Triumph daytona t595 98 - nått att ha?

HELS

Precis så långsam som det ser ut
Gick med
15 Dec 2006
Tjenare

Jag har försökt att söka i trådarna men får inga bra träffar, om nån har en länk så...

Jag funderar på att skaffa en triumph t595 - 98 som har gått 4000 mil och undrar om det finns några standardfel man skall passa sig för?

En sak som gör mig mycket skeptisk är att hojen har haft 10 ägare sedan 99 -inget att bry sig om eller? känns som en varningslampa.... (dum fråga kanske)

Skulle gärna höra ett allmänt omdöme om hojen om någon orkar förbarma sig -det är min första sport hoj.

ha det

Har inte kört den hojen! men det e väl som alla andra kolla att den e i schyst skick,servicebok osv!

Tjena. Har hade en 97 förra sommaren. Mitt omdöme om hojen:
Dåligt: Obekväm körställning ( jag är 190cm lång).Klent mellanregister, hänger inte med japanarna, Törstig och halv tråkig fjädring.

Bra: Mycket bra bromsar, lätthanterlig.

Det du ska kolla är väl att ramen är bytt på garanti (dom hade problem med sprickbildning), alla bränsleanslutningar skall vara bytta samt så skall insprutningen vara omprogramerad.

Kan nog funka som första hoj men jag trivs bättre på en japanare.

Tjenare

Jag har försökt att söka i trådarna men får inga bra träffar, om nån har en länk så...

Jag funderar på att skaffa en triumph t595 - 98 som har gått 4000 mil och undrar om det finns några standardfel man skall passa sig för?

En sak som gör mig mycket skeptisk är att hojen har haft 10 ägare sedan 99 -inget att bry sig om eller? känns som en varningslampa.... (dum fråga kanske)

Skulle gärna höra ett allmänt omdöme om hojen om någon orkar förbarma sig -det är min första sport hoj.

ha det

Finns en svensk avdelning på forumet :tummenupp

http://t955i.net/

Om det inte är en oljepöl under när du kollar på den så är oljan slut. Fyll på lite innan åker hem med den.

Tjena!

Har haft två 98or.Mellan 3 å 4000 mil hade dom när jag sålde dom.Har inte haft ngt strul alls.såvida du inte kör med ett gäng roadracingförare blir du inte efter på krokiga landsvägar.Den är lättkörd och spårsäker med mkt fina bromsar.Man saknar ett gäng hästar endast på rakorna.
Den ena hojen körde jag ca 10 tim anderstorp med (2 heldagar) och hojen
hade då gått 3000 mil.Inte en droppe olja under hojen ens efter det.
Köp helst 98 och nyare då de hade åtgärdat ramen som fick sprickbildningar
på 97an.

Nackdelar som jag ser det är taskig markfrigång om du kör bana eller jävligt
tuff gatkörning.Ngt törstig men snålare än en twin.Ngt tom i mellan-registret men dreva ner en kugg fram så blir det betydligt bättre plus
att hojen varvar ur bättre då.Då går det dessutom att dra upp den på slangen ganska lätt.Kan vara svårt hitta kraschgrejer till dom i sverige.
Finns dock massor i england.

Fördelar är,tycker jag en grymt stadig hoj med riktigt bra bromsar.
Ett grymt ljud om du byter filter och dämpare.Riktigt skönt drag från mitten
upp till varvstoppet (om du drevar om då.Kostar ett par hundra!).
Knappt inga vibrationer alls i hojen.Skönt om man åker mkt landsväg.
Man åker på en modern klassiker med en massa personlighet.En prisvärd
hoj ur försäkringssynpunkt dessutom.

Jag får återkommande abstinensattacker till och från.Tre år sedan jag sålde sista.

Ska du stunta? köp ngt annat
Ska du köra mkt bana? köp ngt annat.
Ska du bara köra toppfart rakt fram mot polarna? köp ngt annat.
Mvh

Man får tacka för länktips ocj inlägg..

Affären är satt på paus, lite surt men fan så mycket bättre än en förstörd sommar. Får gräva lite mer på t955i.net men det känns nästan som det blir nått annat.

Man får tacka för länktips ocj inlägg..

Affären är satt på paus, lite surt men fan så mycket bättre än en förstörd sommar. Får gräva lite mer på t955i.net men det känns nästan som det blir nått annat.

Något annat!? NEEEJ! De däringa hojarna är ju störtfina. Jag har haft två speed triple, en -99 och en -01 har jag för mig. Det är ju i stort sett samma hoj som daytonan och jag hade inga problem alls med dom. Men jag hade satsat på en 955i i stället för 595:an.

Vilken är den avgörande skillnaden mellan 595 och 955? är det nån skillnad?

"Ps t595 och 955i är samma hoj det är bara att de bytte namn efter 97 o 98års modell."

955 tråden

Vilken är den avgörande skillnaden mellan 595 och 955? är det nån skillnad?

"Ps t595 och 955i är samma hoj det är bara att de bytte namn efter 97 o 98års modell."

955 tråden

Är nog inga större skillnader men:
"The engine has been modified to improve power delivery and exhaust camshafts have been modified to boost mid-range power. New throttle bodies have been changed to provide a smoother power delivery and more precise throttle control. A new air bypass system eliminates hunting at idle and fuel consumption has been improved. A new, snap-on airbox improves and eases maintenance."

Jag skulle gärna rekommendera en Triumph, då jag själv gillar Speed Triple, Daytona 955i och 675an skarpt.
MEN, det är tveksamt om just en tidig T595 är ett bra val.
97 och 98orna hade lite mer än sin beskärda del av problem, fyrans växel är känd för att fara och flyga t.ex.

Mao, trevlig hoj, men om du ska köpa en så köp en nyare årsmodell. Gärna en 955i.

Att välja hoj är ett mycket trevligt problem!!!

Det kan nog bli att kolla närmare på 955i... de varka ju va ganska vettiga i försäkring

(jag är 27 och skulle betala 350/mån trafik för en 99a - inte så jäkla faligt)

Jepp - det där med lådan som xyx nämner känner jag igen. När jag handlade min första triple så snackade dom på Johans MC om att lådorna hade blivit bättre och mjukare på -99:orna.

PS.

Blev ingen Traja - RVS Mille 02 köptes i går.... Nu blir det en LÅÅÅNG väntan på våren

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick