Trasig flottör (mekartabbe)

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Det går inte alltid så bra ....

Ikväll gjorde jag en mekartabbe när jag skulle skruva ur huvudmunstycket ur en förgasare. Jag slant med skruvmejseln och knäckte flottören som ni ser på bilden.

Är det någon som har tips på hur man eventuellt kan laga den ? Min direkta tanke var epoxy lim och eventuellt någon armering, epoxy antar jag klarar bensin då det används av topplocksportare att bygga upp kanaler.

Finns det bättre sätt att laga den ?

Det kanske finns någon som har en flottör liggandes, eller en hel förgasarbrygga då min är sliten. Hojjen är en CBR1000F -95
 

Bifogat

  • IMG_0689.JPG
    IMG_0689.JPG
    94.4 KB · Visningar: 200
Last edited:

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Det går inte alltid så bra ....

Ikväll gjorde jag en mekartabbe när jag skulle skruva ur huvudmunstycket ur en förgasare. Jag slant med skruvmejseln och knäckte flottören som ni ser på bilden.

Är det någon som har tips på hur man eventuellt kan laga den ? Min direkta tanke var epoxy lim och eventuellt någon armering, epoxy antar jag klarar bensin då det används av topplocksportare att bygga upp kanaler.

Finns det bättre sätt att laga den ?

Det kanske finns någon som har en flottör liggandes, eller en hel förgasarbrygga då min är sliten. Hojjen är en CBR1000F -95


Tror du det går att göra en liten krok av styv ståltråd och dra ihop hålet något mer än på bilden?

I så fall skulle det kanske gå att täta det med vanligt tennlod, typ sånt man använder till att lödda elektronikkomponenter på kretskort.
Skulle tor att du behöver en rejäl lödkolv, på kanske 100 watt, för att mässingsplåten skall kunna uppnåd tillräcklig temperatus för att tennet skall fästa.

Om det inte skulle bli tätt så går det ju att leta vidare och hitta andra metoder.
Enklast att testa är att doppa flottören i varmt vatten, inte nödvändigtvis hett.
Eftersom vattnet är varmt så expanderar luften inuti flottören och bubblar ur flottören där den är otät.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Tror du det går att göra en liten krok av styv ståltråd och dra ihop hålet något mer än på bilden?

I så fall skulle det kanske gå att täta det med vanligt tennlod, typ sånt man använder till att lödda elektronikkomponenter på kretskort.
Skulle tor att du behöver en rejäl lödkolv, på kanske 100 watt, för att mässingsplåten skall kunna uppnåd tillräcklig temperatus för att tennet skall fästa.

Om det inte skulle bli tätt så går det ju att leta vidare och hitta andra metoder.
Enklast att testa är att doppa flottören i varmt vatten, inte nödvändigtvis hett.
Eftersom vattnet är varmt så expanderar luften inuti flottören och bubblar ur flottören där den är otät.

Tack för tipset men flottören är tyvärr av plast ... Ska prova med epoxy och se om det fastnar på den typ av plast som flottören är gjord i. Annars är det väl bara att införskaffa en ny :mad:
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Tack för tipset men flottören är tyvärr av plast ... Ska prova med epoxy och se om det fastnar på den typ av plast som flottören är gjord i. Annars är det väl bara att införskaffa en ny :mad:

OK, sorry att jag inte tittade ordentligt på bilderna...
Det liknade gamla tiders mässingsflottörer men när jag öppnar gluggarna och kollar så syns det att det är plast det handlar om.
 

Gabor

Guest
Tack för tipset men flottören är tyvärr av plast ... Ska prova med epoxy och se om det fastnar på den typ av plast som flottören är gjord i. Annars är det väl bara att införskaffa en ny :mad:

Sluta fulmeka, du lurar dig själv bara, köp en beg på skroten, finns lista på dessa . Varför lägga ner tid å energi och pengar på något som med säkerhet inte kommer att fungera...epoxy löses med tiden upp av bränslet, små partiklar losssnar å sätter sig i dina munstycken som ställer till drift problem...försök att undvika detta. Lyft luren å beställ. så slipper du problem.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=7051

Epoxyn somvi använder är en aluminiumfiller epoxy, den liknar aluminium å är bearbetningsbart fär att borras å gängas mm i, det du tänker p åär nog superepoxy, men den tål heller inte att konstant ligga i bränsle. provat.:näsblod
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan smältlöda igen hålet med en lödkolv. Tillsätt plast från något som står emot bensin, typ vanlig hård pvc-plast från en slängd oljeflaska.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top