Trim?

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
På ingång ;)
Hej!
Jag ska snart fylla 16 och har bestämmt mig för att jag vill ha en Yamaha YZF R125 :) men har läst att den har en tråkig effektkurva och e lite slöa :( ska ha den att pendla med så vill därför ha en 4t men då är frågan vad ska man göra mer än att byta rör och luftfilter finns det nåt mer att göra? Vilket rör tycker ni Leo Vince SBK, Akrapovic Carbon eller ett Devil Exhaust? Ni kan gärna skriva vad man mer kan göra för att få den lite starkare och snabbare :Bugar

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Trimma fyrtakt blir i mängden väldigt dyrt. Rör och luftfilter gör ingen jätteskillnad heller, så det är nästan så att du får nöja dig med effekten du har, enligt mig.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Trimma fyrtakt blir i mängden väldigt dyrt. Rör och luftfilter gör ingen jätteskillnad heller, så det är nästan så att du får nöja dig med effekten du har, enligt mig.

Jö, rör och luftfilter kommer inte direkt ge något effektlyft, effektkurvan lär dock ändras...

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Ja, om du vill ha roligt ;)
Ps. jag har en te salu om du är intresserad pm:a isf!

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
På ingång ;)
Men säg att jag ändå vill ha en yzf r125 vilket rör / filter e bäst? Sen finns det nåt mer man kan göra? typ finns det nån cdi box? :?

Edit: Är Husqvarnas SM 125 nåt att ha och pendla med? :D

Last edited:

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jag vet till en fakta att om du skaffar Gianelli rör.
Så kommer du kunna göra 0-100 på 10-11 sek istället för 14 sek :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Men säg att jag ändå vill ha en yzf r125 vilket rör / filter e bäst? Sen finns det nåt mer man kan göra? typ finns det nån cdi box? :?

Edit: Är Husqvarnas SM 125 nåt att ha och pendla med? :D

Ifall du syftar på deras fyrtaktare så ja, den går utmärkt att pendla med (bortsett från total avsaknad av komfort).
Deras tvåtaktare (SMS125) är jäkligt hetsig att penda med om man inte drevar om den, min toppade 130.
Pendlade med den hela förra sommaren till och från jobb och en del busåka därimellan.
Den gick felfritt hela sommaren, hade den inne på service en gång (blev endast ett oljebyte då allt annat var i fint skick).
Men ifall du ska pendla mycket så hade jag nog satsat på en RS125 istället, det blir inte så höga varv när man ligger i 90/110 på den men det finns ändå gott om resurser när man ska ut och brassa efter jobbet!

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Damn får väl kolla på ett sånt också men av dom ovan vet du inte alltså? :D

Leo gav ca 45 % acc förbättring på min hoj (varadero) så jag antar att det inte kan gå sämre ^^
Akoprovic har jag bara hört bra om faktiskt.
Devil exhaust sägs ge ett jäkligt bra ljud men ingen förbättrad prestanda på någon hoj jag diskuterat om.. :)
Men det är ingen klar fakta..

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Leo gav ca 45 % acc förbättring på min hoj (varadero) så jag antar att det inte kan gå sämre ^^
Akoprovic har jag bara hört bra om faktiskt.
Devil exhaust sägs ge ett jäkligt bra ljud men ingen förbättrad prestanda på någon hoj jag diskuterat om.. :)
Men det är ingen klar fakta..

Hur har du räknat fram 45% bättre acc? mätte du tider 0-100 och fick det att gå på nästan halva tiden eller hur menar du? :)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Kanske var mycket otydlig där ^^
Original 0-80= 16 sek & 0-100 =21 sek
Leovince 0-80 = 8 sek & 0-100 = 14 sek

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Kanske var mycket otydlig där ^^
Original 0-80= 16 sek & 0-100 =21 sek
Leovince 0-80 = 8 sek & 0-100 = 14 sek

Okej nu ska jag inte säga något då jag inte har bevis på att det du säger är fel. Men vad i röret skulle kunna göra att den går 0-80 på halva tiden av original?

Om detta stämmer bör det ju inte vara bortkastat att trimma 4-takt 125 om bara avgaser gör allt detta.? Rätta mig om jag har fel..

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tycker också det låter lite extremt, Varaderon kanske är lite av ett undantag med sina 2 cylindrar?
Spekulerar bara hej vilt nu...

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Skulle tro att Varaderon är ett undantag tack vare dens V-twin.
Faktiskt så står det i den klistrade "125cc trim tråden" att Varaderon ska ha en mycket tätt ljuddämpare så det är nog det :) .
Den är jäkligt klumpig och tung..

Har tittat ett flertal gånger på hastighetsmätaren och det stämmer :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...