Trimma Aprilia Sr 125 -01

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Har köpt en till tjejen, nån som har koll på vad som kan göras?
Ska man byta vev o skit om man slänger på ett 180cc kit?
Vilket trimrör ska man ha?
Fugge 25mm eller?
Variatorrem byte eller bör man byta hela variatorn?
Nån som har trimmat tidigare kanske kan svara på detta?
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Krigge skrev:
Har köpt en till tjejen, nån som har koll på vad som kan göras?
Ska man byta vev o skit om man slänger på ett 180cc kit?
Vilket trimrör ska man ha?
Fugge 25mm eller?
Variatorrem byte eller bör man byta hela variatorn?
Nån som har trimmat tidigare kanske kan svara på detta?


Finns några kunninga på denna sida (men mycke e moppefuckon):
http://www.scootech.nu

Kan ialla fall vara värt ett försök om du vill ha info (finns i alla fall en kille där som är grymt duktig!)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Krigge skrev:
Har köpt en till tjejen, nån som har koll på vad som kan göras?
Ska man byta vev o skit om man slänger på ett 180cc kit?
Vilket trimrör ska man ha?
Fugge 25mm eller?
Variatorrem byte eller bör man byta hela variatorn?
Nån som har trimmat tidigare kanske kan svara på detta?

finns en gammal tråd om det....sök... annars tror jag padde va moppe kung, eller vespa
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Krigge skrev:
Har köpt en till tjejen, nån som har koll på vad som kan göras?
Ska man byta vev o skit om man slänger på ett 180cc kit?
Vilket trimrör ska man ha?
Fugge 25mm eller?
Variatorrem byte eller bör man byta hela variatorn?
Nån som har trimmat tidigare kanske kan svara på detta?

Det lättaste är väl att höra med killarna på 08scooter eller scootech om du inte kan Tyska, dock får du själv filtrera bort det i forumen som låter bullshit för det är en massa "snack" på folk som har mopeder på en hel del forum, Hör med någon som har scootern i fråga som hänger där.

Jag skulle nog bytat veven om jag skulle öst på ett 180cc kit, om du vill att det ska hålla.

Köp Gianelli rör är mitt råd, ger en j*vla effekt på dessa dammsugare jämnimot original, vi provade en hel del olika rör och Giannelli är nog bäst.

Byta hela variatorn + rem om du trimmar såhär.

Förgasaren har jag ingen aning till 125cc. Var ett tag sedan jag skruvade med scootrar nu men det är inte speciellt svårt och allt går mycket lätt, bara häng av motorn = cirkus 15 minuter sen går det oftast ganska lätt att dela hela blocket och byta vev osv. Inte lika mycket att hålla koll på som en motor med växlar osv.


RS "Alex" skrev:
finns en gammal tråd om det....sök... annars tror jag padde va moppe kung, eller vespa

Japp har väl iaf skruvat en hel del scootrar.
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Scootech.nu fanns ju inte ett skit skrivet, 08scooter var ju stängt för icke medlemmar :confused:
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Jodå, jag har redan kollat där som jag skrev, det jag vill veta är inte var utan vad jag skall ha för nåt. Har googlat som en galning och det varkar inte finnas nåt annat än tyska forum om maxiscooters :(
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Krigge skrev:
Jodå, jag har redan kollat där som jag skrev, det jag vill veta är inte var utan vad jag skall ha för nåt. Har googlat som en galning och det varkar inte finnas nåt annat än tyska forum om maxiscooters :(

Men du får fråga på scootech finns en kille där som är väldigt kunnig på scotrar där det var därför jag rekomenderade det forumet!
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Krigge skrev:
Jodå, jag har redan kollat där som jag skrev, det jag vill veta är inte var utan vad jag skall ha för nåt. Har googlat som en galning och det varkar inte finnas nåt annat än tyska forum om maxiscooters :(

180cc kit om det finns? Polini/Malossi
Trimvariator + andra rullar. (kolla runt eller prova med originalet, läs längre ner ang: malossis variatorer, vet dock inte vilken modell det är som klyddar).
Kraftigare rem än originalet. Finns oftast bara en dyrare och en billigare variant, ska du trimma så här får du nog köra på den dyrare.
Hur stor är förgasaren som sitter på nu? + Munstycke, alt insug. Kehin.
Sportfilter (Doppler eller liknande)
Alternativen till "kraftigare" vev lär nog bara finnas ett, finns fler skulle jag ändå köra på Malsossi för jag hört enbart bra om dom, (dock lite kassa trim variatorer)
En uppsättning lättare/tyngre variator rullar så du själv kan mixtra lite om du vill ha bra acc/något lägre topp eller tvärt om.
Boostbootle (insugsförstärkare) om du nu är sugen på det. (Doppler)
Avgasrör, Giannelli, Yasini eller Malossi, För mig självklart Giannelli före dom andra.
Andra reeds gör alltid nytta (Malossi där också tror jag).
"Kraftigare" koppling, (Malossi där också tror jag). Deltaclutch fast modell större?
Insugningsdämpare ska tydligen också finnas, dock inget jag nånsin sett själv.

24mm förgasare som du skriver i första inlägget låter ju riktigt litet, En del 70cc trimmade mopeder kör ju på 28mm.

Jag är som sagt ganska kass på detta så gå inte efter detta men jag skulle satsat på delar från ovanstående märke utsatt efter trimmet.

Det ända kasst jag nånsin hört från Malossis sida till scooter trim var någon trim variator som tydligen gav mindre/sämre effekt än originalet.

EDIT: Det bästa är om du kontaktar nån som har en liknande scooter, sök på forumen som vi länkade till. Har för mig att när jag surfade runt på 08scooter var där nån kille som hade en SR125 enbart till att stunta med, nog hyffsat trimmad. Jag vet inte hur det är med medlemar där men försök bli medlem om det går så kanske du hittat han med scootern så kan han nog hjälpa dig bättre.
 
Last edited:

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Beställde ett gianellirör samt mallossi rem till o börja med iallafall, sen får det väl bli mallossi 180cc och vev samt ny koppling.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Krigge skrev:
Beställde ett gianellirör samt mallossi rem till o börja med iallafall, sen får det väl bli mallossi 180cc och vev samt ny koppling.

Och en del större munstycke hoppas jag. :)
 

Hugo

Snipp Snapp och så va sagan slut..
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Helsingborg, såklart!
Hoj
Såld, letar tyngre, pm om du har ngt trevligt...
Till sr125 så e jollyrören o pm tuningsrör dom bästa, inte giannelli. Du ska köra runt 25 mm förgasare eller större till 180 cc kittet, den ska nog höjjas i trottlen eller ngt va de finns en hemsida på svenska där en kille skriver exakt vad som sak göras, han har gjort de på sin egen o den e på svenska. Malossi Multivar är den bästa om du inte hittar 2000 varianten av den, kan finnas till 125/180 cc motorn. Pma om du vill ha hjälp va inne på att köpa en så ja kolla runt lite på trim o dylikt.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Hugo skrev:
Till sr125 så e jollyrören o pm tuningsrör dom bästa, inte giannelli. Du ska köra runt 25 mm förgasare eller större till 180 cc kittet, den ska nog höjjas i trottlen eller ngt va de finns en hemsida på svenska där en kille skriver exakt vad som sak göras, han har gjort de på sin egen o den e på svenska. Malossi Multivar är den bästa om du inte hittar 2000 varianten av den, kan finnas till 125/180 cc motorn. Pma om du vill ha hjälp va inne på att köpa en så ja kolla runt lite på trim o dylikt.

Jag förmodar att du provkört den med alla rören vi pratar om?

Man sviker inte Giannellirör på scootrar. :hihi

Det du säger stämmer säkert. :)
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
kan ju säga att det finns en värstingtrimmad sr125 på blocket just nu, ta och läs igenom hans annons Här, gå också in på denna Här, han kan nog tillräckligt mycket. bästa trimsidan också, Sip
 
Last edited:

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Krigge skrev:
Blir en 28 fugge till det om jag får tag i en....

Behövs inte, ska hon köra dragrace med den eller? + att skiten med 173cc, förgasare, effektrör & multivariator, faktsikt gör 0-100 från ca 5,5 till 6,5, sekunder beronde på vikt och allt sånt där.
 
Last edited:

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Padde skrev:
Alternativen till "kraftigare" vev lär nog bara finnas ett, finns fler skulle jag ändå köra på Malsossi för jag hört enbart bra om dom, (dock lite kassa trim variatorer)

Okej så du säger att malossi gör kassa trimvariatorerer, den värsta trimvariatorn inom scooter-världen tillverkars av just dom och heter Multivar 2000.

Padde skrev:
24mm förgasare som du skriver i första inlägget låter ju riktigt litet, En del 70cc trimmade mopeder kör ju på 28mm.

ja det är sant, angående 28mm på vissa moppar. men du menar på att man ska behöva dra på gasen i 2 delar (alltså först ta halvgas, sedan resten ut), och så kanske du vet att dom mopparna som har 70cc och 28mm, nästan enbart andvänds till dragrace, och då menar jag att dom som kör dragrace skruvar isär sina motorer och kollar igenom allt efter varje race/racedag, samt byter kolvring var 3-5 mil, och kolv ungefär var 50:e mil (ibland även MYCKET tidigare)

Förlåt får många inlägg, men man måste ju reda ut lite här. :huvet
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
YoMatic skrev:
Okej så du säger att malossi gör kassa trimvariatorerer, den värsta trimvariatorn inom scooter-världen tillverkars av just dom och heter Multivar 2000.



ja det är sant, angående 28mm på vissa moppar. men du menar på att man ska behöva dra på gasen i 2 delar (alltså först ta halvgas, sedan resten ut), och så kanske du vet att dom mopparna som har 70cc och 28mm, nästan enbart andvänds till dragrace, och då menar jag att dom som kör dragrace skruvar isär sina motorer och kollar igenom allt efter varje race/racedag, samt byter kolvring var 3-5 mil, och kolv ungefär var 50:e mil (ibland även MYCKET tidigare)

Förlåt får många inlägg, men man måste ju reda ut lite här. :huvet

Alså ursäkta mig för all del, Läs för helvete vad jag skriver under mina inlägg att jag inte vet fullt ut att allt är säkert.

Och ang trimvariatorn, bara för att dom har gjort den som går bäst är det inget som säger att dom inte har gjort dåliga också, Och Ja, Malossi blev stämplade för att ha tillverkat en trim variator som slöade ner både toppen och accet jämnimot original, Men det visste du säkert innan :rolleyes:. Har en känsla av att du bara kollar på alla "fina" grejor hoss tillverkarna och inte tar reda på om någon "historia" om delarna osv.

Jag skulle iaf lätt smällt på en 28 förgasaren, Bara för att du har en stor förgasare betyder det inte att den behöver vara över bestyckad osv, Bättre att satsa på stora grejor om man ändå ska ha om han ska trimma den mer i framtida syfte. Bara för att du har en stor förgasare betyder det inte att du kör "dragrace haha", Och som du säkert också vet :rolleyes: är det ingen liten 70cc vi snackar om, Utan när den förmodligen är klar 180cc, Därav kan du inte dra någonting jämnimot en liten 70cc.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Padde skrev:
Malossi blev stämplade för att ha tillverkat en trim variator som slöade ner både toppen och accet jämnimot original.

Beror nog på en dålig setup i övrigt, men visst, du kan ha rätt.

Padde skrev:
Och som du säkert också vet :rolleyes: är det ingen liten 70cc vi snackar om

det var faktiskt inte jag som jämnförde med 70cc först.

:hihi :fyllisar
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top