Transparent slang som tål bromsvätska??

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Har sett en del rejshojar som inte har någon bromsvätskebehållare utan bara en slang istället.

Jag skulle vilja göra så med bakbromsen på min hoj då bromsbehållaren sitter rätt dumt till. Skulle bara vilja ha en slangstump istället med bromsvätska i där man också kan se nivån. Slangen från biltema svettas efter ett tag.

Var hittar jag slang som tål bromsvätskan?
 
Sitter bl.a sånna slangar orginal på Honda 125 & 250 racers.

Slang
43503-NF4-000 VINYL TUBE, 9 X 13 X 240 (mm). Kostar ca 11:-.

Plugg
17370-419-700 PLUG, breather tube. Kostar ca 15:50.

Clips, för att hålla kvar ändpluggen på slangen.
95002-02120 CLIP, B12, tube. kostar ca 3:50

Ett komplett kit innehåller även en slangklämma längst ner för 25:- och en extra slang som skydd utanpå den andre för 45:-. Ett helt kit till en bakbroms blir 100:-. Men dom 2 senare smågrejjerna går att hitta billigare på annat håll.

Kör du rookie får du byta. Men ska du köra STK600 måste du nog ha som homologiserat för din hoj.
 
Last edited:
Tack så mycket för hjälpen :)

Så det här kan lokala hondahandlarn ta hem alltså?

Jodå jag kör rookie så det är lugnt.
 
Tack så mycket för hjälpen :)

Så det här kan lokala hondahandlarn ta hem alltså?

Jodå jag kör rookie så det är lugnt.

Jepp. Enda är att mina prisuppgifter var baserade på dom Japanska priserna + ett generellt påslag för tull, moms och frakt för att få hem dom till Sverige.
 
Säker på att slangen i fråga håller tätt?
Bromsvätska har en fantastisk inträngningsförmåga.
Transparent plastslang är svår att få heltät.
Pga. avsaknaden av fyllnadsmedel i materialet blir kapiläriteten högre än i en färgad slang.
På räääserhoj spelar det ingen större roll.
Bara att torka av och fylla på vid behov.
Vet inte om det gäller fortfarande, men när jag var aktiv, så bytte man bromsvätska stup i kvarten, så om slangen svettades eller ej märkte man knappt.
På gathoj är det bara irriterande!
Är osäker, men inbillar mig att även viss fuktinträngning kan förekomma.
Kanske.
Vattenmolekyler är ganska stora.
 
Sitter bl.a sånna slangar orginal på Honda 125 & 250 racers.

Slang
43503-NF4-000 VINYL TUBE, 9 X 13 X 240 (mm). Kostar ca 11:-.

Plugg
17370-419-700 PLUG, breather tube. Kostar ca 15:50.

Clips, för att hålla kvar ändpluggen på slangen.
95002-02120 CLIP, B12, tube. kostar ca 3:50

Ett komplett kit innehåller även en slangklämma längst ner för 25:- och en extra slang som skydd utanpå den andre för 45:-. Ett helt kit till en bakbroms blir 100:-. Men dom 2 senare smågrejjerna går att hitta billigare på annat håll.

Kör du rookie får du byta. Men ska du köra STK600 måste du nog ha som homologiserat för din hoj.

De där mjölkar sig väl efter ett tag också om jag inte minns fel?
Men det är väl bara att byta någon gång per säsong med "vanlig" slang.
 
Har sett en del rejshojar som inte har någon bromsvätskebehållare utan bara en slang istället.

Jag skulle vilja göra så med bakbromsen på min hoj då bromsbehållaren sitter rätt dumt till. Skulle bara vilja ha en slangstump istället med bromsvätska i där man också kan se nivån. Slangen från biltema svettas efter ett tag.

Var hittar jag slang som tål bromsvätskan?

Det finns ju en firma i Sverige som kan det här med bromsar, ett litet tips är ju att du tar kontakt med dom.
http://www.isr-brakes.se/products/mastercylinders/21-010.shtml
 
Deras slangar löser upp sig sakta också, men jäkligt bra bromsar iaf :)

Jag vet inte vad du har för tidsperspektiv när du säger att dom löser upp sig sakta, jag har kvar mina slangar från 1983 och dom häller fortfarande ihop. Dom har nog antagit en något gulare färgnyans än när dom var nya. Allt bryts väl ner av naturen bara man väntar tillräckligt länge :)
 
Jag vet inte vad du har för tidsperspektiv när du säger att dom löser upp sig sakta, jag har kvar mina slangar från 1983 och dom häller fortfarande ihop. Dom har nog antagit en något gulare färgnyans än när dom var nya. Allt bryts väl ner av naturen bara man väntar tillräckligt länge :)

De jag haft på mina pumpar har jag bytt någon gång per säsong tidigare.
Nu kostar de ju inte särskilt mycket heller med kopplingarna heller, så spelar ju mindre roll.
 
Deras slangar löser upp sig sakta också, men jäkligt bra bromsar iaf :)

Dom gulnar lite och blir hårdare med tiden. Men även vanliga bromsvätskebehållare gulnar ju. Haft min slang i 3 år sen jag bytt den och den har inte ändrat sig så mycket. HRC rekomenderar väl byte varje år iof. För mig går det åt 1/3 av den 11:- slangen man får med. Så det hade inte varit nån kostnad ifall man skulle gjort så. mindre än 4:-/år isf. Nu för jag kört 3 år på samma 1/3 slang så blir det lite mer än 1:-/år. :D
 
Last edited:
Var köper du dina slangar?

Hos acke i tumba.

Dom gulnar lite och blir hårdare med tiden. Men även vanliga bromsvätskebehållare gulnar ju. Haft min slang i 3 år sen jag bytt den och den har inte ändrat sig så mycket. HRC rekomenderar väl byte varje år iof. För mig går det åt 1/3 av den 11:- slangen man får med. Så det hade inte varit nån kostnad ifall man skulle gjort så. mindre än 4:-/år isf. Nu för jag kört 3 år på samma 1/3 slang så blir det lite mer än 1:-/år. :D

Jo, men de slangarna är heller inte direkt "genomskinliga".
Jag körde ju dessutom med modell grövre slang utan behållare istället.
Byta bromsvätska är dock viktigare än att "snygga" till slangarna genom att byta dem.
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top