Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Inga problem att köra med det. Du kommer att klara även 2015 års Vätternrunda med det däcket. Bara jag slipper ligga bakom dig i fall de lossnar. :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
BJN: Sant.

Men då låter det nästan som att det kanske inte är något problem med fälgarna i alla fall. :)

Edit: Allt kändes åtminstone bra när jag körde hem; bättre än med mina slitna originaldäck. :)

Om fälgen är orund (jävla ord) och inte helt rak så påverkar inte det nämnvärt balanseringsvikterna. Vikterna är till för just att se till att tyngdpunkten (masscentrum som fysiker säger) är exakt i centrum av rotationsrörelsen. Så en perfekt rund fälg och helt rak kan ändå behöva balanseringsvikter.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hur skall du då kunna njuta av tonerna från mina rovdjur? :D

Tja jag får väl köpa skottsäkert visir till Araien. :) Det löser sig! Jag ska lyssna på dina Predators även om de låter lite löjligt i jämförelse med äkta varan. Toga alltså. :) Så lät min Bonneville -68 och så låter min Thruxton nu. Så jävla glad att det ljudet fanns frysförpackat. Fast jag har hört Predators och de låter riktigt bra.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
BJN: Killen på däckfirman tyckte att det var mycket för en motorcykel; jag har inget att jämföra med. Det satt en hel del vikter tidigare också, men de var mer utspridda då.

Twintorsk: Där ser man. Jag får ta mig en titt på hur det ser ut och om det inte stämmer så provar jag nog en annan däckfirma nästa gång. :p Men de var trevliga att ha och göra med i alla fall. :) Och bortsett från att det kanske hade varit onödigt och att det ser muppigt ut så skall det väl gå bra att köra med?

Edit: Jag har tusenmilaservicen om en si så där 150 mil så jag kan ju alltid be Hojcenter fixa det då.

Såg inte detta först men "utspridda"? Hur tänker man då? Det finns ju bara en "tyngsta punkt" som alltid hamnar nederst och en lättaste som alltid hamnar överst. Man sätter vikter på lättaste punkten tills hjulet väger jämnt. Stannar var man än ställer det. Då förstår jag inte hur man kan få vikterna utspridda? Jo i o f s men inte från ett proffs.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja och den betyder olika för olika däcksfabrikat och vissa tillverkare har ingen för att deras däck är så jämna så det behövs inte. Bullshit! Dunlops gula prick lär betyda att den ska sitta vid ventilen och de gånger jag gjort så har det krävts minimalt med vikter så utan att veta exakta fakta så tror jag ändå på detta.
Det här med standardisering har visst nått långt, men inte ända hem hos däcktillverkarna.. har satt mina med ringarna motsatt ventilen och sluppit blyklossar. Fast på trajan har 'proffs' skött krängningen(pga pungbråck hos ägaren och andra otrevligheter) och där sitter en himla massa oprydliga vikter här och där.
Däcktekniker verkar inte gå att lita på!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Såg inte detta först men "utspridda"? Hur tänker man då? Det finns ju bara en "tyngsta punkt" som alltid hamnar nederst och en lättaste som alltid hamnar överst. Man sätter vikter på lättaste punkten tills hjulet väger jämnt. Stannar var man än ställer det. Då förstår jag inte hur man kan få vikterna utspridda? Jo i o f s men inte från ett proffs.

Jag kan nog ha fått det om bakfoten; har ju inte putsat på hojen sedan i slutet av förra säsongen. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Asså den här hojen är ju hopplös. Av de tre "turerna" som jag har tagit i år så har jag blivit "attackerad" av nostalgiska gubbar vid två tillfällen; den vid Statoil igår var nog nästan på väg till mc-handlaren efter att ha stått och dregglat när jag försökte tanka. ;) :)
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Populär

... har jag aldrig varit o lär inte bli det längs vägen med dessa små trattar "made by Twintorsk":Bugar:tummenupp
 

Bifogat

  • A.jpg
    A.jpg
    903.1 KB · Visningar: 57
  • B.jpg
    B.jpg
    884.5 KB · Visningar: 57

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
LED-blinkers

Igår när jag monterat alla fyra och skulle testa så blinkar det på båda sidor samtidigt.

Letade runt lite och fann att den troligaste förklaringen är att det går ström genom indikeringslampan på instrumentpanelen.

En lösning är att koppla bort denna fast det gillar jag inte. Kanske gör det som test men vill inte ha det som permanent lösning.

En annan lösning är att byta denna lampa mot LED. Biltema har en del LED men jag kan inte hitta vilken typ av fattning våra panellampor har. Någon som vet.

En tredje lösning är att koppla en diod i serie med indikatorlampan.

En fjärde att köpa ett DIN-relä från Biltema och koppla om lite.

Kan dock säga att för varje som lyckats med något av ovanstående så finns det en det inte fungerat för.

Något tips?

EDIT: Med resistorer lär det också kunna fungera men vill helst inte ha dessa varma och utrymmeskrävande klumpar.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Igår när jag monterat alla fyra och skulle testa så blinkar det på båda sidor samtidigt.

Letade runt lite och fann att den troligaste förklaringen är att det går ström genom indikeringslampan på instrumentpanelen.

En lösning är att koppla bort denna fast det gillar jag inte. Kanske gör det som test men vill inte ha det som permanent lösning.

En annan lösning är att byta denna lampa mot LED. Biltema har en del LED men jag kan inte hitta vilken typ av fattning våra panellampor har. Någon som vet.

En tredje lösning är att koppla en diod i serie med indikatorlampan.

En fjärde att köpa ett DIN-relä från Biltema och koppla om lite.

Kan dock säga att för varje som lyckats med något av ovanstående så finns det en det inte fungerat för.

Något tips?

EDIT: Med resistorer lär det också kunna fungera men vill helst inte ha dessa varma och utrymmeskrävande klumpar.

Samma problem som jag hade på thruxen..bytte till "ledrelä" men det hjälpte inte så mycket..kopplade ur indikatorlampan och det hjälpte..bytte indikatorlampan till led och allt funkade men indikatorleden lyste väldigt svagt så den knappt gick att uppfatta..gick dock igenom besiktningen efter lite diskussion!! Jag hade det här..http://www.squaredeals-ltd.co.uk/id...lle-t100-se-thruxton-and-scrambler-6568-p.asp
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Igår när jag monterat alla fyra och skulle testa så blinkar det på båda sidor samtidigt.

Letade runt lite och fann att den troligaste förklaringen är att det går ström genom indikeringslampan på instrumentpanelen.

En lösning är att koppla bort denna fast det gillar jag inte. Kanske gör det som test men vill inte ha det som permanent lösning.

En annan lösning är att byta denna lampa mot LED. Biltema har en del LED men jag kan inte hitta vilken typ av fattning våra panellampor har. Någon som vet.

En tredje lösning är att koppla en diod i serie med indikatorlampan.

En fjärde att köpa ett DIN-relä från Biltema och koppla om lite.

Kan dock säga att för varje som lyckats med något av ovanstående så finns det en det inte fungerat för.

Något tips?

EDIT: Med resistorer lär det också kunna fungera men vill helst inte ha dessa varma och utrymmeskrävande klumpar.

Vilket sammanträffande - igår kväll stod jag med exakt samma problem! Installerat klart mina nya LED blinkers och nya Lucasbaklyset, kopplat in snyggt och prydligt - så vid sluttest visar det sig att samtliga blinkerslampor blinkar när man slår på blinkersen. Efter att undersökt det hela lite nogrannare kan man se att den "rätta" blinkersen lyser lite starkare än den andra. OK - som gammal elektroingenjör inser man ju då att man har någon form av "cross-talk" på elektronikspråk. En titt på hur det hela är kopplat ger att indikatorlampan i instrumentpanelen är kopplad över både höger och vänster blinkers. Enligt detta schema: http://www.google.com/imgres?imgurl...CVZCgHMezoQTE-IKABA&tbm=isch&ved=0CCUQMygEMAQ
Så när vänster blinkers slås på matas indikatorlampan från vänster krets men använder höger krets som jord och motsvarande när man blinkar höger. Alltså går det en liten ström genom indikatorlampan in i motstående blinkerskrets. Detta är inget problem med vanliga glödtrådslampor eftersom strömmen är väldigt liten och dina gamla blinkerslampor av glödtrådstyp behöver avsevärt mer kräm för att tända! MEN - med LED lampor blir detta ett problem eftersom de behöver väsentligt mindre kräm för att lysa - så den lilla strömmen genom indikatorlampan är tillräcklig för att tända motstående LED blinkers, visserligen med lite svagare ljus men fullt tillräckligt. Altså har vi nu fått en julgran - vilket ju inte var meningen.

För att testa teorin så plockade jag bort indikatorlampan - och givetvis så funkar det ju klockrent då! Lamporna blinkar på korrekt sätt och med full effekt.

OK - vad göra?
Tre alternativ:
1) Köra utan indikatorlampa - Nja, känns inte OK (fast lite old-school vore det ju!)
2) Koppla in två dioder i kretsen till indikatorlampan (i princip leda strömmen från resp. hö/vä-krets via en diod till indikatorlampan och sen till jord (t.ex. via huvudbelysningens jordledare) - kopplingsschema finns här: http://i289.photobucket.com/albums/ll224/decosse01/Misc/LED_Indicator_Triumph.jpg

Lämpliga dioder finns på Kjell&Co - t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n4001-50v-1a-p90028

3) Skaffa en anpassad LED lampa som är bipolär (dvs. klarar polvändning). Vanliga LED lampor är inte det och kommer bara fungera i ena riktningen (eller gå sönder). En lösning är att köpa New Bonnevilles Idiot Light LED Conversion Kit (tror jag - har inte riktigt kunnat få det helt verifierat!)

Skall experimentera lite med diodlösningen i helgen - återkommer med resultat.

PS. Kan nämna att jag använder Motogadgets M-Flash relä.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Vilket sammanträffande - igår kväll stod jag med exakt samma problem! Installerat klart mina nya LED blinkers och nya Lucasbaklyset, kopplat in snyggt och prydligt - så vid sluttest visar det sig att samtliga blinkerslampor blinkar när man slår på blinkersen. Efter att undersökt det hela lite nogrannare kan man se att den "rätta" blinkersen lyser lite starkare än den andra. OK - som gammal elektroingenjör inser man ju då att man har någon form av "cross-talk" på elektronikspråk. En titt på hur det hela är kopplat ger att indikatorlampan i instrumentpanelen är kopplad över både höger och vänster blinkers. Enligt detta schema: http://www.google.com/imgres?imgurl...CVZCgHMezoQTE-IKABA&tbm=isch&ved=0CCUQMygEMAQ
Så när vänster blinkers slås på matas indikatorlampan från vänster krets men använder höger krets som jord och motsvarande när man blinkar höger. Alltså går det en liten ström genom indikatorlampan in i motstående blinkerskrets. Detta är inget problem med vanliga glödtrådslampor eftersom strömmen är väldigt liten och dina gamla blinkerslampor av glödtrådstyp behöver avsevärt mer kräm för att tända! MEN - med LED lampor blir detta ett problem eftersom de behöver väsentligt mindre kräm för att lysa - så den lilla strömmen genom indikatorlampan är tillräcklig för att tända motstående LED blinkers, visserligen med lite svagare ljus men fullt tillräckligt. Altså har vi nu fått en julgran - vilket ju inte var meningen.

För att testa teorin så plockade jag bort indikatorlampan - och givetvis så funkar det ju klockrent då! Lamporna blinkar på korrekt sätt och med full effekt.

OK - vad göra?
Tre alternativ:
1) Köra utan indikatorlampa - Nja, känns inte OK (fast lite old-school vore det ju!)
2) Koppla in två dioder i kretsen till indikatorlampan (i princip leda strömmen från resp. hö/vä-krets via en diod till indikatorlampan och sen till jord (t.ex. via huvudbelysningens jordledare) - kopplingsschema finns här: http://i289.photobucket.com/albums/ll224/decosse01/Misc/LED_Indicator_Triumph.jpg

Lämpliga dioder finns på Kjell&Co - t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n4001-50v-1a-p90028

3) Skaffa en anpassad LED lampa som är bipolär (dvs. klarar polvändning). Vanliga LED lampor är inte det och kommer bara fungera i ena riktningen (eller gå sönder). En lösning är att köpa New Bonnevilles Idiot Light LED Conversion Kit (tror jag - har inte riktigt kunnat få det helt verifierat!)

Skall experimentera lite med diodlösningen i helgen - återkommer med resultat.

PS. Kan nämna att jag använder Motogadgets M-Flash relä.

Jodå det funkar med New Bonnevilles Idiot Light LED Conversion Kit fast som jag skrev i förra inlägget så lyser indikatorlampan väldigt svagt. Ett lämpligt "ledrelä" måste naturligtvis användas.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack alla för svar och skönt att du säger det thruxtonerich att det funkar med Squaredeals kit. Då vet man att det finns en utväg.

Annars gjorde jag i morse samma sak som bgojan gjorde igår ( kollade kopplingsschemat) och jag drog exakt samma slutsatser.

Därför skickade jag ett mail till Squaredeals och frågade om reläet jag köpt av dem. De hävdar nämligen att detta relä ska fungera med alla LED och en liten specialitet i just Trajans elsystem. Denna lilla specialitet upptäckte jag i morse. Just den bgojan påpekar att jorden till indikatorlampan nås genom andra blinkerskretsen. Inget svar ännu och av erfarenhet vet jag att de inte är en bråkdel så snabba på att svara på mail som att leverera ordrar.

Det lär finnas två typer av reläer också, SAE och DIN. DIN kopplar så vitt jag förstår på något annat sätt så det ska gå att få att fungera med ett sådan och lite omkoppling. Eller den varianten med dioder som bgojan är inne på,och jag själv. Fast jag avvaktar nu ditt resultat med spänning bgojan. Å så finns utvägen som thruxtonerich nämner.
EDIT: Kollade först nu kopplingsschemat som bgojan länkar till. Ser ju väldigt lätt ut där. Fast hur ser kablarna ut i verkligheten där ingreppet ska göras. Kan man ta loss kabelhärvan och fixa det vid arbetsbänken (köksbordet) eller måste det göras på plats. Detta återstår att se och jag är väldigt glad att bgojan ligger steget före. :)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top