Trasig tripp, cykeldator räddar?

niilo

Återfallsförbrytaren
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F, anno -95
Har en CBR600 med trasig tripp och har hört att folk har använt vanliga cykeldatorer - som helst(!) klarar mer än 99km/h - som ersättning. Någon som har provat? Trådlöst, kanske?
 

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
Yamaha Smoker
niilo skrev:
2457456 Har en CBR600 med trasig tripp och har hört att folk har använt vanliga cykeldatorer - som helst(!) klarar mer än 99km/h - som ersättning. Någon som har provat? Trådlöst, kanske?

Har använt på mina tidigare hojar. Funkar utmärkt. Har endast behövt skarva tråden till givaren. Alla som jag har sett går till 299km/h.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köp Sigma 800-nånting från Clas Ohlson, kostar 139 kr, har för mig att dom sänkt den nu dessutom. Funkar klockrent å har allt man behöver å lite till :tummenupp
Tänk på att inte spänna kabeln för hårt ut efter gaffelbenet, den slits av om fjädringen sträcks ut :rolleyes:
 

niilo

Återfallsförbrytaren
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F, anno -95
Tack för info, verkar funka bra med andra ord. Hur har ni fäst givaren på fälgen, förresten? Jag måste troligen få den att sitta fast på fälgkanten på något vis och jag misstänker att det inte är så lätt..
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
niilo skrev:
2473250 Tack för info, verkar funka bra med andra ord. Hur har ni fäst givaren på fälgen, förresten? Jag måste troligen få den att sitta fast på fälgkanten på något vis och jag misstänker att det inte är så lätt..


Limma fast givaren i skivan samt mottagaren i skärmen.. Så har jag gjort på min hoj funkar ypperligt bra :) Alla sätt är ju bra utom dom dåliga...

EDIT:

Lägger med en bild så du ser hur jag menar...
 

Bifogat

  • IMG_7733 (Medium).JPG
    IMG_7733 (Medium).JPG
    64.3 KB · Visningar: 83
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
niilo skrev:
2473250 Tack för info, verkar funka bra med andra ord. Hur har ni fäst givaren på fälgen, förresten? Jag måste troligen få den att sitta fast på fälgkanten på något vis och jag misstänker att det inte är så lätt..

Det finns magnetiska skruvar att text sätta i bromsskivan så var det på min xr650. På bladen satte jag givaren med ett strapps i en "eker" till bromsskivan och satte sen "mottagaren" i klämbulten till framhjulsaxeln med lite svetstråd, funkade kalas.

/Fredde
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På claes ohlson säljer dom neodym magneter med rätt häftig drag i.
6-7 mm diam o 2mm tjocka nått.
Dom fastnar på bultskallen o sitter kvar i iaf i 200 blås nästan.
Dom som tycker 300 är lagoim kanske kan komplettera me epoxi.

Fast man får ju 10 st fö 40 spänn så man har ju i reserv.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
niilo skrev:
2473250 Tack för info, verkar funka bra med andra ord. Hur har ni fäst givaren på fälgen, förresten? Jag måste troligen få den att sitta fast på fälgkanten på något vis och jag misstänker att det inte är så lätt..

Jag har helt enkelt plockat ur originalmagneten ur sitt lilla plasthölje och satt på en av bromsskivans "ekrar" med ett buntband. Testat upp till sådär 237 km/h utan problem. :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Klockringaren skrev:
2473304 På claes ohlson säljer dom neodym magneter med rätt häftig drag i.
6-7 mm diam o 2mm tjocka nått.
Dom fastnar på bultskallen o sitter kvar i iaf i 200 blås nästan.
Dom som tycker 300 är lagoim kanske kan komplettera me epoxi.

Fast man får ju 10 st fö 40 spänn så man har ju i reserv.

På XR650:n jag hade var dessa som gjorda för att sitta mitt i en bromsskivenit(beringerskiva). Säkrade med epoxy, finfint! Inget som sticker ut eller kan flyga iväg:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top