, mest för att den aldrig klöddar i högre varvtal. Skulle jag inte gjort!

Nog tusan hjälpte det mot tjyvstoppen alltid men började helt plötsligt vandra i varvtal, det tog lång tid för den att gå ner i varv efter gassläpp och tomgången låg och pendla ojämt.
Även om jag sänkte tomgången så fortsatte problemet.
Nåt skit har hänt under körningen eller så gillade den inte tomgångsökningen...

Tyder på tjuvluft men för en månad sen tömde jag en burk startgas runt fuggen utan resultat. Då rev jag och gjorde den rent, samt inspekterade både membran och insugsgummit som såg fina ut.
Frågan är om det ändå kan vara fel trots ovangjorda tester?
Ventilerna är justerade och tändningen ställdes utan nån skillnad. Även service gjordes. (Allt detta gjorde jag för att felsöka tjuvstoppen för en månad sen).

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Rensat lågfartsmunstycket i förgasaren?
Hade de varit tjuvluft så hade du märkt det när du gasar också. "Plöddrar" osv.
Har du choke på den? Går den bra när du har igång den?

Sir Toby

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
En broder från Eslöv. Trevligt!

Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte om den plöddrar, har aldrig ägt en stånka. Den svarar bra på gasen. Däremot är den svår att hitta ett bra varvtal att ligga på, antingen ligger man högt eller för lågt i växlarna, men det kan man säkert dreva bort. Twinnen jag hade innan gick ju lite annorlunda.

Allt i förgasaren såg fint ut och den tvättades och blåstes i huvud och röv.

Tog precis en repa och efter 20 stopp för att justera tomgången så gick den hyffsat, men minsta lilla man ligger för högt i tomgången (1800-2000 varv) så flippar den ut. Lägger man den strax under 1500 varv så går den fint och svarar bra, men då dör den i stället. Märkligt...

Provade igen att spraya startgas runt insuget, och är den inte imun mot gasen så är det som du säger ingen tjuvluft...

Frågan är om den kan göra så här om det handlar om någon form av elfel, överslag i tändspole eller liknade...

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Läcker en stånka avgaser på andra ställen än genom ljuddämparmynningen kan de få symptomen att tjuvstanna men för övrigt gå ok. Dominatorn har rätt klena pipor som gärna vibrerar/spricker när de har fått smaka på vinterns salt. Checkat?

Sir Toby

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
Läcker en stånka avgaser på andra ställen än genom ljuddämparmynningen kan de få symptomen att tjuvstanna men för övrigt gå ok. Dominatorn har rätt klena pipor som gärna vibrerar/spricker när de har fått smaka på vinterns salt. Checkat?

Nopp, får kolla det. Tack för tipset!

Eller så googlar du och finner att det är ett känt problem på dominator. För lätt svänghjul.

Då skulle alla Dominatorer tjyvdö på tomgång. Pratat med flera Dominator-ägare som inte har detta problemet. Trots de har likadana som min.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring