Triumph Thruxton-tråden

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Vårrustat hojen idag + en liten tur i dimma och 7grader.
Bytt olja och filter och nytt drivpaket med guldgul kedja. Hade beställt nytt framdrev med 19kuggar - men när jag plockade av det gamla upptäckte jag att det redan satt ett 19kuggar på. Så nu har jag ett extra 19kuggars om någon är intresserad - det gamla såg helt fräscht ut.
Fortsatte mina experiment för att få hojen att gå bra med mitt Raask avgassystem - nu laddade jag på TTPTune2 (körde med det tidigare med mina TORS's) och ta mig faan - nu gick den riktigt bra! Min tidigare idé om att den gick för snålt med TTPTune4 (som funkade fint med Emgo Rev Cone Shortys) stämde altså inte - enligt Mike på TTP så är Tune2 snålare med bränsle än TTP4! Vid en närmare koll så är Raask dämparna mer lika Predators än Emgo Shortys (Raask dämparna är ca52cm och då bör man köra Tune3). Kan var så att det var tändningen som blev felställd med Tune4. Det blir till att beställa ännu en Tune av Mike - man får lite rabatt om man redan beställt andra tunes:). Nu hoppas jag på lite bättre väder så man kan köra en lite längre tur.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vårrustat hojen idag + en liten tur i dimma och 7grader.
Bytt olja och filter och nytt drivpaket med guldgul kedja. Hade beställt nytt framdrev med 19kuggar - men när jag plockade av det gamla upptäckte jag att det redan satt ett 19kuggar på. Så nu har jag ett extra 19kuggars om någon är intresserad - det gamla såg helt fräscht ut.
Fortsatte mina experiment för att få hojen att gå bra med mitt Raask avgassystem - nu laddade jag på TTPTune2 (körde med det tidigare med mina TORS's) och ta mig faan - nu gick den riktigt bra! Min tidigare idé om att den gick för snålt med TTPTune4 (som funkade fint med Emgo Rev Cone Shortys) stämde altså inte - enligt Mike på TTP så är Tune2 snålare med bränsle än TTP4! Vid en närmare koll så är Raask dämparna mer lika Predators än Emgo Shortys (Raask dämparna är ca52cm och då bör man köra Tune3). Kan var så att det var tändningen som blev felställd med Tune4. Det blir till att beställa ännu en Tune av Mike - man får lite rabatt om man redan beställt andra tunes:). Nu hoppas jag på lite bättre väder så man kan köra en lite längre tur.

Haha, och jag som precis har fått en leverans med drivpaket och ett extra 19-kuggsdrev från S-Racing; guldkedja så klart. ;)

Jag väntar också på lite roligare väder; tycker dessutom att det är lite för kallt på mornarna för att ta hojen till jobbet.

Det är bara att höra av sig om man vill ha sällskap; det gäller er andra också.

Om man vill ha mitt telefonnummer så är det PM som gäller; för tillfället så kör jag dock på jobbmobilen ty min telefon blev stulen av DHL när den var på väg tillbaka från reparation.
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
En liten fråga om ny kedja.
Den nya guldgula var ju rätt rejält infettad - så mycket att det blev en hel del kladd på fälg, sving, bakskärm och drevkåpa etc. efter min lilla provtur. Visserligen rätt lätt att tvätta bort men brukar ni tvätta av kedjan lite lätt innan ni sätter på den? Antar att fettet/vaxet är påkladdat av en anledning men det kändes som det var lite väl mycket?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vaxet är bara rostskydd. Läser man på paketet står det dessutom att tillverkaren rekommenderar api gl olja, alltså vanlig transolja till kedjan! Undrar hur det kommer sig att marknaden för kedjefett är så stor..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Undrar hur det kommer sig att marknaden för kedjefett är så stor..

Det vore ju inte första gången som vi gjorde något trots att det saknas belägg för det, är en ren och skär myt eller bara marknadsföring. :p Titta bara på hur många som prompt skall ha i sig C-vitamin så fort som de börjar att känna sig förkylda; man har försökt att bevisa den påstådda effekten från C-vitamin i flera decennier utan att hitta ett skvatt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja jag är ju övertygad om att det där klibbiga fettet bara drar åt sig grus och damm och gör en slipskiva av kedjan.
Fast man ska ju inte göra som jag heller och skita i det helt. Sist drivpaket var slut på typ 1000 mil, alltså är kedjefett sämre än twintorsk.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ja jag är ju övertygad om att det där klibbiga fettet bara drar åt sig grus och damm och gör en slipskiva av kedjan.
Fast man ska ju inte göra som jag heller och skita i det helt. Sist drivpaket var slut på typ 1000 mil, alltså är kedjefett sämre än twintorsk.

Jag har nästan skitit i det och mitt drivpaket är inte riktigt slut ens efter ungefär 1600 mil. :p
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Hej gott folk!
Hittade med glädje det här synnerligen aktiva forumet för Thruxton modellen. Provkörde en dylik maskin för tre år sedan och blev stormförjust i känsla och utseende. Back to basic mc-njutning. Tyvärr vann den logiska hjärnhalvan i mig då och jag köpte en vad jag trodde då var en mer "praktiskt och förnuftig" maskin. Ack och ve. (Dock Triumph :) I vår har jag bokat en ny Thruxton. Hur vansinnigt är det?! Boka en ny modell baserat på upplevelsen av den äldre?! Dom tar snabbt slut och någon provkörning kommer inte att hinnas med. Vågar inte vänta, då står man där med skägget i brevlådan och leverans sista augusti. Bilder och provkörningar bådar gott med undantag att någon inte rymts med knäna i urgröpningen av tanken.
Önskan hade varit att få tag på en bättre begad Vit Thruxton, special ed. med röda ramen och svart motor men det går ju :mad: inte.
Tack för ordet och ser med glädje fram att mötas ute på vägarna i sommar. Drive safe.

Hehe, gjorde precis som du å beställde utan att ha provkört, provsuttit eller ngt varken ny eller gammal Thruxton.
Men utseendet på nya 1200 R va bara sååå rätt att jag inte kunde låta bli, dyrt va det med...
Men om 5 veckor får jag min Silver Ice färgade skönhet å då är jag en i gänget :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag brukar smörja lite då och då. Och göra rent kedjan mera (för) sällan. Bytte drivpaket efter 3000 mil...


Sent from my smartphone using Tapatalk
 

OlaW

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
2017 Triumph Bonneville T120
Ny i detta forum har jag kollat runt lite men orkar inte läsa igenom alla inlägg.
Men det verkar finnas många kunniga här så jag har lite frågor.
Köpte en Thruxton av 15 års modell förra året och tycker det är en rolig hoj jämfört med custom som jag kört förut. Jag har under vintern lämnat in den för ommappning sedan jag tagit bort luftburken och installerat powercommander. Det satt Arrow avgas på vid köp.
Resultatet blev hk 75 och torque 82.
Så nu är min fråga, är det tillräckligt bra eller ska det gå att få ut mer utan fler påkostade prylar?

// Ola
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har under vintern lämnat in den för ommappning sedan jag tagit bort luftburken och installerat powercommander. Det satt Arrow avgas på vid köp.
Resultatet blev hk 75 och torque 82.
Så nu är min fråga, är det tillräckligt bra eller ska det gå att få ut mer utan fler påkostade prylar?

Jag antar att det är på bakhjulet och i sådana fall är det bra; nästan till och med för bra. :p Öppna ljuddämpare och öppet insug brukar ge runt 67-69 hk på bakhjulet med TTP-tunes (om jag inte minns helt fel). Det är ungefär 10 hk upp mot original, på bakhjulet. Det är dock fullt möjligt att man kan klämma ut mer än så med en skräddarsydd mappning; jag har inte en susning. Det är nästan ingen med en EFI-motor som kör med PCV, eftersom man kan flasha om ECU:n -- billigare och inte piggyback.

Tillägg: TTP-tunes ändrar mappning, tändkurva och flyttar upp varvtalsstoppet.
 

OlaW

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
2017 Triumph Bonneville T120
Jag antar att det är på bakhjulet och i sådana fall är det bra; nästan till och med för bra. :p Öppna ljuddämpare och öppet insug brukar ge runt 67-69 hk på bakhjulet med TTP-tunes (om jag inte minns helt fel). Det är ungefär 10 hk upp mot original, på bakhjulet.

Det är på bakhjulet, alltså är det bra :)
Med din beräkning är det drygt 25% höjning.

Vridet och gasresponsen har blivit mycket bättre. Så jag får vara nöjd :yoparty
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dagens statusrapport:
Vi är nu 11 pers som vill köra med på Vätternrundan i juli.
Ett antal "Vätteraner" :) och några nya namn. Kul!

Får vi se någon Thruxton 1200 redan i år kanske?

Sugen på att hänga med men inte fått tummen ur ännu? Skriv in dig här:
http://doodle.com/poll/ytcvhmpqiyf76itr

Det är ingen bindande anmälan eller så. Bara en intressekoll.
 

Bifogat

  • Status vättern 26 april.JPG
    Status vättern 26 april.JPG
    41.2 KB · Visningar: 59
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top