Transport(hjälp) 1-1,5 ton 2"8 virke

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Jag har ett angenämt problem. Min far har ca. 1 ton 2 tum 8 virke liggandes på hans gård som han aldrig kommer använda och jag skall bygga en verkstad. Problemet är att hans gård ligger 2 mil söder om stockholm och jag bor i Stenungsund och min bils godkända dragvikt är låg... Virkeslängden är ca. 4-5 meter. Har någon ett bra tips (förutom kraftig överlast på ett jättesläp) på hur jag får hem det? Jag har bara AB i körkort skall tilläggas.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är ju lite drygt 50 mil enkel väg. Allra lättast vore kanske att höra efter med ett transportföretag om de har möjlighet att hjälpa dig?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hyr en Peugeot Jumper modell stor och kör med öppna dörrar. Lastvikten är runt 1300kg och långt lastutrymme men du lär få ha öppna dörrar ändå.
Annars kollar du om någon hyr ut Sprinter 316 med långa skåpet, runt 4,5 meter brukar det vara. Lastar runt 1100-1200kg så lite övervikt får du nog räkna med.
Alternativt hitta någon med BE och hyra ett öppet bilsläp som får lasta 2000kg.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Då blir det som på min 9-5:a när jag byggde uppe i stugan för några år sedan, helt plötsligt så tyckte jag att allt virke låg väldigt mycket på mitten av bilen samt att det lutade en aning framåt... Det främre takräcket hade knäckts på mitten, bara plasthöljet som höll fast det. Jävla Thule-skräp, man tycker att det borde klara av en bunt med 45x120 utan vidare :mad:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Då blir det som på min 9-5:a när jag byggde uppe i stugan för några år sedan, helt plötsligt så tyckte jag att allt virke låg väldigt mycket på mitten av bilen samt att det lutade en aning framåt... Det främre takräcket hade knäckts på mitten, bara plasthöljet som höll fast det. Jävla Thule-skräp, man tycker att det borde klara av en bunt med 45x120 utan vidare :mad:

Takräcken är klen skit, nästan som om dom knappt skall lastas alls....

Men för att vara allvarlig, det är väl virke för fem-sex tusen, det får ju inte kosta allt för mycket att få hem det.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Tack för tipsen. bilsläp är väl det som låter bäst (fast nya tjänstebilen har ju takräcke...). Får väl hoppas att farbro blå har annat för sig den dagen.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ett takräcke är väl dimensionerat för typ 75 kg så du kan nog glömma att lägga så pass grovt virke där.

Sen finns det ju vissa bilar som du får dra typ 1400 med b-kort.
Då blir det inte så farligt mycket med överlast (men att hitta rätt bil + släp kan nog vara jobbigt).

Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping