Vilka ljuddämpare skall man välja? /../
Hur gör ni med Predators inför besiktning? Några problem med nedslag på ljudnivån? /../
Jag har Predators. De låter maffigt och deras muller på tomgång är riktigt mysigt. Jag kör i princip alltid med öronproppar på grund av vindbruset, men det dämpar ju förstås även ljuden från motorn och ibland verkar propparna hamna i någon resonans som gör avgasljudet skitjobbigt (jag har tänkt att invstera i ett par formgjutna, så då får vi se hur det blir). Utan proppar är det inga problem, men då har det bara varit låg fart och kort tid åt andra sidan.
Jag kan nog tycka att Predators är på gränsen; hade jag varit tonåring så hade jag nog inte tyckt det, men idag så vill jag helst inte reta upp folk i onödan/onödigt mycket så jag växlar väldigt tidigt inom tätort, mycket tidigare än med originalsystemet (som inte hördes genom propparna).
Triumph Performance USA drivs av killen som gjorde BC Predators, så han säljer de under sitt namn: Dominator Sport och en mer dämpad variant som kallas Dominator Touring. Ta dig ett titt på dem; det skall vara ungefär samma ljudnivå som NH Togas och Togas låter riktigt trevligt. Jag valde dock bort dem (Togas alltså) på grund av stuket och att folk hade rapporterat kvalitetetsproblem i _vissa_ fall, jag tror inte att BJN har haft några problem; Predators är väldigt välgjorda och jag har nog inte läst om några problem för dem.
Min första besiktning är först 2017 och jag kommer att byta till originalsystemet då, alternativt skaffa ett par andra burkar för det syftet; jag _tror_ att det är ganska döfött att dämpa rovdjuren tillräckligt mycket för att få besiktningsmännen nöjda.
Edit: Jag har även pod-filter och det bytte jag till samtidigt som ljuddämparna, så jag vet inte hur stor del av ljudet som det bidrar till. Nu har jag dessutom slängt bort dämpningen vid kopplingen, men det hörs mest som ett "saxande" när man står på tomgång utan hjälm på huvudet.