Triumph Thruxton-tråden

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
View attachment 431360
Här står man glad som en speleman, lyckligt ovetande om det skyfall av bibliska proportioner som snart ska skölja över en.

Trodde lite naivt att jag skulle få uppehåll denna gången jag hämtade ut en sprillans ny hoj, men tji fick jag...igen��

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Grattis, servar min imorgon och ska passa på att provköra deras demo-ex under tiden :banana
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
uploadfromtaptalk1466103838200.jpg
Monterade Tailtidyn idag. Grymt nöjd med resultatet måste jag säga!☺
Vart lite skeptisk mot att ha blinkorna vid stötdämparna, men jag tyckte det blev rätt tufft ändå?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Råkade ut för nåt skumt idag och jag har ingen aning om vad felet är?

Jag har satt miniblinkers bak, inga led-blinkers utan helt vanliga med vanliga "bullet conectors". Skulle göra samma sak fram, men där satt några konstiga stiftkontakter med fett i?? Jaja tänkte jag...jag har gott om vanliga kontakter hemma så jag kapar och sätter dit dom. Nu funkar inga blinkers alls..inte ens dom där bak!?

Ok tänker jag...om jag tar original kontakterna( konstiga stiftkontakter) till mina nya blinkers så ska det ju funka...men inte?

Nu har jag satt tillbaka original blinkorna och kontakterna och nu funkar allt perfekt?

Det verkar som att original blinkers har inbyggt motstånd eller nåt?!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det verkar som att original blinkers har inbyggt motstånd eller nåt?!

Jag har ingen aning om hur det är med de nya mopparna, men jag bytte till ett lastoberoende relä när jag gick över till LED-blinkers.

Varför vill man inte ha LED förresten? Det syns ju mycket bättre.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Hej, jag har en Thruxton R som gått ett par hundra mil vid det här laget. Fantastiskt glädjepiller till hoj :) Jag upplever dock den som lite väl ryckig gasrespons vid av/påslag på lägre växlarna, exempelvis när du rullar fram på jämn låg fart i stan. Det är inte bara den klassiska twinkänslan utan mer som när du har för mycket spel i gashandtaget på en hoj utan RidebyWire. Jag jämför då med RNineT med sin boxer och rejäla motorbroms till trots så känns gasresponsen mjukare än hos Thruxton R. Någon mer som upplevt detta och kanske till och med kunnat åtgärda det?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Japp. Upplever samma sak med min R. Ganska jobbigt i längden när man ska cruisa runt i stan och posera?

Det första jag gjorde när jag hämtade ut min var att kolla spelet på gashandtaget. Ett par 4-5mm ska det klart vara, men fan inte nästan en cm spel? Fick veta av handlaren att spelet ej var justerbart då det var ride-by-wire.

Nu är det väl inte enbart spelet i gasrullen som är upphov till ryckigheten, utan snarare en kombination av detta och en för mager mappning för att klara emissionskraven.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Allt är väl justerbart om man bara ger sig fan på det. :D

Verkar som att det kan finnas en lösning här: http://www.triumphrat.net/8018498-post20.html
Bra fynd och bra illustrerat, jag har ju rivit ner mina handtag i väntan på värmehandtagen och är helt inne på den lösning som använts i Ducce-forumet - i bifogad bild ser Ni vårt gashandtag till vänster med klackar både för på- och avdrag (typ Ducati), värmehandtagen till höger passar som sagt en Thruxton 1200 utan R... Men ett glapp på en centimeter förefaller rysligt mycket, i mitt fall är det kanske ett par 3-4 mm vilket är tillräckligt för att irritera. Så när jag får mina värmehandtag tänkte jag bygga på dem så att glappet blir minimalt.

Däremot må jag säga att jag tycker Thrux är rätt befriad från lastväxelreaktion vid av- och påslag, tidigare fanns det mycket att vinna med att installera en O2-eliminator och feta på gasavdragsdelen i mappen något, det behovet upplever jag inte alls i lika hög grad på denna som t ex på min gamla Daytona 675. Sedan finns vad jag vet vare sig PC-V, Bazzaz eller någon annan möjlighet att mappa våra hojar framme ännu, så när det gäller den delen får vi ge oss till tåls. Jag kommer att vara svårt sugen på en QS så småningom, när en sådan lösning väl finns framme...

Jag tänker i vart fall börja med att minimera glappet i handtaget och naturligtvis se till att kedjesträckningen är som den ska vara. Jag är övertygad att Rogbo har koll på detta men det förtjänar att nämnas då min kedja redan erfordrat sträckning vid ett par tillfällen.
Gasreglage.jpg
 
Last edited:

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Tack för svar och förslag! Handtagsglappet + ovana med twin kan vara största bovarna misstänker jag. Ska väl sägas att eftersom jag även pinnar runt banan på en S1000RR (-15) med ridebywire så blev jag förvånad över glappet, på BMWn känns det mer eller mindre som en direktkoppling mellan hand och bakhjul...

Jag ska kolla kedjan också förstås men hojen har känts likadan från 0 mil till nu ett antal mil efter första service. Om jag sedan ids gräva i handtaget vet jag inte, kanske känns annorlunda nu när jag hämtar ut hojen efter lite fix (bla montering av originalvärmehandtag)...

Jag beställde förresten ett som det hette från början "Rear Mudguard Removal Kit" (senare "fender removal") och hade i min enfald väntat mig att det skulle se ut som på Triumphs snygga bilder på Café och racervarianterna (enligt text om varianterna utrustade med kitet)... Jag beställde kitet med hojen i mars och då fanns inga bilder på den grunka som nu levererades... Det var ju ett "Rear Mudguard REPLACEMENT" kit som kom med en hel stänka om än smalare...

Som det såg ut på inspriationsbilderna först (vid beställning) och som de visas nu... :
rumpa.jpgrumpa2.jpg

Får se vad det blir av det när ombyggnationen är klar, men jag är ganska besviken på Triumphs lätt luriga bilder och nu helt obrydda konstaterande om att det fanns en liten text som sa att kitet kunde se olika ut i olika länder och förmodligen menade att jag mer eller mindre därmed fick ta på mig ansvaret för att jag fick något annat än jag förväntat mig... Nu finns bilder på kitet på webben men inte vad jag och säljaren kunde hitta när jag beställde hojen.

Hoppas få se dig slänga runt Thruxtonen på Kemora nästa vår nu Roffe!

/Roger
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag beställde förresten ett som det hette från början "Rear Mudguard Removal Kit" (senare "fender removal") och hade i min enfald väntat mig att det skulle se ut som på Triumphs snygga bilder på Café och racervarianterna (enligt text om varianterna utrustade med kitet)...

...Hoppas få se dig slänga runt Thruxtonen på Kemora nästa vår nu Roffe!

/Roger
Jag hoppas också att det blir tid för lite mera bana nästa år :) Du - kolla bilden på min hoj för några dagar sedan - det är originalkittet men med förlängningsdelen utelämnad! Av en "slump" har Triumph designat det hela så att vi bara behöver dremla eller fila bort en liten halvmåne ur nummerplåtsdelen för att mellandelen ska kunna utelämnas :)

Bifogar en liten bild på arrangemanget. Jag skulle tro att Triumph haft lite myror i huvudet då de gett sig den på att presentera en E-märkt lösning. Och med alla kraven blir det nog tyvärr en så pass klumpig lösning, däremot kan det ju funka tillräckligt fint med en enkel anpassning som den jag nu gjort?

Fender eliminator kit.jpg
 
Last edited:

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Fick hem offroad-slipons till hojen idag, blir till att slänga på dom direkt efter jobbet. Redan dragit ur insatserna.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Fick hem offroad-slipons till hojen idag, blir till att slänga på dom direkt efter jobbet. Redan dragit ur insatserna.

Om du har möjlighet att filma så att man får höra lite ljud (gärna jämfört med original) så skulle det vara väldigt uppskattat! Jag är sugen på att skaffa dem men är inte helt hundra på att köpa dem osedda (ohörda?), och det är tunt med demovideos på dem på nätet. Eller så är jag bara dålig på att leta.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om du har möjlighet att filma så att man får höra lite ljud (gärna jämfört med original) så skulle det vara väldigt uppskattat! Jag är sugen på att skaffa dem men är inte helt hundra på att köpa dem osedda (ohörda?), och det är tunt med demovideos på dem på nätet. Eller så är jag bara dålig på att leta.
Håll till godo - och denna hoj har för övrigt OEM-fender eliminator monterad p s s som min:
https://www.youtube.com/watch?v=ISZv1gdAS6A

En annan video med V&H:
https://youtu.be/3cxpXdYN78g
 
Last edited:

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Den översta videon där har inte offroad-piporna. Den andra vet jag inte. Hur som helst, tog en kort sväng igår, vilket underbart ljud det blev! Mullrar riktigt gott och den känns lite rappare, kan också vara ljudet som spelar mig ett spratt. Ingen ECU-flash behövs (finns inte ens). Ska se om jag har tid att spela in lite ljud idag eller imorgon.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den översta videon där har inte offroad-piporna. Den andra vet jag inte. Hur som helst, tog en kort sväng igår, vilket underbart ljud det blev! Mullrar riktigt gott och den känns lite rappare, kan också vara ljudet som spelar mig ett spratt. Ingen ECU-flash behövs (finns inte ens). Ska se om jag har tid att spela in lite ljud idag eller imorgon.
Nagge - har Du koll på skillnaden mellan de E-märkta och offroad? Är det inte bara en insats som skiljer, brukar sitta med en skruv och ev en liten svetsloppa för att göra det lite besvärligare att rensa piporna? Bägge har väl fortfarande katalysator, det är om man tar bort dem som det brukar behövas ny soppamapp.

Säg till om Ni hittar en A/F-diagram från en Thruxton 1200R någonstans, det är där man brukar se vad en ommappning kan ge. Min gissning är att Thruxton precis som de flesta andra går magert runt de varvtal och vid den last som standardtesterna för miljögodkännande arbetar, på topp brukar effekten vara begränsad.

Jag lär så småningom montera de vassare kammarna tillsammans med ett decat-system och då måste det till en ommappning av ECU, i samband med det lär ju även någon form av piggy-back åka på för att ordna bränslekurvan. Problemet blir att mina tidigare hojar varit behängda med plast så att lambdasonden gått att svetsa i effektivaste läge, på denna maskin är ju placeringen och kabeldragningen lite mer delikat för att inte alldeles sabotera utseendet...
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Skillnaden är väl just att offroad har insatser som går att plocka ur, katten sitter kvar i båda fallen, sugen på att plocka bort även den men osäker på hur det skulle fungera.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skillnaden är väl just att offroad har insatser som går att plocka ur, katten sitter kvar i båda fallen, sugen på att plocka bort även den men osäker på hur det skulle fungera.
Ett gott råd baserat på erfarenhet - låt den sitta kvar till dess Du har möjlighet att logga A/F och modifiera bränslemapp. Trist att lägga ned en massa tid och energi på att modifiera och så går hojen bara sämre och mer magert i de lägre registren. Ser fram emot en film på piporna :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top