Larsson skrev:
Japp! Jag hade det problemet med min R1:a..... Klockan och alla trippmätare utom "totala" körsträckan blev nollställda varje gång jag vred av tändningen.
Det var bara att byta en säkring så funkade det igen. (Säkring under sadeln)
Nu provade jag att byta säkringen men den gick direkt igen, utan att tändningen ens var på. Tittar man på elschemat ser man att säkringen (Backup Fuse) direkt från batteriet matar Combination Meter som tydligen är hela mätarmaskineriet, den driver lamporna på displayen och tar in mätvärden från t ex tempgivare och oljenivåmätare. Combination Meter får även spänning från tändningslåset så att jag antar att det som kommer via Backup Fuse bara är till för att hålla minnet för tripmätare och klocka spänningsatt. En enhet till får spänning via Backup Fuse och det är den optionella CYCLELOCK som jag antar är någon form av startspärr.
Jag kan hitta på två anledningar till att säkringen går; 1) Kontakten till CYCLELOCK är kortsluten, 2) Combination Meter har pajjat och kortsluter. Jag tänkte börja med att kolla nr 1, men var sitter CYCLELOCK monterad om den finns? Nr 2 skulle kunna vara något så enkelt som en trasig spänningsregulator men var sitter elektroniken? Innuti hastighetsmätarhuset? Och kan man pilla isär det?
/geek