Triumph Sprint vill ej starta efter regn

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Min Triumph Sprint ST-00 vill ej starta. Det har aldrig varit några problem förut, men efter att den stått utomhus under ett kapell i det svenska sommarvädret(kraftigt regn) vägrar den gå igång.

Allt är som vanligt. Oljelampan, motorfellampan, lysena mätarna mm fungerar. Bensin i tanken, neutralen är i, men när jag trycker på startknappen börjar den låta som vanligt men motorn startar aldrig.

Någon som har tips på vad det kan vara eller var man ska börja att felsöka? Förklara gärna utförligt då detta är min första mcsäsong.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Dödarknappen? På en del hojar går startmotorn runt även om dödarknappen är intryckt. Samma sak kan i så fall gälla sidostödet. Fäll upp stödedet och försök igen.

Funkar inte detta så måste man börja felsöka på riktigt:
Här skulle jag börja:
1.
Gnista på stiften?
2.
Vatten i förgasarna? (ST-00 är väl en förgasarhoj, eller hur?). Töm förgasarna.
Vatten i bensintanken? Töm tanken och slå i ny bensin.
3.
Luftfilter igensatt? Öppna luftburken och kolla.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Startkablar och sedan startkablar med startgas samtidigt. Det brukar få igång min efter vintern. Den kan vara riktigt tjurig då.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har läst att de va ganska vanligt på Speed triple runt -00 att de kom ner vatten i tändstiftsbrunnarna efter regn eller tvätt... Låter ju inte helt otroligt att de kan va samma som strular på din... Om så är fallet så får du ju plocka bort tillräckligt mycke för å kunna lyfta av tändhattarna, sen blåsa me tryckluft i tändstiftsbrunnarna så du får väck vattnet...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Verkar ju smått osannolikt med vatten i brunnarna om den stått under kapell men absolut värt att kolla.

Stått länge? Man kan tycka det snurrar på som vanligt men är där inte fullt kräm i batteriet saknar det där sista som ger liv. Prova startkablar, du behöver inte ha bilen igång.

Dödarknappen är, som Road-Ragge tidigt påpekade, ett hett tips och så kopiöst enkelt att både kolla och missa...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är det ju inte helt jämförbart men minn sukka ville inte efter varit 24 timmar i regn. Utan kapell.
Ja batteriet orkade ju dra runt startmotorn men den startade inte.
Det som gjorde susen var kanske något av nedan.
Alternativ A) Kapell över hojen.
Alternativ B) Att jag plockade ur batteriet. Tog upp det i lägenheten och laddade det med en batteriladdare för MC över natten. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
OBS: Får inte vara inkopplad mer än ett / möjligen två dygn ! Underhållsladdningströmmen ca 60mA (0,06A) är alldeles för mycket för ett underhållsfritt / gel / AGM MC-batteri. Så mycket Ström som 0,06A korroderar sönder batteriet. Möjligen funkar den här laddaren som underhållsladdare med batterier där man har påfyllningslock för batterivatten ! (?).
Alternativ C) Solen tittade fram och värmde hojen, torkade bort all fukt.
Ta och kolla batterispänningen med en Voltmeter.
Är den under 13,0V rekommenderar jag att ladda batteriet till 14,3 - 14,4V under laddning med MC-laddare.
Biltema har en för Multimeter för 99,90kr och ELFA vid Krokslätts fabriker brukar också ha nån för ca 99kr (rea hos ELFA) men jag rekommenderar den på BILTEMA som har säkring på 10A mätområdet. Har ju själv eldat allt för många instrument när jag gått från ström till spänningsmätning och glömt flytta mätsladden på multimetern. :gnissla
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Billig, laddar långsammare (bättre) men utan automatisk avstängning vid 14,4V under laddning så behövs en multimeter för att kolla hur det går med laddningen då och då. Så man själv avbryter laddningen vid 14,2 till 14,4V under laddning.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top