BJN
Avliden medlem
Svar från Sivert - hans dubbelväggiga rör har innerdiameter på 38mm mot original 36mm - det kan göra att den går för snålt! Så det kanske spelar större roll än bytet av dämpare? Kännslan vid provkörningen var nog att den fick för snål blandning! Någon som har Raask's dubbelväggiga rör och EFI hoj? BJN - du har väl Raasks rör fast med fuggar?
Jo det stämmer och jag minns att jag med dessa och mina Toga fick gå upp i munstycke jämfört med den jetting som var gjord för originalrör och TOR. Vad som gjorde vad rör/eller TOGA vet jag inte men jag körde ett kort tag med RAASK-rör och TOR och den lät en hel del mer än med originalrör och TOR.
Slutsats: Jag tror alltså att rören påverkar en hel del.
En annan sak. En populär drevning här i tråden är ju att gå upp till 19 kugg fram. Man ändrar då utväxlingen 5,6%. Jag har ett spliders nytt JT stålbakdrev med 41 kugg. Original 18 fram och 41 bak ger 4,9% ändring av utväxlingen åt samma håll. Nästan lika alltså. Det är till salu för priset av ett framdrev (188 kr) om någon vill testa. Det är ju lite mindre jobb att byta bak.