Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag säkerställt att det blir uppehållsväder. Biltema hade visst öppnat en butik på rätt sida av staden så nu har jag varit där och, bland annat, köpt ett par billiga regnhandskar att kunna dra över mina sporthandskar. :)

Såna har jag haft. Köpte dem 2008. Höll tätt en liten stund. Sedan började de läcka. Körde en hel Norge-helg i pissvåta och svinkalla handskar pga det. Lämnade in dem, såg sur ut, och fick pengarna tillbaka. Slutsats: de var helt odugliga.

Såg bara för någon månad sedan en annan här på SH som hade samma erfarenhet. De har alltså kvar samma undermåliga produkt i sortimentet flera år senare.

Så lämna in dem och köp andra.

Istället köpte jag den modell som säljs av Handelsboden. Funkar bra! (Bering? Berik? Minns inte och har dem inte hos mig här och nu.)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
kanske dags för emgo/megaton alikzus :)

Na, de skall ju låta ungefär lika mycket som mina Predators. :p "Problemet" uppstod efter att jag hade investerat i ett par Bellman & Symfon Drive och mest när man ligger på konstant gas i lägre fart, typ tätort. Men trots det så skall jag nog plocka ut bafflarna igen, för jag diggar soundet i övrigt.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Såna har jag haft. Köpte dem 2008. Höll tätt en liten stund. Sedan började de läcka. Körde en hel Norge-helg i pissvåta och svinkalla handskar pga det. Lämnade in dem, såg sur ut, och fick pengarna tillbaka. Slutsats: de var helt odugliga.

Såg bara för någon månad sedan en annan här på SH som hade samma erfarenhet. De har alltså kvar samma undermåliga produkt i sortimentet flera år senare.

Så lämna in dem och köp andra.

Istället köpte jag den modell som säljs av Handelsboden. Funkar bra! (Bering? Berik? Minns inte och har dem inte hos mig här och nu.)

Jahopp, det är ju inte helt oväntat med Biltema (och jag hade läst lite delade meningar om deras regnhandskar), men det får bära eller brista. Jag har varken tid eller lust att flänga runt i Stockholm den här veckan. Jag kan slänga med mina gamla handskar som reserv; de är inte helt slut än.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jahopp, det är ju inte helt oväntat med Biltema (och jag hade läst lite delade meningar om deras regnhandskar), men det får bära eller brista. Jag har varken tid eller lust att flänga runt i Stockholm den här veckan. Jag kan slänga med mina gamla handskar som reserv; de är inte helt slut än.

Jo, du kan ju alltid klaga efteråt. Det gjorde jag och det funkade.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Jo, du kan ju alltid klaga efteråt. Det gjorde jag och det funkade.

Jo det är säkert så. Brukar aldrig vara något problem med Biltema om man bara har kvittot kvar. Den stora frågan är ändå:

Kommer Alikzus inköp att rädda oss från regn trots att handskarna kanske har en klart undermålig funktion?

Det ska bli mycket spännande att se. Just nu säger YR att det är enbart jag som kommer att få lite regn vid hemkomsten på söndag.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Jo det är säkert så. Brukar aldrig vara något problem med Biltema om man bara har kvittot kvar. Den stora frågan är ändå:

Kommer Alikzus inköp att rädda oss från regn trots att handskarna kanske har en klart undermålig funktion?

Det ska bli mycket spännande att se. Just nu säger YR att det är enbart jag som kommer att få lite regn vid hemkomsten på söndag.

Jag har redan slängt kvittot. :-$ Men de är ändå för billiga att vara värda besväret. :p

Klart det kommer att fungera: Vädergudarna kan inte se skillnad på ett par bra eller dåliga regnhandskar. ;)

Jodå, det ser faktiskt.se ut att bli ganska acceptabelt väder. Fredagen ser dock fortfarande ganska blöt ut för min del, men men... Jag vet inte riktigt vad som bekymrar mig mest: att allt blir blött och smutsigt eller att sikten blir dålig och väglaget halt.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
:)
Nu är ju ljudmiljön inte något som får mig att vilja gå i pension tidigare men tack för förslaget.

Jag tänkte mer så att ungjävlarna faktiskt lär sig något. :p Du kan ju alltid använda öronproppar. ;) Mamma som är förskollärare har faktiskt börjat överväga att göra det...

Edit: På tal om ljud så har jag plockat ur bafflarna nu igen. :)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Så här tänker jag köra ner till Rocksjön om jag sticker en dag tidigare (8 h körtid):
sthlm-jkpg.jpg

Det ser ut att vara en ganska rejäl regnfront (heter det så?) som ligger och snurrar över Sverige till helgen. Åt vilket håll väger det för folket?

Edit: Sträckan till öst, sydöst om Linköping, mellan Östra Ryd och Brokind, var riktigt trevlig förra året; gokart-bana med fräsch/ny asfalt emellanåt.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
@Alikzius, du har väl tänkt att komma till Askersund på lördag kl 13 oavsett när du påbörjar resan?

Kollade av vädret nu och lördagen ser fortfarande bra ut på alla platser och söndag inte allt för illa. Fast regn kommer vi nog att få på oss någon gång under resan. Blir det senare delen så spelar det mig ingen roll.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
@Alikzius, du har väl tänkt att komma till Askersund på lördag kl 13 oavsett när du påbörjar resan?

Kollade av vädret nu och lördagen ser fortfarande bra ut på alla platser och söndag inte allt för illa. Fast regn kommer vi nog att få på oss någon gång under resan. Blir det senare delen så spelar det mig ingen roll.

Ja, och som det ser ut på Yrs väderkarta just nu så blir det inte avfärd på fredag; det är helt ointressant om det skall regna på mig i princip hela dagen.

Nästa vecka så har det skett lite förändringar i planerna, så nu finns det kanske en chans att jag skulle kunna nästa helg också.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ja, och som det ser ut på Yrs väderkarta just nu så blir det inte avfärd på fredag; det är helt ointressant om det skall regna på mig i princip hela dagen.

Nästa vecka så har det skett lite förändringar i planerna, så nu finns det kanske en chans att jag skulle kunna nästa helg också.

Bra att du kan nästa helg också men jag hoppas verkligen att vi slipper ställa in och flytta dag.

Nu sträcker sig långtidsprognosen så långt att man kan se att det kommer att vara samma typ av väder även nästa helg. YR hade för några år sedan en notis om säkerheten i deras prognoser. Av det som prognosen innehåller ( temperatur, molnighet, vindriktning, vindstyrka och nederbörd) så är temperaturen mest säker och nederbörden minst säker. De vet att nederbörden kommer men att förutsäga exakt när och var är tydligen det allra svåraste. Därför vill jag chansa på kommande helg så länge det inte visar ihållande regn hela dagarna. Är det skurar så kan vi ha tur eller otur. Vi får bestämma en deadline då vi tar beslut. Vi måste via mail avboka senast kl 16 på fredag men jag är lite upptagen under fredagen så kl 9 på fredag morgon får gälla för min del. Kan det gå för sig?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Gällde det även om man hade bokat via Booking.com? I sådana fall så går det för sig.

Enligt svar som jag fick så har de bara den regeln. Tyvärr så har jag inte svarsmailet kvar så kanske bäst att kolla. Jag kan mycket väl tänka mig att ta beslut tidigare än kl 9 fredag men inte senare.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Enligt svar som jag fick så har de bara den regeln. Tyvärr så har jag inte svarsmailet kvar så kanske bäst att kolla. Jag kan mycket väl tänka mig att ta beslut tidigare än kl 9 fredag men inte senare.

Det klistrades väl in i tråden? Jag har ändrat min bokning nu till att jag bara skall ha rummet lördag till söndag, på Booking.com, och där står det att jag kan avboka kostnadsfritt inom 1 dag och 11 h. Men jag behöver kontakta hotellet för att fixa nyckelförfarandet så jag kan dubbelkolla med dem då. Om inte annat så är det imorgon på kvällen som jag har min deadline. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år