Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bra!

Nu börjar vi prata de stora frågorna här i världen å inte nåra små sketna elfel med blinkers som blinkar för snabbt eller åt båda håll samtidigt. Nu pratar vi hur vi ska kunna köra hoj när det är kallt som fan och vi inte ska nånstans. Det är tamejfan riktiga frågor och inte några jävla fjollfrågor.

Fast själv kör jag hellre bil när det är jävligt kallt. Vilket jag ska nånstans eller ej.:tungan

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bra!

Nu börjar vi prata de stora frågorna här i världen å inte nåra små sketna elfel med blinkers som blinkar för snabbt eller åt båda håll samtidigt. Nu pratar vi hur vi ska kunna köra hoj när det är kallt som fan och vi inte ska nånstans. Det är tamejfan riktiga frågor och inte några jävla fjollfrågor.

Fast själv kör jag hellre bil när det är jävligt kallt. Vilket jag ska nånstans eller ej.:tungan
Fort skare gå också!
Tror t-max är hårdast i gänget här, han kör ju 2hjuligt i princip året runt...
Önskar att jag också tycker det är lika kul när jag fått lika många mil under bältet!
Fast den här hojsjukan verkar ju bara eskalera, så jag har gott hopp.

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Vilka ljuddämpare skall man välja?

Egentligen hade jag tänkte nöja mig med modifieringar för den här säsongen - MEN nu blev jag sugen på att byta ut min TOR's mot något lite fräckare (ljud och utseendemässigt + några kusar till!).

Funderar på antingen TEC 2-2, BC Predators eller någon av NCCR's Cafe Racer dämpare. TEC 2-2 ligger på ca 4000kr inkl. frakt, Predators går på 6500kr inkl frakt, NCCR-s Ton-Up/Dunstall på ca 2000kr.

Jag vet ju att många av er kör med Predators och någon tror jag även med TEC 2-2, Swingmaster1959 har väl köpt NCCR men ingen hoj att sätta dom på än (vilka köpte du?).

Det jag är ute efter är ju lite maffigare ljud + några extra kusar och tänkte lägga på TTP Tune-3 som enligt Mike på TTP skall passa min uppsättning (TTP Breathe, borttagen airbaffle, DNA Perf Filters, O2 och SAI bortplockat). Nu kör jag med Tune-2 och TOR's. Får 20% rabatt på TTP Tune-3 iom att jag redan pröjsat för Tune-2.

Hur gör ni med Predators inför besiktning? Några problem med nedslag på ljudnivån?
TEC 2-2 kan man ju alltid åka till besiktningen med insatta bafflar och då lär det ju inte vara något problem.
NCCR's Ton-up/Dunstall har jag ingen aning om ljudet på.

PS. Tyvärr verkar helgens premiärtur ut till sommarstugan få ställas in pga väderprognosen för helgen - 0 gradigt och regn/snö här i Stockholm!

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vilka ljuddämpare skall man välja? /../

Hur gör ni med Predators inför besiktning? Några problem med nedslag på ljudnivån? /../

Jag har Predators. De låter maffigt och deras muller på tomgång är riktigt mysigt. Jag kör i princip alltid med öronproppar på grund av vindbruset, men det dämpar ju förstås även ljuden från motorn och ibland verkar propparna hamna i någon resonans som gör avgasljudet skitjobbigt (jag har tänkt att invstera i ett par formgjutna, så då får vi se hur det blir). Utan proppar är det inga problem, men då har det bara varit låg fart och kort tid åt andra sidan.

Jag kan nog tycka att Predators är på gränsen; hade jag varit tonåring så hade jag nog inte tyckt det, men idag så vill jag helst inte reta upp folk i onödan/onödigt mycket så jag växlar väldigt tidigt inom tätort, mycket tidigare än med originalsystemet (som inte hördes genom propparna).

Triumph Performance USA drivs av killen som gjorde BC Predators, så han säljer de under sitt namn: Dominator Sport och en mer dämpad variant som kallas Dominator Touring. Ta dig ett titt på dem; det skall vara ungefär samma ljudnivå som NH Togas och Togas låter riktigt trevligt. Jag valde dock bort dem (Togas alltså) på grund av stuket och att folk hade rapporterat kvalitetetsproblem i _vissa_ fall, jag tror inte att BJN har haft några problem; Predators är väldigt välgjorda och jag har nog inte läst om några problem för dem.

Min första besiktning är först 2017 och jag kommer att byta till originalsystemet då, alternativt skaffa ett par andra burkar för det syftet; jag _tror_ att det är ganska döfött att dämpa rovdjuren tillräckligt mycket för att få besiktningsmännen nöjda.

Edit: Jag har även pod-filter och det bytte jag till samtidigt som ljuddämparna, så jag vet inte hur stor del av ljudet som det bidrar till. Nu har jag dessutom slängt bort dämpningen vid kopplingen, men det hörs mest som ett "saxande" när man står på tomgång utan hjälm på huvudet. :)

Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.

Egentligen hade jag tänkte nöja mig med modifieringar för den här säsongen - MEN nu blev jag sugen på att byta ut min TOR's mot något lite fräckare (ljud och utseendemässigt + några kusar till!).

Funderar på antingen TEC 2-2, BC Predators eller någon av NCCR's Cafe Racer dämpare. TEC 2-2 ligger på ca 4000kr inkl. frakt, Predators går på 6500kr inkl frakt, NCCR-s Ton-Up/Dunstall på ca 2000kr.

Jag vet ju att många av er kör med Predators och någon tror jag även med TEC 2-2, Swingmaster1959 har väl köpt NCCR men ingen hoj att sätta dom på än (vilka köpte du?).

Det jag är ute efter är ju lite maffigare ljud + några extra kusar och tänkte lägga på TTP Tune-3 som enligt Mike på TTP skall passa min uppsättning (TTP Breathe, borttagen airbaffle, DNA Perf Filters, O2 och SAI bortplockat). Nu kör jag med Tune-2 och TOR's. Får 20% rabatt på TTP Tune-3 iom att jag redan pröjsat för Tune-2.

Hur gör ni med Predators inför besiktning? Några problem med nedslag på ljudnivån?
TEC 2-2 kan man ju alltid åka till besiktningen med insatta bafflar och då lär det ju inte vara något problem.

PS. Tyvärr verkar helgens premiärtur ut till sommarstugan få ställas in pga väderprognosen för helgen - 0 gradigt och regn/snö här i Stockholm!

jodå :) , här ligger ett par emgo (dunstallkopior) shortys och väntar på en hoj. ser iaf fina ut och efter att ha lyssnat på you-tube tror jag att jag blir nöjd. sen ang försäkringar kolla swedea jag har gubbrabatt, får inte låna ut till någon och måste ha dom inlåsta nattetid när dom är på hemadressen. betalar hd 1340 bmw f800gs 1340, triumfh lika sen bmw s1000r 4 papp 10% på andra hoj osv samt 10% smc rabatt.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
ang ljuddämpare igen. killen på nccr sa att ton-up lät lite väl mycket och shortysna lät ok så jag börja lyssna runt lite och håller med honom där (går nog inte och bes med dom) men va fa. byta går ju fort. skulle velat haft pretenders shortys men dom här får duga till och börja med. arbetsbänken i garaget har en egen liten avd numera med grejor vikt för hojen :) , men det verkar ju dröja så det får väl bli det viktigaste i vår (blinkers,sai bort, open intake, kn filter, ljuddämpare och annat som går fort och få dit. resten får man ta till nästa års garagesäsong.

Fridens

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Hoj
Triumph Thruxton 2013
ang ljuddämpare igen. killen på nccr sa att ton-up lät lite väl mycket och shortysna lät ok så jag börja lyssna runt lite och håller med honom där (går nog inte och bes med dom) men va fa. byta går ju fort. skulle velat haft pretenders shortys men dom här får duga till och börja med. arbetsbänken i garaget har en egen liten avd numera med grejor vikt för hojen :) , men det verkar ju dröja så det får väl bli det viktigaste i vår (blinkers,sai bort, open intake, kn filter, ljuddämpare och annat som går fort och få dit. resten får man ta till nästa års garagesäsong.

Hej alla!
Har, precis som tidigare talare ett par predators (shorty) och tycker de mullrar riktigt fint, dock på gränsen till för mycket, framför allt när man inte vill störa grannarna.. Samtidigt ska väl grannskapet få veta att en thruxton bor i området :)
Till kontrollbesiktning kommer jag byta till original, tycker inte det är värt att chansa bara för att spara bytes-tiden.. Registreringsbesiktning tror jag är ännu svårare, t.o.m. helt kört.. Någon härinne som har erfarenhet från reg.besiktning av bytta ljuddämpare som inte är typgodkända? Vore kul att höra, kan tänka mig de är noggranna :)

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black

Köpte du Emgo Dunstall Replica Short dämparna med adapterrören eller utan? Känns ju som om man skulle kunna använda befintliga krökarna för att få rätt upp-svep? Eller måsta man ha deras adapterrör för att det skall funka? Om man kollar runt på nätet så hittar man ju dessa på ebay för 500kr st. men utan adapterrör men med shims för att passa olika grova grenrör.

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
Thruxton -04

Jag bytte från TORs till Shorty Predators i höstas. Jag säger som Alikzus, de är på gränsen - gasar fint och växlar snabbt när jag åker hemifrån! Att besikta med dem är bara att fetglömma.. då åker TOR på, det ljudet gillar de på besiktningen här! Får väl se i sommar om de är för jobbiga att åka långt med, då får jag hitta på nån annan variant.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Gillar TOR. Mullrar mjukt och gott. Och skrämmer inte vare sig grannar eller hojhatare.
Ni vet, de som säger "Hemskt vad det låter, kan ingen förbjuda såna där..."

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Som sagt, jag tror att Dominator Touring kan vara en bra kompromiss om man vill ha lite mer ljud än TOR (inget fel på TOR för den sakens skull):
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=185

Jag hade nog gått på det spåret idag; eventuellt så ger jag mig på att dämpa rovdjuren lite (finns trådar på RAT-forumet). Det sagt så upplevde jag inte ljudet som ett problem när jag tog mig ner till Falkenberg förra sommaren, på 14 h! :-O Då var mitt låga clip-on ett problem istället, men det skall 2"-risers fixa hoppas jag på. ;) Okej, på motorväg med ett konstant varvtal så är det väl inte så roligt, men vad har man på en motorväg att göra till att börja med? Då finns det ju sådana där fyrhjuliga saker, vad de nu heter... ;)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men tänk om du får en klapp på axlen [sic] för att du har varit en skötsam och exemplarisk medborgare när du ligger där på ålderdomshemmet med en vuxenblöja.
Tja.. så länge lär jag nog inte leva med mina vanor, och med vårt havererade pensionssystem har jag nog avlidit i undernäring och förnedring långt innan långvården tar vid! :) Tack Göran P för mina möjligheter att åldras med värdighet!
Med lite tur har jag iofs sparat ihop tillräckligt för att spendera min ålderdom på en överljudsracer (självklart med diskbänkspipor, och elstart) glatt ovetande om omgivningens avsky i min senilitet..

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
Köpte du Emgo Dunstall Replica Short dämparna med adapterrören eller utan? Känns ju som om man skulle kunna använda befintliga krökarna för att få rätt upp-svep? Eller måsta man ha deras adapterrör för att det skall funka? Om man kollar runt på nätet så hittar man ju dessa på ebay för 500kr st. men utan adapterrör men med shims för att passa olika grova grenrör.

oj så nyvaken och tom i huvudet man känner sig (sovet 3 timmar, men idag är det premiär). ja det är lite luddigt skrivet på nccr,s sida när dom reka dom men up-sweep kröken till thruxton och så sa han även när jag pratade med honom första gången. men nej,nej du ska köpa bara dämparen med adapterrör och shims när du ska använda dom på en thruxton.

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
nå så drygt 10 mil avklarade :) , nog om detta för nu hoppas jag på lite experthjälp av er. hängt mycket på the rat och försöker suga åt mig så mycket info det bara går. ej reggat mig då jag är beroende av goggle translate och det kan bli riktigt tokigt när man skriver även när man läser fast det mesta fattar man iaf. klart är att från 2014 är något annorlunda på 865an, mindre ryckighet, mindre popp vid gasavdrag en del skriver att borttagning sai-o2 inte förbättrar något utan det är bra som det är. tar man en ttptune är det givetvis annorlunda. sen har det dykt upp att 2015 är ytterligare annorlunda och ev ej går att använda tune på längre (någon slags spärr) från fabrik. mejlat mike (ttp) utan och få något svar, även frågat när jag beställde, men inget svar (snabb leverans iaf) skulle det nu visa sig att dom på något vis gjort hojarna tunespärrade tror ni det skulle funka med dynajet ? lr är man då hänvisad till återförsäljarens mappar (hoppas det funkar iaf) är det helt kört som för en del andra triumph (kommer inte ihåg just nu vilka det var men det stod tydligt på tuneforumet på the rat) får man väl strunta i motormod när nu en del säger att från 2014 går dom riktigt bra ändå och bara göra det kosmetiska. är det någon här som är mer påläst vore jag ytterst tacksam om ni vill dela med er av kunskapen mvh å.k.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Köp en Procom modul?
Om du absolut vill kunna mappa.
Och det vill du ju om du tänker ändra nåt från original.
Nu har ju jag förgasarhästar och dom rycker ju som bekant inte utan drar väldigt jämnt (men hårt) :D
Men jag köpte en Procom tändmodul ändå, mest för att kunna köra Erichs tändkurva. Låter riktigt hård i motorn när man kommer upp i varv!

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Hoj
Köp en Procom modul?
Om du absolut vill kunna mappa.
Och det vill du ju om du tänker ändra nåt från original.
Nu har ju jag förgasarhästar och dom rycker ju som bekant inte utan drar väldigt jämnt (men hårt) :D
Men jag köpte en Procom tändmodul ändå, mest för att kunna köra Erichs tändkurva. Låter riktigt hård i motorn när man kommer upp i varv!

verkar vara fler på the rat som kör ttp intake,kn-filter, annat avgassystem utan och mappa något alls (och säger hojen går bra)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Det kan ju hända att de har förbättrat mjukvaran; det är väl bara att köra och se vad du tycker när du väl ha fått den? Se dessutom till att insuget är i balans, för det påverkar mycket; jag måste justera mitt igen och den här gången skall jag kleta guck på skruven så att det håller sig. Jag körde för övrigt helt original första säsongen för att få en klarare bild av vad jag ville göra, hur jag ville göra det och om jag ville behålla hojen överhuvudtaget.

Redan 2013 så började Triumph att spärra datorerna på vissa modeller; då och även förra året så var fortfarande våra modeller fria från det. Jag vet faktiskt inte hur läget är med 2015, håll koll på den här tråden:
http://www.triumphrat.net/ecm-and-f...neecu-user-re-triumph-anti-tamper-policy.html och på TuneECUs hemsida.

En Power Commander V kan du alltid köra; den är ju bara piggy-back och ägnar sig åt att ge systemet desinformation (ungefär som massmedia :p).

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år