Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack:)

Den är kanonfin!...

Tänkte nog mer på hans munsvada vid sidan om banan...:D Hans signatur med Daytona och kraschpuck kräver någon form av hämdaktion...

...fick inte tillfälle att lyssna nära på Hoppes...

Förresten - här är en mapp från en -09 Daytona med BMC luftfilter, Arrow och rensad EXUP/kat, komplett med dynodiagram. Snygga siffror (plus sju hk) och borde funka vettigt för Er med 09 och slip-on, bara att aktivera EXUP men sätta låga RPM för full öppning...
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Tänkte nog mer på hans munsvada vid sidan om banan...:D Hans signatur med Daytona och kraschpuck kräver någon form av hämdaktion...


:D Han är bara avundsjuk.....
 

CHRiS82

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Triumph Daytona 675
Ville bara meddela att jag byta till den manuella kedjesträckaren i dag =)=) men glada besked.
INGET missljud från kamkedjan längre =) =) =) =)
så nu körde jag hela kvällen med ett leende under hjälmen ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Svårt att tänka sig att Roffes Trajja såg ut såhär efter förra resan till Kemora.

DSC_0264.jpg


Roligt att se den hel och fin igen! :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För att inte tala om hur föraren såg ut då:) Jag tror jag hade fem kilo prima Kemoragrus i kåpor, skrymslen och vrår när jag strippade hojen i garaget efter hemkomsten...

Det är märkligt, egentligen. Vissa av oss ligger på lika mycket som tidigare inom tre varv efter en vurpa, andra får slita i åratal för att få tillbaks tillit, förtroende och tempo. Det är rätt intressant att filosofera kring om det bara har med antalet saknade faser bakom pannloben att göra eller om det finns någon ytterligare parameter som spelar in...

Svårt att tänka sig att Roffes Trajja såg ut såhär efter förra resan till Kemora...
 

HrHptm

Förälskad i Kimelliz!
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Hemma
Hoj
Jorå, ett par att köra
Vissa har ju förmågan att plocka ut kretskortet med sunt förnuft på ur hjärnan. Det är väl det som skiljer oss från djuren.
Ibland önskar jag att jag vore en guldfisk...... :D

Allt väl med dig broder?:krama


För att inte tala om hur föraren såg ut då:) Jag tror jag hade fem kilo prima Kemoragrus i kåpor, skrymslen och vrår när jag strippade hojen i garaget efter hemkomsten...

Det är märkligt, egentligen. Vissa av oss ligger på lika mycket som tidigare inom tre varv efter en vurpa, andra får slita i åratal för att få tillbaks tillit, förtroende och tempo. Det är rätt intressant att filosofera kring om det bara har med antalet saknade faser bakom pannloben att göra eller om det finns någon ytterligare parameter som spelar in...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, trots att guldfärgen på kåporna försvunnit sitter den måhända kvar bakom pannbenet:D. Allt är bra med mig, hör av mig endera dagen. Och nästa år har herrn en plats vikt år sig i den finska myggmetropolen:)

...Allt väl med dig broder?:krama
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är inte svårt, men kräver lite eftertanke. Om Du följer manualen så är märket på vevaxeln/kamdreven lagda så att Du har anliggning mellan ett par av kamloberna och ventilerna på insugssidan. Då är det mycket viktigt att Du hela tiden håller kamkedjan ordentligt sträckt, t ex med en plastklämma/limknekt från Claes i sjön, Jula, Biltema etc för att inte insugskammen ska kugga om.

Vrider Du i stället på muttern på vevändan (demonterade stift) känner Du enkelt när Du når ett obelastat läge, d v s att ingen kamlob ligger an. Du bör fortfarande hålla kamkedjan sträckt men nu är risken för omkuggning betydligt mindre...

Jag tror det finns en "how-to" på 675.net även för detta ingrepp...:)

Bytte du själv ? isf. va det svårt?...
 

Samie

Challenge your Limits!
Gick med
22 May 2010
Ort
Sthlm, Sjöstad
Hoj
2010, Daytona 675 SE
Låter riktigt bra!
Jag hade planerat att stanna var 10e mil typ med tanke på att jag precis köpt min första hoj och även precis fått kortet.
Tänkte jag ska byta olja på den innan jag drar iväg på en lite längre resa, finns det någon guide till detta här på forumet samt råd om vilken olja som är bra? Sorry gubbar om frågorna är för självklara, men kan ingenting om själva hojen tyvärr =/.

/Irvas

Castrols produkter kan jag gå i god för. Ring gärna triumph centre på söder
Tel: 08-771 22 30 (butik), 771 22 15 (verkstad)

kommer inte ihåg på rak arm vad oljan hette, men de svarar ganska snabbt på frågor kring din Triumph.

vid det här laget lär du ha gjort din "touring" hoppas att det gick bra ;)
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Det är inte svårt, men kräver lite eftertanke. Om Du följer manualen så är märket på vevaxeln/kamdreven lagda så att Du har anliggning mellan ett par av kamloberna och ventilerna på insugssidan. Då är det mycket viktigt att Du hela tiden håller kamkedjan ordentligt sträckt, t ex med en plastklämma/limknekt från Claes i sjön, Jula, Biltema etc för att inte insugskammen ska kugga om.

Vrider Du i stället på muttern på vevändan (demonterade stift) känner Du enkelt när Du når ett obelastat läge, d v s att ingen kamlob ligger an. Du bör fortfarande hålla kamkedjan sträckt men nu är risken för omkuggning betydligt mindre...

Jag tror det finns en "how-to" på 675.net även för detta ingrepp...:)

Oki, tackar.

Ska du köra på Sviesta på tor?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, tyvärr förblir nog Sviestad en vit fläck på min karta, i alla fall till nästa säsong. Mittsverige i mitten av Augusti är min enda kvarvarande bokning, bonus kan bli Järpen under årsmöteshelgen samt ev något lokalt evenemang, om det funkar för kneg och familj.

Ska Du köra?

...Ska du köra på Sviesta på tor?
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Nej, tyvärr förblir nog Sviestad en vit fläck på min karta, i alla fall till nästa säsong. Mittsverige i mitten av Augusti är min enda kvarvarande bokning, bonus kan bli Järpen under årsmöteshelgen samt ev något lokalt evenemang, om det funkar för kneg och familj.

Ska Du köra?

Jupp ska köra där för första gången.
Bara hoppas väder guden e med oss.
 

HrHptm

Förälskad i Kimelliz!
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Hemma
Hoj
Jorå, ett par att köra
Instruktörsträning på torsdagen och BKK på fredagen.
Torsdagen var det regn hela tiden och idag var det växlande molnighet med inslag av lite sol.

Jag var som en dränkt katt efter torsdagen, men en nyinhandlad skotork gjorde susen.....................

är det smc kurs på sviesta på torsdag
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Gnisselljud?

Hallå i tråden, som nybliven Daytona ägare har jag en fråga, under en längre tur idag så kunde jag höra ett gällt kort gnissel ljud ifrån styre eller framgaffel som kommer då och då. Min första tanke var att det hade något med kopplingen att göra men eftersom det ”mystiska” ljudet även kommer när jag inte kopplar/växlar så har jag blivit rätt fundersam på vad det kan vara.

När jag väll kom hem har jag rykt och dragit som en tok över allt på hojen men inte lyckats återskapa det gälla-korta-gnissel-ljudet... Någon annan som känner igen eller har haft detta problem?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mo - det är förmodligen insugsflärpen som sitter bakom luftintaget i fronten som Du hör. Har Du inte någon av mapparna för slip-on installerad öppnar ventilen först vid rätt höga varv, annars är den stängd (p g a ljudkrav). En quick and dirty är att Du försöker smörja lederna med t ex 5-56. Annars brukar gnissel gå att hänföra till EXBV-ventilen, men då kommer missljudet nedifrån höger fotpinne...

Lycka till!

Instruktörsträning på torsdagen och BKK på fredagen.
Torsdagen var det regn hela tiden och idag var det växlande molnighet...

Grattis gamlo, superkul med ännu en Daytona-freak bland alla literstinna instruktörer i SMC:) Gissa om Du ska få sjunga "Gullefjun" för oss nästa gång vi tar en runda i hufvudstaden? Seså, marsch iväg och anmäl Dig till Mittsverige nu...
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Tack för svar den något sena timme..Det blir det till att inhandla 5-56 (alltid bra att ha) :)

Mo - det är förmodligen insugsflärpen som sitter bakom luftintaget i fronten som Du hör. Har Du inte någon av mapparna för slip-on installerad öppnar ventilen först vid rätt höga varv, annars är den stängd (p g a ljudkrav). En quick and dirty är att Du försöker smörja lederna med t ex 5-56. Annars brukar gnissel gå att hänföra till EXBV-ventilen, men då kommer missljudet nedifrån höger fotpinne...

Lycka till!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top