Triangelbyte hyresrätt

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
Någon som vet eller har erfarenhet hur det fungerar vid kontraktskrivning när man gör ett triangelbyte?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Har gjort triangelbyte två gånger och det var lite olika de båda gångerna, även om jag tyvärr inte minns alla detaljer. Det börjar ju med att man fyller i ansökningarna om byte som kan se olika ut för respektive hyresvärd samt gärna en schematisk skiss över byteskedjan.

Sedan får de olika hyresvärdarna konferera sinsemellan om huruvida de ska godkänna eller avslå. När alla hyresvärdar har godkänt så fick jag i ena fallet (men inte andra) gå till den dåvarande hyresvärden och säga upp kontraktet. Ytterligare några dagar senare gick till den blivande hyresvärden och skrev på det nya kontraktet. Motsv process skedde för de andra hyresgästerna. Under några dagar var jag alltså kontraktslös och med maximal otur och något som förhindrade bytet ( t ex någon som backade ur) så skulle jag teoretiskt sett vara bostadslös. Jag har faktiskt för mig att jag läst att det hänt någon stackars sate, men risken är väl 1 på 10000 så det kanske inte är så stor risk ändå.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Mitt tips är att ALDRIG säga upp ett lägenhetskontrakt innan du har skrivit under det nya. När det gäller triangelbyte så kan det också vara bra att skriva under ett kontrakt mellan parterna som vill byta lägenhet, även om jag tror att det inte spelar någon roll ur ett juridiskt perspektiv om det skulle vara någon av hyresvärdarna som bråkar. Men det kan säkert hindra folk från att backa ur i sista sekund. Om någon hyresvärd skulle sätta sig på tvären så kan man alltid ta ärendet till hyresnämnden. Tror inte det kostar något men kolla upp det för säkerhets skull. Är du med i hyresgästföreningen så ring och snacka med dem. Har personligen väldigt bra erfarenhet av dem efter jag hade en tvist med min gamla hyresvärd angående en andrahandsuthyrning.

Lycka till och hoppas du får ett fint boende!

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det kostar förövrigt ingenting att ta ett ärende till hyresnämnden. Jag gjorde det, betalade inte en spänn.

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
Verkar vara lite segt nu innan jul med byten, men det borde lätta i början av nästa år.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping