Triumph Thruxton-tråden

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Well, thank you, sir. :)

Jag kollade inte deras video men texten är bra förutom att det står att det behövs specialverktyg. Det går ändå men blir svårare och kräver erfarenhet!:D

http://www.biketorqueracing.co.uk/b...n-and-sprockets/how-to-fit-a-rivet-chain-link

Finemang, det var eller mindre så som jag gjorde (hade kollat runt lite innan). Det låter ju dessutom som att jag inte behöver vara orolig för att tappa huvudlänken.

Om hjulet inte satt snett innan jag plockade isär noterar jag de godtyckliga markeringarna och sätter tillbaka på samma sätt. Behöver kedjan sedan spännas skruvar jag lika mycket på båda sidor så fortsätter hjulet att sitta rakt. :tummenupp

Sitter hjulet ändå snett märker du det. Hojen drar åt ena hållet och då skruvar du på ena sidan tills den slutar dra. Är inte det tillräckligt noggrant är det bräda eller snöre som gäller. Men jag har aldrig använt det utan använt ögonmått och sedan finjusterat. :)

Jao, men då skall man komma ihåg att kolla det innan också. :p Din metod kan nog duga däremot; dessutom så skall hon på service direkt, så de borde ju fixa det då om inte annat. ;) Men till en annan gång...

Eller också använder du din erfarenhet att kolla det du skruvat med. I det här fallet kollar du kedjelås och bakhjul varje gång du stannar en tid framöver. Högst troligt kommer inget att vara fel men hjälper dig mot nojan. :)

Tvättar man hojen så kollar man allt samtidigt. Varje gång du stannar tar du en snabb titt runt hojen och märker då om något avviker. Inget jobbigt när du vant dig och hjälper dig mot nojan!:tummenupp

Det brukar jag faktiskt göra. Ibland har jag till och med haft med mig verktyg till det som jag har skruvat på för att vara på den säkra sidan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Well, thank you, sir. :)



Finemang, det var eller mindre så som jag gjorde (hade kollat runt lite innan). Det låter ju dessutom som att jag inte behöver vara orolig för att tappa huvudlänken.



Jao, men då skall man komma ihåg att kolla det innan också.Din metod kan nog duga däremot; dessutom så skall hon på service direkt, så de borde ju fixa det då om inte annat. ;) Men till en annan gång...



Det brukar jag faktiskt göra. Ibland har jag till och med haft med mig verktyg till det som jag har skruvat på för att vara på den säkra sidan.
Är nitskallen större än hålet den kom in genom, och kedjan inte blivit hoptryckt och kärvar - då är det lugnt! Nitade två kamkedjor förra året och jag skiter knäck ibland när jag kommer på det när jag kör dom hojarna?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Provkörningen är gjord och allt höll sig på plats. :)

Initialt så är jag inte imponerad av 19-drevet, men kurvig landsväg och inte tätort är ju det tänkta användningsområdet, så tiden får utvisa. I värsta fall så blir det att prova ett 17-drev. :p
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Spenderade en timme i går med hoj-puts, man vill ju åka sommarfint:)
En sak som irriterade mig var att allt vax-jox från nya kedjan kletat ner swing, området runt framdrevet, vax som runnit ner på avgasröret etc..

Detta vax var jävligt motståndskraftigt mot allehanda avfettningsmedel - och det var ett jävla putsande för att bli av med det. Något tips på avfettnigsmedel som biter på skiten?

Hur gör ni andra när ni byter kedja? Skall man avfetta hela kedja från vaxskiten innan man lägger på den? I så fall vad kör ni för smörjning sen?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Provkörningen är gjord och allt höll sig på plats. :)

Initialt så är jag inte imponerad av 19-drevet, men kurvig landsväg och inte tätort är ju det tänkta användningsområdet, så tiden får utvisa. I värsta fall så blir det att prova ett 17-drev. :p

Jag provade 17-drev på min gamla thrux..helt värdelöst för långturer, surrigt o vibbar. Bytte tillbaka till original efter 100 mil.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Spenderade en timme i går med hoj-puts, man vill ju åka sommarfint:)
En sak som irriterade mig var att allt vax-jox från nya kedjan kletat ner swing, området runt framdrevet, vax som runnit ner på avgasröret etc..

Detta vax var jävligt motståndskraftigt mot allehanda avfettningsmedel - och det var ett jävla putsande för att bli av med det. Något tips på avfettnigsmedel som biter på skiten?

Hur gör ni andra när ni byter kedja? Skall man avfetta hela kedja från vaxskiten innan man lägger på den? I så fall vad kör ni för smörjning sen?

WD40 eller liknande funkar bra.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och 19 kuggar ger också en längre 4:a på de knixiga vägarna. Jag kör ofta på 4:an i kurviga partier. 5:an kan vara lite hög när det svänger som värst(=bäst).

5:an känns även lite, lite högre på snabbare vägpartier. Skiljer bara några hundra varv, men jag upplever att jag "letar efter 6:an" i mindre uträckning sedan jag bytte till 19 kuggar.

Så det blir definitivt 19 kuggar nästa gång med.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Och 19 kuggar ger också en längre 4:a på de knixiga vägarna. Jag kör ofta på 4:an i kurviga partier. 5:an kan vara lite hög när det svänger som värst(=bäst).

Ok. Jag har nog tyckt att fyran har varit för surrig tidigare och femman för hög, så det kan nog bli bra. Är det riktigt knixigt så kanske jag ligger på tvåan eller trean. Jag har dock aldrig tyckt att någon av de har varit optimala; det är därför som jag provar med 19 kuggar enligt "konsensus" här. ;)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Detta vax var jävligt motståndskraftigt mot allehanda avfettningsmedel - och det var ett jävla putsande för att bli av med det. Något tips på avfettnigsmedel som biter på skiten?

Hur gör ni andra när ni byter kedja? Skall man avfetta hela kedja från vaxskiten innan man lägger på den? I så fall vad kör ni för smörjning sen?

Jag torkade bort det värsta på kedjan med WD40. Guldkedjan såg dessutom lite roligare ut efter den behandlingen. Mellan länkarna sitter det dock ganska mycket kvar, så jag torkade bort lite vid framdrevet när jag tankade igår. Jag vågade inte gå på med en borste.

Men som Erich säger, WD40 är bra. Amerikanarna brukar ofta tala om kerosene, vilket vi här kallar för lampolja, alltså fotogen. :p Det fungerar också bra tycker jag, till exempel till fälgarna.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag torkade bort det värsta på kedjan med WD40. Guldkedjan såg dessutom lite roligare ut efter den behandlingen. Mellan länkarna sitter det dock ganska mycket kvar, så jag torkade bort lite vid framdrevet när jag tankade igår. Jag vågade inte gå på med en borste.

Men som Erich säger, WD40 är bra. Amerikanarna brukar ofta tala om kerosene, vilket vi här kallar för lampolja, alltså fotogen.Det fungerar också bra tycker jag, till exempel till fälgarna.
Köper alltid några pavor lampolja på biltema. Kanongrejer!
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Sådärja, då har man fixat sig själv lite helgunderhållning. Det blir nog bra det här. Oklart om jag egentligen behöver adaptersladdarna fram men jag tog det säkra före det osäkra.

thTcjSD.jpg
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Sådärja, då har man fixat sig själv lite helgunderhållning. Det blir nog bra det här. Oklart om jag egentligen behöver adaptersladdarna fram men jag tog det säkra före det osäkra.

thTcjSD.jpg
Nice? och jo...sladdarna fram behövs?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Nice�� och jo...sladdarna fram behövs��

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Ah, bra! Jag kom på det igår eftermiddag och Britalian hann skicka redan samma dag. Snabba grabbar.

Och trots att jag tog ekonomifrakt på mototrio-delarna via eBay så var de framme på mindre än en vecka. Det verkar visst som att logistikgudarna var med mig denna gång, får hoppas att monteringsgudarna är av samma åsikt. Time will tell.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Jag kom ju på att jag behövde sladdarna Efter att jag fått paketet från Thailand. Och eftersom jag inte kunde hitta de adaptrarna nån annanstans så blev det till att beställa från Thailand igen....har nog snart lagt ner lika mycket pengar i frakt som i delar:D

Att montera grejerna tyckte jag var väldigt lätt, och då har jag ändå lite "tummen mitt i näven" typ:D
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag kom ju på att jag behövde sladdarna Efter att jag fått paketet från Thailand. Och eftersom jag inte kunde hitta de adaptrarna nån annanstans så blev det till att beställa från Thailand igen....har nog snart lagt ner lika mycket pengar i frakt som i delar:D

Att montera grejerna tyckte jag var väldigt lätt, och då har jag ändå lite "tummen mitt i näven" typ:D

Aj. Tur att mina sladdar gick att köpa i Stockholmsområdet, annars hade jag nog varit lite sur på mig själv om jag hade fått vänta en vecka till.

Hade du något problem med att montera de bakre blinkersfästena eller var det bara att skruva loss stötdämparna och montera dem en i taget utan något större trubbel?

För er som tänkte montera LED-blinkers på en Thruxton 1200 på egen hand så verkar det visst som att man måste in i menyn och ändra det manuellt. Jag trodde att det var en lastoberoende lösning med plug-and-play men tydligen inte, se sida 9 här:
http://www.triumphinstructions.com/ProdDocs/A9838023-EN.pdf
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Aj. Tur att mina sladdar gick att köpa i Stockholmsområdet, annars hade jag nog varit lite sur på mig själv om jag hade fått vänta en vecka till.

Hade du något problem med att montera de bakre blinkersfästena eller var det bara att skruva loss stötdämparna och montera dem en i taget utan något större trubbel?

Det kan vara lite problematiskt att få dit dom då det är rätt mycket tryck på dämparna om den står på sidostödet.

Man får ha någon som antingen lyfter upp bakänden eller lyfta på mitten med nån slags saxlift.

Jag hade varken eller, så verkstan där jag hämtade hojen fick göra det åt mig Tog dom 10 min och kostade gratis

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Hade du något problem med att montera de bakre blinkersfästena eller var det bara att skruva loss stötdämparna och montera dem en i taget utan något större trubbel?...[/url]
Jag har ju haft lös stötdämparfästena när jag monterat/demonterat packväskorna och det är nemas problemas så länge Du inte behöver demontera stötdämparen från ramfästet. Är det bara skruven som ska loss så kan den skruvas bort utan att Du för den skull frikopplar stötdämparen.

Naturligtvis underlättas jobbet om Du reser upp hojen på ett vanligt depåstöd bak, har Du inte bobbiner så funkar ett par M8 (?) bultar lika bra. Lycka till :)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top