Trimma/rädda Galaxy Tab 2

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej Bullen.

Jag har fått ärva en Tab 2 av tjejen. Hon trötta för att den är så sjukt seg och allmänt CP. Nu har jag tröttnat efter att ha använt den kanske 10 gånger. Jag hade bestämt mig för att försöka roota eller vad det heter men ikväll uppdatera den sig själv visst för ny är det något nytt os. Jag törs inte lita på det, så vilka tips finns det för att den ska bli något sånär användbar. Vill bara ladda torrents och surfa. Enda viktiga för mig är att den är snabb.

Så vad gör jag?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Factory reset och dra ner senaste OS?
Radera även cachen med temp-filer etc.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Surfa iväg till Cyanogenmod och ladda hem rätt version till din Galaxy tab. Följ installationsanvisningarna på sidan.
Det borde göra plattan betydligt trevligare.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Surfa iväg till Cyanogenmod och ladda hem rätt version till din Galaxy tab. Följ installationsanvisningarna på sidan.

Coolt. Om man bara kunde stänga av alla jävla animeringar av menyer har man säkert tjänat mycket prestanda.

Blir test ikväll.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Har du själv gjort samma operation? Jag får fan inte till det. Fastnar när ska köra terminakkommandon. Hittar ingen bra film heller.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Leta på http://forum.xda-developers.com/ om det finns guider och beskrivningar för Tab2:an. Efter installation (Cyanogenmod är ett bra val), så kan man gå igenom tjänster som är aktiva och frysa dem eller ta bort, så minskar man på mängden processer som kör. Det är ju i princip bara där man kan förbättra prestanda, då cpu och minne är som det är. Men jag tror nog den kan bli tillräckligt snabb för att kunna titta film på eller slösurfa lite. Jag skaffade ett par billiga "kina-plattor" till ungarna och rootade och fixade till och de är nog långsammare än vad en Tab2 är :)

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Leta på http://forum.xda-developers.com/ om det finns guider och beskrivningar för Tab2:an. Efter installation (Cyanogenmod är ett bra val), så kan man gå igenom tjänster som är aktiva och frysa dem eller ta bort, så minskar man på mängden processer som kör. Det är ju i princip bara där man kan förbättra prestanda, då cpu och minne är som det är. Men jag tror nog den kan bli tillräckligt snabb för att kunna titta film på eller slösurfa lite. Jag skaffade ett par billiga "kina-plattor" till ungarna och rootade och fixade till och de är nog långsammare än vad en Tab2 är :)

Den guiden jag följde är väl egentligen bra. Det är bara det att jag inte fattar hur jag skriver in eller öppnar en "kör-teminal" från en mapp. Då ska man först skriva in mappnamn och sen kommandot? Men hur vet man att det blir rätt? En gång fick jag i alla fall till det men då sa dom att det skulle dyka upp en blå laddnings "bar" men den såg jag inte till, så då funkade det väl inte.

Förstod inte heller hur man ska lägga filen på sd kortet? Kanske enklast att ladda ner den direkt till paddan?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Hmm nu när jag tänker på det så har jag ju en gammal Optimus 2X liggandes. Den ska jag nog pilla med och se om man inte kan få upp farten på för en perfekt alpin-telefon :)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har bara lagt in Cyanogenmod på 2 olika telefoner, men processen var snarlik och ska tydligen vara det även för plattor.
För att slippa hålla på med terminalkommandon lägger du in Clockworkmod ROM manager. Det är typ ett minimini-operativsystem som är ungefär som BIOS till en stationär dator.
Plattan måste naturligtvis har root-access. Har den inte det kan du lägga in något program som gör det åt dej, brukar finnas typ "one step root access" eller vad dom nu heter. Leta runt lite.
Ladda sedan över alla filer du behöver till plattan. Bäst är att lägga dom på SD-kortet. Du behöver dels en zip för själva Cyanogenmod, dels en zip med Google apps-paketet för att få Google play och lite annat smått och gott.
Starta sedan plattan i recovery-läge. Har du fått in Clockworkmod korrekt så ser du att det startas nu.
Välj "install zip from sd-card" i menyn och installera Cyanogenmod först. Håll tummarna!
Leta sedan efter alla möjligheter till "erase cache" i Clockworkmod. Tror det är "system cache" och "dalvik cache" och "battery stats" och möjligen någon mer.
Efteråt kan du välja alternativet att starta om. Lyckades installationen kommer Cyanogenmod nu att laddas. Du kan ju leka runt lite för att bekanta dej med miljön, men förmodligen (jag vet inte vad som gäller för just din platta) så har du inga Google apps och blir då ganska begränsad. Då får du starta om i recovery-läge igen för att installera zip-filen med dom.

Lycka till!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...