Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Balansera om gör Du själv enkelt utan strul med klockor, om Du har Tuneboy eller TuneECU. Då läser Du av de individuella sensorerna för MAP och justerar cyl 1 och 3 mot tvåans värde. Processen är hyfsat beskriven i handboken.

Lycka till:)

Svara på min egen fråga.
Lusläste workshopmanualen, det var balanseringsskruvarna för trottelhusen.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Hallå alla!

Skulle testa att ladda mitt batteri men det verkar dock dött. Har testat med två laddare utan att det händer något. Men originalbatteriet har ju varit rätt kasst hela tiden. Måste köpa nytt nu.

Hjälp mig med förslag. Vad ska jag köpa för batteri? Vart kan jag köpa det och hur mycket kostar det? Jag bor i Stockholm.

Tacksam för snabba svar.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hallå alla!

Skulle testa att ladda mitt batteri men det verkar dock dött. Har testat med två laddare utan att det händer något. Men originalbatteriet har ju varit rätt kasst hela tiden. Måste köpa nytt nu.

Hjälp mig med förslag. Vad ska jag köpa för batteri? Vart kan jag köpa det och hur mycket kostar det? Jag bor i Stockholm.

Tacksam för snabba svar.

Läs sida 279 i denna tråd så har du svaret.

Mvh
Andreas
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Läs tråden som förra insändaren tipsade om.Men Yuasa har enligt mig de allra bästa batterierna.Kostar en del men Yuasa är de som är bäst för 675.an enligt mig. Kostar mer än billiga batterier på biltema men är enligt mig väl värt den extra slanten.Men du kan ju välja själv men själv kör jag på kvalitet.Vill du köra billigare köp på biltema men själv kör jag alltid med Yuasa numera.

Hallå alla!

Skulle testa att ladda mitt batteri men det verkar dock dött. Har testat med två laddare utan att det händer något. Men originalbatteriet har ju varit rätt kasst hela tiden. Måste köpa nytt nu.

Hjälp mig med förslag. Vad ska jag köpa för batteri? Vart kan jag köpa det och hur mycket kostar det? Jag bor i Stockholm.

Tacksam för snabba svar.
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Jaha, nya utmaningar.

Kan inte connecta med min VAG-kabel & TuneECU till hojen när den går. Skitskumt!
När motorn inte snurrar och tändningen är påslagen funkar det perfekt.

Undrar nu om någon snäll själ i Stockholmsområdet har en TuneECU/VAG kabel att låna ut under ett par dagar, måste balansera trottelhusen.
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Så Yuasa batteriet är det bästa alltså? Hur är det med gel batterier då?

Jag hade originalbatteriet första året (1700:- ), mekonomen andra året (det jag skrev om på förra sidan för 519:) och förra året bytte jag till ett Triumphbatteri (1100:- ) från auktoriserad verkstad. Nu funkar det inte igen… Jag tycker att det är lika bra att köpa mekonomen om man ändå ska byta varje år.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag hade originalbatteriet första året (1700:- ), mekonomen andra året (det jag skrev om på förra sidan för 519:) och förra året bytte jag till ett Triumphbatteri (1100:- ) från auktoriserad verkstad. Nu funkar det inte igen… Jag tycker att det är lika bra att köpa mekonomen om man ändå ska byta varje år.

Hur kommer det sig att batteriet pajjar så ofta?

Kan någon hjälpa mig med vilket batteri det ska vara i min Daytona 675 -08?
Tog ut batteriet och då stod det Yuasa YT7B-BS. Men när jag hörde av mig till MCvaruhuset sa dom att det skulle vara YTX9-BS i en Daytona 675 -08. Stämmer det? Vad skiljer dessa batterier ifrån? Vet ju inte om förra ägaren på hojen bytt batteri innan jag köpte den.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur kommer det sig att batteriet pajjar så ofta?

Kan någon hjälpa mig med vilket batteri det ska vara i min Daytona 675 -08?
Tog ut batteriet och då stod det Yuasa YT7B-BS. Men när jag hörde av mig till MCvaruhuset sa dom att det skulle vara YTX9-BS i en Daytona 675 -08. Stämmer det? Vad skiljer dessa batterier ifrån? Vet ju inte om förra ägaren på hojen bytt batteri innan jag köpte den.

YTX9-BS är för årsmodell 09 ->
YT7B-BS är för årsmodell -> 08

Information tagen från http://www.mcweb.se

YTX9-BS verkar ha 1,5 Ah mer än YT7B-BS. Dock är det större yttermått på det med så det handlar nog om ifall det går att få plats med det i en Daytona ->08.

Mvh
Andreas
 
Last edited:

cyprox

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XV750
Tjena, går i tankarna på att köpa en daytona. Ville bara kolla om det är något speciellt man ska tänka på, stora skillnader på årsmodeller, vanliga fel osv...

Sen om nån har lite riktlinjer på vad de brukar ligga i pris så är det välkommet =)


Sent from my Nexus One using Tapatalk
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Tjena, går i tankarna på att köpa en daytona. Ville bara kolla om det är något speciellt man ska tänka på, stora skillnader på årsmodeller, vanliga fel osv...

Sen om nån har lite riktlinjer på vad de brukar ligga i pris så är det välkommet =)


Sent from my Nexus One using Tapatalk

Små skillnader mellan 08 till 09, inget märkvärdigt för en vanlig dödlig. Ska du åka mycket bana kan det vara värt att ha en 09:a (lite bättre inställningsmöjligheter på framgaffel, ECU förberädd för plug&play quickshifter). Effektmässigt mycket liten skillnad, 3hk. Triumph ska ha gjort nästan 50 förändringar till 09 men det är ganska små sånna.
Oavsätt vilken årsmodell du köper är det en sjukt kul hoj.
Största förändringen är nog till 2011 med 675R, då fick den Öhlins runt om. Men då får man punga ca 30 brak extra, vilket förvisso är värt vartenda öre.
I mitt tycke är det bättre att köpa en billigare hoj i hyfsat skick och lägga de extra kronorna på nice utrustning man vill ha, men det är jag.

Pris....? Runt 50 för en 06-08 som gått 3000 mil och sen uppåt. En ny 675R kostar väl 140 om jag inte minns fel.
 

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Små skillnader mellan 08 till 09, inget märkvärdigt för en vanlig dödlig. Ska du åka mycket bana kan det vara värt att ha en 09:a (lite bättre inställningsmöjligheter på framgaffel, ECU förberädd för plug&play quickshifter). Effektmässigt mycket liten skillnad, 3hk. Triumph ska ha gjort nästan 50 förändringar till 09 men det är ganska små sånna.
Oavsätt vilken årsmodell du köper är det en sjukt kul hoj.
Största förändringen är nog till 2011 med 675R, då fick den Öhlins runt om. Men då får man punga ca 30 brak extra, vilket förvisso är värt vartenda öre.
I mitt tycke är det bättre att köpa en billigare hoj i hyfsat skick och lägga de extra kronorna på nice utrustning man vill ha, men det är jag.

Pris....? Runt 50 för en 06-08 som gått 3000 mil och sen uppåt. En ny 675R kostar väl 140 om jag inte minns fel.

Värt att notera för 675R är också den betydligt dyrare försäkringspremien gentemot "standard"versionen.

Så är fallet hos IF, som har triumphs märkesförsäkring.
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Du skall ha Yuasa YT7B-BS detta batteri stämmer med din Daytona 675 om den är från 2008,det batteriet Mc Varuhuset sa du skulle ha är större än originalbatteriet och till för den senare modellen. Så köp Yuasa YT7B-BS så kan du vara säker på att få rätt batteri. Johans mc har ett batteri på deras hemsida : Yuasa YT7B-BS men finns även flertalet andra firmor(TH Petterson m.fl) som har Yuasa.Inte särskilt svårt att hitta. Lycka till nu och glöm ej att sköta om det då du ställer hojen nästa vinter(ett tag kvar nu men ändå) =)


Hur kommer det sig att batteriet pajjar så ofta?

Kan någon hjälpa mig med vilket batteri det ska vara i min Daytona 675 -08?
Tog ut batteriet och då stod det Yuasa YT7B-BS. Men när jag hörde av mig till MCvaruhuset sa dom att det skulle vara YTX9-BS i en Daytona 675 -08. Stämmer det? Vad skiljer dessa batterier ifrån? Vet ju inte om förra ägaren på hojen bytt batteri innan jag köpte den.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Tackar för era svar. Det blev ett Yuasa YT7B-BS. Beställde det från en firma i England. Kostade 620 kr inkl. frakt. Nu är det laddat och klart att sättas in i hojen.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Var in på Lelles idag och råkade köpa en 675a till, fast i några storlekar mindre
 

Bifogat

  • Modell 675a.jpg
    Modell 675a.jpg
    37.6 KB · Visningar: 66

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej.

Ska byta till watsen design blinkers samt led bak efter besiktningen på tisdag.
Var sitter blinkersreläet. Funderar nämligen på att byta till ett lastoberoende relä istället för att sätta motstånd. Verkar enklare.

Om jag kör på motstånd behöver jag då 2 eller fyra motstånd?
Ska de sitta parrallelt eller i serie?

Kan jag följa följande råd? Dvs det som står under rubriken Two Load Resistors
http://daytona675.org.uk/turnflash.htm

Mvh
Andreas
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top