Trasiga trumhinnor. Erfarenhet?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Ligger i sängen och gnyr som en liten hundvalp just nu.

Skulle ta mitt Open water cert i helgen var det tänkt. Började på torsdagen och allt gick bra.
Ut i havet och ner på 11 meter djup på fredagen. Började få känningar i trumhinnorna.

Tänkte "-Det går över" och avslutade dyket.

Lördag morgn har jag sprängande huvudvärk och ont i öronen. Tar två paracetamol och skriver provet. Klarar det utan problem.

Nu var det bara två dyk kvar till certet. 12 och 18 meter. Snackar med divemaster och han säger att jag kan försöka om jag känner mig frisk nog. Följer med ut i båten och plötsligt så släpper all smärta. Heureka! Jag kan fullföra dykningen.

Väl på plats och uppkittad, så går vi i vattnet baklänges. Redan då känner jag ett tryck på öronen. "-Jaja.. Inte så farligt" Börjar sakta dyka ner, men kommer knappt mer än 2 meter.

*PANG* AJ som... Andaaaas..
Ger signal till divemaster att öronen är kokta.
Han tar mig upp till båten. När jag kommer hem och går till läkaren så konstateras det att bägge trumhinnorna är trasiga. varav vänster blöder.

Nu hör jag knappt nånting, har ett oavslutat cert och kvider av smärta.

Har någon annan lyckats sabba sina trumhinnor? Hur gick det för er? Full hörsel efteråt?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Trumhinnor läker så det borde inte vara någon fara.

Däremot undrar jag vart ordet "tryckutjämna" tog vägen i din beskrivning, det borde ha varit med några gånger iaf...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och om du inte kommer återvända till samma dykcenter igen snart så be dom skriva ett "referral form" så har du ett år på dig att fullfölja kursen på ett annat dykcenter vart som helst i världen, iaf om det är ett PADI dykcenter du varit på.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Öööh. Det jag fått lära mig i dykskolan är att avbryta vid alla tecken på att allt inte står rätt till. Att gå djupare och tro att det går över är dumt. Och är man dum så gör det ont :)

Det läker.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Fick en svetsloppa som gick igenom trumhinnan för ett antal år sen. Glömmer aldrig smärtan.:3freak
Jag fick ärrvävnad på den och några procents nedsättng men bara i ett specifikt register. Sen knäpper det fortfarande lite då och då i det örat. Speciellt vid tryckförändringar, som vid hojåkning, flygning och dykning t.ex.
Lite kul var det dock när den höll på att läka.. Jag rökte på den tiden och kunde då blåsa ut rök genom örat. Ett mycket uppskattat partytrick. :D

Krya på dig.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag innehar förmågan att kunna tjata hål i huvudet på folk, räknas det?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Måste ju bejaka den kvinnliga sidan, nu skall jag surfa efter ett par skor i två timmar som jag ändå inte kommer att köpa.

Du fattajuente! Du kommer helt riktigt inte att köpa nämnda par skor. Däremot 9 andra par på vägen mot de perfekta som du sen karaktärsfast avstår. Såeremere.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Jag och en vän till mig lekte lite och hennes trumhinna är nu spräckt. Hon ska in på operation nästa vecka. Blev själv väldigt förvånad, trodde det mer eller mindre självläkte.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Jag är vänlig av mig så ingen misshandel om ni nu skulle tro det.
Tänkte jag måste nog fylla i det.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...