Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fan ska du göra i påsk då??

Jadu det har jag inte ens tänkt på. Får väl öva på skillsen så att jag hinner med på årets vätterunda. Har ju flera år nu haft problem med att få ner höger knä mot asfalten. Så det får väl bli det jag ska öva på under påsken.:)

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Hej på er!!

Har snöat in på en triumph scrambler problemet är att det inte finnas någon beggad på hela blocket.

Nya kostar de 110k vilket jag tycker känns lite mycket då man kan få andra moderna hojjar för nästan samma pengar.
Ducati scrambler verkar vara en rival till triumph nu
bättre bromsar mer hk abs....lättare
men triumph har looken :)

Har tänkt mig att mys pendla till jobbet och köra grusväg.
Verkar som om alla behåller sina scrambler och håller hårt i dom :) är dom så beroende framkallande? har ägt en speed triple och gillade triumph då och fortfarande med en glimt i ögat.

jag antar att det här inlägget hamnar i samma tråd som thruxton känns som samma familj.:krama

Last edited:

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Hej på er!!

Har snöat in på en triumph scrambler problemet är att det inte finnas någon beggad på hela blocket.

Nya kostar de 110k vilket jag tycker känns lite mycket då man kan få andra moderna hojjar för nästan samma pengar.
Ducati scrambler verkar vara en rival till triumph nu
bättre bromsar mer hk abs....lättare
men triumph har looken :)

Har tänkt mig att mys pendla till jobbet och köra grusväg.
Verkar som om alla behåller sina scrambler och håller hårt i dom :) är dom så beroende framkallande? har ägt en speed triple och gillade triumph då och fortfarande med en glimt i ögat.

jag antar att det här inlägget hamnar i samma tråd som thruxton känns som samma familj.:krama

scramblern är skitfrän (oldstyle) :banana men om man vill köra seriöst skogsåka tror jag inte den kan mäta sig med tex bmw f800gs. däremot grusvägsåka och utseende är den helt outstanding :) , man får välja helt enkelt :)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jadu det har jag inte ens tänkt på. Får väl öva på skillsen så att jag hinner med på årets vätterunda. Har ju flera år nu haft problem med att få ner höger knä mot asfalten. Så det får väl bli det jag ska öva på under påsken.:)
Visa mig hur man gör det sen då. Blir alltid stört åksjuk av tuffa nedlägg men har hört att det finns medicin mot det?
Går lika bra med knäskrap i mjukisbrallor o tofflor med en halvrökt blend i mungipan som med raceställ va?
Eller måste man ha dubbla skinnställ som rookie?

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
summering av helgen, skulle varet premiär idag, men det blåser så ända i herrsjösses här )10grader varm) så det blev intet :( , mycke garage iaf igår efter klartecken av länsförsäkringar om och få ha all utrustning där. kul och inreda och va enkelt allt blir sen. ca 100 meter till garaget (tror jag uppskattningsvis) och allt finns där. beställde även en fenderelimenator från squaredeals. så nu kan man växla oldstyle-race (cafe) efter humör. men som ni vet ingen hoj och sätta det på än :(

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Igår så började min mc-säsong: :banana Det var varmt och soligt och jag körde ut till sambons föräldrar för lite vårmek, så nu har jag bytt kopplingsfjädrarna till gröna och därmed också bytt motorolja och filter. Det var kallt och mörkt när kosan styrdes hemåt men nu slirar inte kopplingen längre vid hårda accelerationer. :D Men fy fladan vad struligt det var att få tryckplattan att ligga plant så att "stången" löpte lätt; jag noterade även att två av fjäderpinnarna hade skåror från fjädrarna, någon annan som har varit med om det och vad kan ha orsakat det?

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
Igår så började min mc-säsong: :banana Det var varmt och soligt och jag körde ut till sambons föräldrar för lite vårmek, så nu har jag bytt kopplingsfjädrarna till gröna och därmed också bytt motorolja och filter. Det var kallt och mörkt när kosan styrdes hemåt men nu slirar inte kopplingen längre vid hårda accelerationer. :D Men fy fladan vad struligt det var att få tryckplattan att ligga plant så att "stången" löpte lätt; jag noterade även att två av fjäderpinnarna hade skåror från fjädrarna, någon annan som har varit med om det och vad kan ha orsakat det?
du får ett gilla på premiären :banana:banana , det andra lät inte lika kul:mad::mad:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Visa mig hur man gör det sen då. Blir alltid stört åksjuk av tuffa nedlägg men har hört att det finns medicin mot det?
Går lika bra med knäskrap i mjukisbrallor o tofflor med en halvrökt blend i mungipan som med raceställ va?
Eller måste man ha dubbla skinnställ som rookie?

Jag vet inte vad ungdomar som du klarar av men jag måste köpa nya stödhjul till knäna. Bra mycket förlängda annars når aldrig mina knän ner liksom. Rullatorhjul kanske de kallas vid min ålder?

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Nä seriöst grusåka kommer de inte bli . där kommer behålla min ktm 690 för....det vill bara ha något som tilltalar mitt inre :) :kär

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag vet inte vad ungdomar som du klarar av men jag måste köpa nya stödhjul till knäna. Bra mycket förlängda annars når aldrig mina knän ner liksom. Rullatorhjul kanske de kallas vid min ålder?
Nästan ingenting faktiskt, var ute och huliganåkte lite igår på några ärenden, klarade inte att ha en enda bil framför mig!
Så många veckors frustration som skulle ut på en gång...
Ska absolut försöka sy på rullatorhjul på knäna på kevlarjeansen!

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Så där ja! Nu har jag nya sulor på min käresta. :) Balanseringen hade tydligen inte gått så bra däremot, 50 gram fick han slänga på; dags att hitta någon som kan justera ekrarna tydligen... :-/ Sedan har jag inbillat mig att det är mer avstånd mellan däck och framskärm, men jag är osäker. :p

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Så där ja! Nu har jag nya sulor på min käresta. :) Balanseringen hade tydligen inte gått så bra däremot, 50 gram fick han slänga på; dags att hitta någon som kan justera ekrarna tydligen... :-/ Sedan har jag inbillat mig att det är mer avstånd mellan däck och framskärm, men jag är osäker. :p

50 g är inga jättevikter men ändå lite onödigt mycket. När jag själv balanserat och kommit upp i 50 g har jag tänkt en stund ( jo ibland har jag tur) och vridit däcket ett halvt varv eller så och kommit ner till kanske 5g eller 10 g istället.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
När jag kommit lite längre såg det väl hyfsat bra ut men på plats går det inte att få till det. Det är bara för jävla mycket kablar och kontakter och det går inte att jobba med hur korta kabelstumpar som helst. Det jag kan trösta mig med är att det fungerar och har gjort från första stund samt att ingen ser det när sadeln är på. Att ingen kommer att se att jag byter skruv för x antal tusen finns det ingen tröst för. Bara män i vita rockar.

Bifogat

• IMG_0274.JPG
    IMG_0274.JPG
    997.1 KB · Visningar: 40
  • DSC_0139.JPG
    DSC_0139.JPG
    1.5 MB · Visningar: 45
  • Skärmavbild 2015-03-10 kl. 19.01.17.jpg
    Skärmavbild 2015-03-10 kl. 19.01.17.jpg
    27 KB · Visningar: 33

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja de flesta moderna sulor har en liten färgad cirkel där däcket är tyngst, som man ska sätta diametralt motsatt ventilen, för att slippa behöva kasta på en jätteblyklump när man balanserar. Få som vet vad den lilla cirkeln betyder bara.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
BJN: Killen på däckfirman tyckte att det var mycket för en motorcykel; jag har inget att jämföra med. Det satt en hel del vikter tidigare också, men de var mer utspridda då.

Twintorsk: Där ser man. Jag får ta mig en titt på hur det ser ut och om det inte stämmer så provar jag nog en annan däckfirma nästa gång. :p Men de var trevliga att ha och göra med i alla fall. :) Och bortsett från att det kanske hade varit onödigt och att det ser muppigt ut så skall det väl gå bra att köra med?

Edit: Jag har tusenmilaservicen om en si så där 150 mil så jag kan ju alltid be Hojcenter fixa det då.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ja de flesta moderna sulor har en liten färgad cirkel där däcket är tyngst, som man ska sätta diametralt motsatt ventilen, för att slippa behöva kasta på en jätteblyklump när man balanserar. Få som vet vad den lilla cirkeln betyder bara.

Ja och den betyder olika för olika däcksfabrikat och vissa tillverkare har ingen för att deras däck är så jämna så det behövs inte. Bullshit! Dunlops gula prick lär betyda att den ska sitta vid ventilen och de gånger jag gjort så har det krävts minimalt med vikter så utan att veta exakta fakta så tror jag ändå på detta.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Det här ju en väldigt oexakt relativ uppfattning. Vad är mycket vikt? Ja helst ska det ju inte vara någon alls. Själv har jag kommit fram till detta att behövs det mer än 20 g så sitter inte däcket på bästa sätt men jag ids inte vrida däcket förrän det kommer över 40 g. Man måste ju trots allt ta ner däcket från balanseringen och trycka loss det en gång till för att kunna vrida.

EDIT: Jag vet att många banåkare som sliter ut däck fortare än vi kan ana gör så här: Nollbalansera fälgen tom! På gjutna fälgar med slanglösa däck oftast med fastlimmade vikter på insidan! Sen är det bara att montera däcket som fabrikanten föreskriver. Pricken på rätt ställe i förhållande till ventilen så behövs ingen mer balansering.

Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
BJN: Sant.

Men då låter det nästan som att det kanske inte är något problem med fälgarna i alla fall. :)

Edit: Allt kändes åtminstone bra när jag körde hem; bättre än med mina slitna originaldäck. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år