Äh, Polydomkåporna är väl som alla andra gelcoatbehandlade kraschkåpor, räkna med slipning, finspackling för att lägga igen urslag i gelcoaten som kan finnas på några ställen innan Du färdigslipar ned till 320-papper om Du ska lägga på färg i flera lager.
Tänk efter innan Ni lägger ned en halv förmögenhet på lack då glasfiberkåporna tyvärr är betydligt känsligare för stenskott etc än original plastkåpor. Min erfarenhet är att Ni kommer att få stenskott och det är väl bra att inte bryta ihop när det händer. Så ha gärna rimliga förväntningar och ta gärna till Er inställningen att det är vackert med lite patina på en banhoj
Jag skulle gärna hjälpa till för en ringa slant, tyvärr blir reskostnaden lite dryg
Men gången är simpel, få se om jag har den i hufvudet:
1 - Bort med sadel
2 - Skruva bort passagerarsadeln.
3 - Lossa fyra skruvar - koppla bort blinkers/belysning med kontakt under passagerarsadeln - demontera cutsen (bakåt/uppåt).
4 - Lossa de 2+2 skruvar som håller cockpitpanelerna - ta bort dessa.
5 - Skruva bort de 3+3 plastskruvar som sitter på insidan av sidokåporna mot hjulhuset och de fyra som sitter under motorn och håller fast sidokåporna mot varandra. Skruva bort de kvarvarande 4+4 skruvarna för sidokåporna och låt kåporna hänga i gummiupphängningen strax under bakre delen av tanken. Kraschpuckar är en bra hjälp för att hänga upp kåporna.
6 - hö sidokåpa - lyft försiktigt ut och lossa de två kablarna till blinkersen. Ta bort. Vä sidokåpa - lyft försiktigt ut, lossa gummiupphängning till relälåda och de två kablarna till blinkersen. Ta bort.
7 - skruva bort backspeglarna (2+2 bult) inifrån cockpit, ta reda på vibrationsdämparna i gummi som sitter under speglarna mellan toppkåpa och kåpstag.
8 - Lossa kontakten som sitter INKLÄMD under vänster lykta (helljus).
9 - Lossa de fyra mittre bultarna som håller kåpglaset, två på varje sida.
10 - Dra loss frontkåpan, framåt - nedåt. Använd milt våld om så erfordras.
11 - Montera kraschkåpor i omvänd ordning. Dessa har normalt övre delen av sidokåporna ihopgjutna med toppkåpan vilket går betydligt snabbare att hantera. Använd kraschpuckarna vid monteringen för att passa in det hela, skruva fast två "kåpglasskruvar" innan Du fortsätter med sidorna.
OBS - Provmontera ALLTID innan lack så att Ni kan justera in skruvhål innan lack. Dessutom är det trist att skada lacken bara för att man inte har tågordningen riktigt klar för sig... Har Du tät båt på undersidan - borra ett STOOORT dräneringshål i dess framkant (lägsta pkt) som inte sätts igen av gummirester. Det sätter Du igen med silvertejp vid tävling eller torrföre. Detta kostade mig en vurpa i låg fart med nytvättad hoj i nollgradigt väder på Gelleråsen för ett par år sedan - vattnet rann inte ut utan skvalpade ut i en vacker linje precis framför bakdäcket. Första kurvan -
Lycka till
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga
Nån som kan sälja två timmar ledig garagetid?