Triumph Street Triple RS -2022, däckfråga

Johan-RS

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Triumph Street triple RS -22
Hej,
Jag är ny här och tänkte försöka mig på att ställa en fråga till er som garanterat kan betydligt mer om motorcyklar än vad jag kan.
Jag har en Street Triple RS från 2022 och beställde nytt bakdäck till den igår, valde att gå från standard 180 55 ZR17 till 190 50 ZR 17.
Är det någon som har satt dit ett bredare däck på en relativt ny Street Triple? Man har ju olika ride-modes som potentiellt sett kanske inte kommer fungera fullt ut om man byter dimension på däck?
Har någon gjort ett liknande skifte och allt fungerar kanon? :)

Tack på förhand.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Varför vill du ha ett högre däck?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hej,
Jag är ny här och tänkte försöka mig på att ställa en fråga till er som garanterat kan betydligt mer om motorcyklar än vad jag kan.
Jag har en Street Triple RS från 2022 och beställde nytt bakdäck till den igår, valde att gå från standard 180 55 ZR17 till 190 50 ZR 17.
Är det någon som har satt dit ett bredare däck på en relativt ny Street Triple? Man har ju olika ride-modes som potentiellt sett kanske inte kommer fungera fullt ut om man byter dimension på däck?
Har någon gjort ett liknande skifte och allt fungerar kanon? :)

Tack på förhand.
Den stora frågan till att börja med är varför? Alltså varför du väljer ett bredare däck? Det är inte riktigt som med bilar att ett bredare däck kan vara bättre därför att du får mer gummi i backen. Däckstorleken och profilen är anpassad efter fälgbredden, så det kan bli konstigt helt enkelt.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har en RS - 18 som bara kommer att användas på bana.
Då jag kört 1000 innan så hade jag många set med 200-70-17 Dunlop kr liggande i garaget. Det luriga med dessa är att de är smalare än ett supercorsa 180-60 som jag jämförde med, och väldigt runda i profilen, nästan som ett framdäck, men de är anpassade för en 6 tumsfälg så när man monterar det så får det en lite vassare profil. Har kört några pass med 200 däcken och det funkar bra, inga felmeddelanden.
Men att montera ett 190-50 som är väldigt platt och på en fälg som är lite för smal kommer att resultera i ett däck som har en nästan fyrkantig profil. 180-55 eller 180-60 skulle jag valt.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag ska hålla kurs i bland annat just det ämnet i helgen och en av mina bilder ser ut så här:

Skärmavbild 2024-06-26 kl. 23.26.25.png

Johan-RS

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Triumph Street triple RS -22
Tack för era svar.
Jag tycker personligen att det ser snyggare ut rent estetiskt.
Att detta inte är att se som en uppgradering i syfte att få en bättre körprestanda/ körkänsla förstår jag också. :)
Däcket är ju beställt så får kanske bara testa och se vad jag tycker.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning