Triumph Daytona 675-tråden!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
vad jag fattat så är de samma skrot.. men skrot med underbar passform. har lyxat till min dam med ett komplett kit från GB. MYCKET snabba och bra leveranser..
Perfekt, då är det beställt ett sånt kit + Polidomkåpor.
Nu skall vi bara hitta ett roligt lacktema / motiv. Tur att man har en sambo med sinne för sånt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kom på en sak till, fotpinnar... vilka ska man titta på?
Vill ha svarta och standardväxling, PP tuning har bara rejsväxlat om jag förstått det rätt. Triumph själv säljer Arrow som kan anpassas till deras QS, bra eller dåligt?
Woodcraft, Valter Moto, Gilles eller andra förslag?
 

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Södermalm, Sthlm
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Har testat TuneECU lite idag och jag måste säga att det ser riktigt bra ut! :tummenupp

Användargränssnittet är betydligt snyggare och mer lättöverskådligt än TuneBoy och det har en hel del fiffiga funktioner som man saknar i TB, bl a copy/paste och "Compare Map". Riktigt bra!
OCH man kan läsa in sin hojs map till TuneECU, vilket är rätt skönt för att få en bekräftelse att man verkligen har "rätt" map i cykeln.

Läste så klart in mappen jag har i min hoj - Waynes map för standard-utblåset, framtagen i dynobänk - och sparade ner den, så om någon är intresserad av denna map i .hex-format(TuneECU:s filformat) så är det bara att hojta till!
Om ngn har möjlighet att hosta filer ngnstans, så är det bara att slänga upp den där oxå för allmän access. :)
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Har testat TuneECU lite idag och jag måste säga att det ser riktigt bra ut! :tummenupp

Användargränssnittet är betydligt snyggare och mer lättöverskådligt än TuneBoy och det har en hel del fiffiga funktioner som man saknar i TB, bl a copy/paste och "Compare Map". Riktigt bra!
OCH man kan läsa in sin hojs map till TuneECU, vilket är rätt skönt för att få en bekräftelse att man verkligen har "rätt" map i cykeln.

Läste så klart in mappen jag har i min hoj - Waynes map för standard-utblåset, framtagen i dynobänk - och sparade ner den, så om någon är intresserad av denna map i .hex-format(TuneECU:s filformat) så är det bara att hojta till!
Om ngn har möjlighet att hosta filer ngnstans, så är det bara att slänga upp den där oxå för allmän access. :)


Vad blir det för skillnad med en sån map när allt annat är original??? får man bättre, mjukar gas respons????
 

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Södermalm, Sthlm
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Vad blir det för skillnad med en sån map när allt annat är original??? får man bättre, mjukar gas respons????

Med risk att ha lite för lite att jämföra med - körde en bandag med originalmappen, 20203, och bytte sedan till Waynes custom-map för originalblåset, 20109Tune_StandardPipe), så upplevde jag att hojen gick & drog jämnare över hela registret. Mera "smooth", liksom.
Dessutom försvann en hel del av av/på-effekten då man drar på gas igen efter avslag. Och det är ju aldrig fel! :) Jag antar att detta bl. a. är en effekt av att custom-mappen jobbar i closed loop endast på de lägsta varven och trottelöppningarna. Samt att den är fetare överlag...

Rent teoretiskt, om man jämför mapparna med varandra, så ser man att Waynes mapp (troligtvis) är baserad på Triumph TOR-mapp och inte på OEM-mappen.
De(Waynes- & TOR-mappen, alltså) är närmast identiska i bränslemapparna hela vägen upp till de högsta varven och TP, där TOR-mappen är fetare. (Faktiskt så är även OEM-mappen ngt fetare än Waynes mapp vid vissa av de högre RPM:en TP:s. Intressant! :va * NERD ALERT :banana *)
Dessutom så är förtändningen något aggressivare ställd, ca 3', på topp på Waynes mapp jämfört med TOR, vilket borde borga för en sju-h*elvetes förbränning! :yoparty


Edit: Tilläggas bör oxå, att originalmappen troligtvis är framtagen för att tillmötesgå de flesta länders miljökrav(utsläpp, buller etc.) och fungera med ett gäng olika kvalitéer på soppa m.m., så då blir det ju ngn sorts kompromiss. Men de flesta hojar går nog bättre av att slänga in en lite fetare map! :)
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Kom på en sak till, fotpinnar... vilka ska man titta på?
Vill ha svarta och standardväxling, PP tuning har bara rejsväxlat om jag förstått det rätt. Triumph själv säljer Arrow som kan anpassas till deras QS, bra eller dåligt?
Woodcraft, Valter Moto, Gilles eller andra förslag?

Jag kör Valter pinnar! Funkar kalas för mej :) ej raceväxlat alltså.
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Grabbar?? om jag skulle justera min gasvajer, så är det nere vid spjällen som jag får justera eller finns det nån justering uppe vid styret???.

har ett väldigt stort spel. är svårt att veta precis när jag går på gas.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
jag´kör PP tuning pinnarna och är riktigt nöjd m dom. finns vad jag vet både som race och org växlat.

Också monterat GBRacings krashpucks kit som passade mkt bra, tok snabb leverans desutom.

works kåpor från grevens kan rekomenderas:tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Grabbar?? om jag skulle justera min gasvajer, så är det nere vid spjällen som jag får justera eller finns det nån justering uppe vid styret???.

har ett väldigt stort spel. är svårt att veta precis när jag går på gas.

Nä kolla uppe vid rullen, du får dra undan gummiskyddet. Passa dej bara så du inte spänner för hårt, då kanske den gasar okontrollerat när du vrider styret :tummenupp
 

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Södermalm, Sthlm
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Nä kolla uppe vid rullen, du får dra undan gummiskyddet. Passa dej bara så du inte spänner för hårt, då kanske den gasar okontrollerat när du vrider styret :tummenupp

What he said! :mattias :)

Men har du ingen justermån kvar på vajern uppe vid styret, så måste du ner o grotta vid spjällen är jag rädd...
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
tack för bra och snabba svar.. ska ner och kolla på hojen imorgon. tack bearman för mappen.


ingen som ska åka till sviesta på torsdag. heldag på banan för 700 kr. kolla lms roadracings hemsida för mer info
 

Samie

Challenge your Limits!
Gick med
22 May 2010
Ort
Sthlm, Sjöstad
Hoj
2010, Daytona 675 SE
Nicolina föddes 2010.06.06... "Det vita ljuset på Sveriges mörka motor-vägar"!
Haft CBR, R6, R1...MEN Daytona 675 SE är verkligen en klass i sig när det kommer till väghållning och körglädje!

Rekommenderas starkt!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nerdmode on:
Mmm, rätt i det mesta men när man jämför tabeller blir det lite mer komplext än så, man måste nämligen även ta hänsyn till det korresponderande värdet i A/F-tabellen. Det är nämligen så att värdet i F-mapparna är (teoretisk) mängd luft i cylindern vid ett givet varvtal/trottelläge. ECU delar då mängd luft med A/F och får då fram mängden soppa som ska putsas in via spridarna. Normalt är detta inget man behöver bry sig om, höjer man värdet i F-tabellen får hojen mer soppa och vice versa.

Ska man jämföra mappar är det dock hyggligt viktigt att känna till detta, i mina mappar ligger för ordningens skull A/F-värdena ungefär där jag vill ha dom även i loggarna:)

Nerdmode off - ha en god morgon!

...om man jämför mapparna med varandra, så ser man att Waynes mapp (troligtvis) är baserad på Triumph TOR-mapp och inte på OEM-mappen.
De(Waynes- & TOR-mappen, alltså) är närmast identiska i bränslemapparna hela vägen upp till de högsta varven och TP, där TOR-mappen är fetare. (Faktiskt så är även OEM-mappen ngt fetare än Waynes mapp vid vissa av de högre RPM:en TP:s...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
jag´kör PP tuning pinnarna och är riktigt nöjd m dom. finns vad jag vet både som race och org växlat.

Också monterat GBRacings krashpucks kit som passade mkt bra, tok snabb leverans desutom.

works kåpor från grevens kan rekomenderas:tummenupp
Har tittat på dina bilder och det var just därför jag blev så sugen på PP tuning. Går man in på hemsidan så står det så här:

"cat. num.: 536.0F

Fully adjustable rear set Factory with revers shifting * in levers BALL BEARINGS 22mm,carrying water resistant seals * adjustable levers - according to the boots size * hard anodizing - guarantees maximum firmness and very long service life * ergonomic shape * rich in lightening * Hard black anodized * available REVERS SHIFTING ONLY !!"

http://www.pptuning.eu/en/products/rear-sets/item-536-0f

GBRacing kit är beställt! :tummenupp

Jag kör Valter pinnar! Funkar kalas för mej :) ej raceväxlat alltså.
De ser lite "klenare" ut än övriga, du känner inte av nån flex eller rörelse när du belastar?
 
Last edited:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Enligt Grevens som jag köpte PP pinnarna av så fick jag frågan om jag ville ha race eller gatväxlat. Så kolla med honom.
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
tjena gubbar!

Mitt första inlägg här på SH.
Jag tänkte fråga ifall det är något man bör tänka på när man ska ge sig ut på en sträcka på 30 mil där mestadels av sträckan består utav motorväg. Kanske en dum fråga, men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite =D.
Snart kickar sommaren igång på allvar då ses vi på vägarna!

/ Irvas
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
tjena gubbar!

Mitt första inlägg här på SH.
Jag tänkte fråga ifall det är något man bör tänka på när man ska ge sig ut på en sträcka på 30 mil där mestadels av sträckan består utav motorväg. Kanske en dum fråga, men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite =D.
Snart kickar sommaren igång på allvar då ses vi på vägarna!

/ Irvas

Mina två tips:

1. Stanna och sträck på dej någon gång.
2. Leta upp nånn stor SUV med bra fart och farthållare och lägg dej i baksuget, gärna nånn tokig säljare, dom vet hur man håller farten uppe, sen är det bara att klappa på för kung och fosterland :D
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Mina två tips:

1. Stanna och sträck på dej någon gång.
2. Leta upp nånn stor SUV med bra fart och farthållare och lägg dej i baksuget, gärna nånn tokig säljare, dom vet hur man håller farten uppe, sen är det bara att klappa på för kung och fosterland :D


Låter riktigt bra!
Jag hade planerat att stanna var 10e mil typ med tanke på att jag precis köpt min första hoj och även precis fått kortet.
Tänkte jag ska byta olja på den innan jag drar iväg på en lite längre resa, finns det någon guide till detta här på forumet samt råd om vilken olja som är bra? Sorry gubbar om frågorna är för självklara, men kan ingenting om själva hojen tyvärr =/.

/Irvas
 

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Kom på en sak till, fotpinnar... vilka ska man titta på?
Vill ha svarta och standardväxling, PP tuning har bara rejsväxlat om jag förstått det rätt. Triumph själv säljer Arrow som kan anpassas till deras QS, bra eller dåligt?
Woodcraft, Valter Moto, Gilles eller andra förslag?

Hej där! Tackar för senast förresten. Kan bara lyfta på hatten och tacka för ett mycket bra arrangemang. Definitivt inte sista gången jag kör med ssemce!!

Jag köpte pptuning (racevaxlat) via e-bay. Fördelen med det är att det ofta finns reservdelal till dem på banträffar och tävlingar. Det var när jag hörde det som jag bestämde mig. Greven har ju PP coh kan leverar på nolltid med :D
 

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Södermalm, Sthlm
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Helt rätt, absolut är det så! :) I min iver att jämföra mappar, så missade jag denna "lilla" - men ack så viktiga! - detalj då jag jämförde OEM-mappen med Waynes 20109-map för org.blåset. My bad! :näsblod

Om jag inte minns alldeles galet så har TOR- och Waynes 20109-map likadana värden i A/F-tabellerna, så där är det lättare att jämföra "rakt av" s.a.s.

Tack för att du redde ut detta, Roffe! :tummenupp Och god natt(?)! :D



Nerdmode on:
Mmm, rätt i det mesta men när man jämför tabeller blir det lite mer komplext än så, man måste nämligen även ta hänsyn till det korresponderande värdet i A/F-tabellen. Det är nämligen så att värdet i F-mapparna är (teoretisk) mängd luft i cylindern vid ett givet varvtal/trottelläge. ECU delar då mängd luft med A/F och får då fram mängden soppa som ska putsas in via spridarna. Normalt är detta inget man behöver bry sig om, höjer man värdet i F-tabellen får hojen mer soppa och vice versa.

Ska man jämföra mappar är det dock hyggligt viktigt att känna till detta, i mina mappar ligger för ordningens skull A/F-värdena ungefär där jag vill ha dom även i loggarna:)

Nerdmode off - ha en god morgon!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top