Triumph misständer

• Thread starter Raderad medlem 74483
  • Start date

Raderad medlem 74483

Guest
Finns ju mängder med olika orsaker, men spontant: vad är det första ni skulle titta på när min Sprint beter sig enligt följande:
Jag går ned någon växel o ligger en stund på den inför en omkörning - men när jag väl drar på så misständer den (vanligtvis en gång o sen går den som den ska).
Går bra i övrigt.
Lite info:
-07, insprutning, 3500mil, Triumphs original sportsystem (ej mappad med, men betedde sig inte så innan med det)

Min första spontana reaktion (utan att veta vad jag pratar om) är bränsletillförseln.

Medhåll eller andra förslag på vad som är vettigast att börja kolla på mottages tacksamt.
Ger för övrigt inga felkoder.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Finns ju mängder med olika orsaker, men spontant: vad är det första ni skulle titta på när min Sprint beter sig enligt följande:
Jag går ned någon växel o ligger en stund på den inför en omkörning - men när jag väl drar på så misständer den (vanligtvis en gång o sen går den som den ska).
Går bra i övrigt.
Lite info:
-07, insprutning, 3500mil, Triumphs original sportsystem (ej mappad med, men betedde sig inte så innan med det)

Min första spontana reaktion (utan att veta vad jag pratar om) är bränsletillförseln.

Medhåll eller andra förslag på vad som är vettigast att börja kolla på mottages tacksamt.
Jag skulle kolla slangen ur luftburken där eventuell olja från vevhusventilationen ska tappas av. Sitter det ingen plugg där så suger den tjuvluft och det kan bli som du beskriver. Den var borta på min Daytona. Nu har jag en 6 år äldre så det kanske inte ser ut så på din hoj.
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MIL.

Raderad medlem 74483

Guest
Jag skulle kolla slangen ur luftburken där eventuell olja från vevhusventilationen ska tappas av. Sitter det ingen plugg där så suger den tjuvluft och det kan bli som du beskriver. Den var borta på min Daytona. Nu har jag en 6 år äldre så det kanske inte ser ut så på din hoj.
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MIL.
Börjar med det - låter som "trevligt" fel. I jämförelse med ex. bränslepumpen. Tack för tipset. :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
MIL? Vad menar du med MIL?
*fd 955-ägare, numera 1050-ägare*

(OT: MILF känner jag till, men MIL...? :D )

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
MIL? Vad menar du med MIL?
*fd 955-ägare, numera 1050-ägare*

(OT: MILF känner jag till, men MIL...? :D )

Då hjälper jag dig med ett utdrag ur engelskspråkiga verkstadshandboken.

Glossory of terms
MIL
Malfunktion Indicator Lamp

Du kan få några fler.;)

ECM
Electronic Control Module

IACV
Idle Air Control Valve

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Nu hamnar vi en hel del OT...
Fast att skriva i klartext ("motorlampan" i vanligt tal) kan vara bättre för förståelsen än att använda en förkortning tagen ut verkstadshandboken. De flesta har inte den handboken. :hej

Anser i vart fall undertecknad som kört strax över 13 000 mil på Triumph. ?️ Hittills.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu hamnar vi en hel del OT...
Fast att skriva i klartext ("motorlampan" i vanligt tal) kan vara bättre för förståelsen än att använda en förkortning tagen ut verkstadshandboken. De flesta har inte den handboken. :hej

Anser i vart fall undertecknad som kört strax över 13 000 mil på Triumph. ?️ Hittills.
Håller inte med dig eftersom alla jag känner, och är intresserade, vet vad MIL betyder.

13 tusen var det väl mitten på 90-talet nu är det väl 50 tusen kanske. Men bara över 30 tusen med en ECM, Electric Control Module, så jag ligger långt efter John Young. :fakta

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Ååååh... pallar inte att tjafsa med dig och din överlägsna attityd. Besserwisser.
Tack å hej!

Raderad medlem 74483

Guest
För att förtydliga
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MILs

Den slangen är öppen...o enligt sprängskissen så ska det finnas en "end tip" där. Så har jag tur så....

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Går bra i övrigt.
Lite info:

Kolla tändstiften. Om dom är slut/har fel gap så kan man få det där beteendet.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade liknande problem som du beskriver nu i sommar när jag var nere i Tyskland och körde. Den började "misstända" och hugga till ibland. Blev mer och mer så jag började fundera på att försöka hitta en verkstad.
Men jag körde på och efter att tankat upp den igen blev det bättre och efter nästa tank igen så försvann det (slog även i en sån rengöring flaska som finns på macken)
Nu har jag kört ca300 mil sedan och inga problem.
Så det måste varit något problem vid en bensin station med dålig soppa.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA