Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jasså? Jag har spanat in dessa: http://shop.tecbikeparts.com/products/progressive-springs-thruxton

Då kanske jag struntar i att beställa dom då. Jag har redan deras gas shocks bak: http://shop.tecbikeparts.com/products/gas-shocks-thruxton

Tänkte att det verkar rimligt att köra samma uppdatering fram men. Ah. Vi får se hur jag gör.

Man får vad man betalar för..mest "bang for the buck" är en komplett cartridge-ombyggnad (Andreani eller Bitubo), näst därefter emulator (RaceTech). Åker man 99% gata i lugnt tempo kan man med gott samvete åka original, vill du åka lite bana eller mer inspirerat bygg om! Men då måste även bakdämparna leva upp till gaffelns nivå och det tror jag inte tecbikes dämpare gör om jag ska vara ärlig.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Man får vad man betalar för..mest "bang for the buck" är en komplett cartridge-ombyggnad (Andreani eller Bitubo), näst därefter emulator (RaceTech). Åker man 99% gata i lugnt tempo kan man med gott samvete åka original, vill du åka lite bana eller mer inspirerat bygg om! Men då måste även bakdämparna leva upp till gaffelns nivå och det tror jag inte tecbikes dämpare gör om jag ska vara ärlig.
Jag gillar mina budget Hagon, t.o.m dom får originaldämparna bak att framstå som kinaskrot, plus att dom ser rätt ut.
Men det börjar bli dags att trycka ner nåt bättre i framgaffeln för den drar ner resten av hojen som det är nu!
Och då lär ju ett bättre ok fram åka med av bara farta. Där blir det nog behringer bolt on.
Det var ju några år sen jag kostade på den med mer än service nu.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Beringer blir ett bra val..jag hade deras 4-kolvsok + skiva..funkar bra med original pump. 6-kolvsoket däremot behöver en större pump oavsett vad reklamen säger!!! Byt gärna till mer "aggressiva" belägg så blir det bra!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Behöver man byta skiva också? Då får jag ju pryda väggen med min Erich original..

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fint, var inne på norman hydes hemsida och beställde ett stag, nästa köp blir bromsok, men halva nöjet är ju att se vad varje separat modd gör, så vill ju åka lite innan bromsen åker på. Blir väl först i april..

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
En bekant är sugen på en mysko Honda av nåt slag att softa runt på, jag styrde in honom på en Triumph istället med förklaringen att det är en motorcykel som ser ut och känns som en riktig motorcykel.

Visst har jag rätt?

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
En bekant är sugen på en mysko Honda av nåt slag att softa runt på, jag styrde in honom på en Triumph istället med förklaringen att det är en motorcykel som ser ut och känns som en riktig motorcykel.

Visst har jag rätt?

Helrätt förstås!!

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Lever ni? :p De senaste dagarna så har man fått lite försmak av vår här i Stockholm (sol och något trevligare temperaturer). :) Lite kallt fortfarande för min smak, men det rullar hojar på vägarna. ^^

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vi lever!

Halkan i kombo med en seg förkylning har tvingat mig att åka kollektivt några veckor. Men snart rullar jag på två hjul igen. Jag tar förstås inte ut min Thruxton i vägsaltet, men scootrarna får lära sig tåla sådant! ;) En rejäl avspolning med kallvattenslangen får de dock efter varje tur. Det bli lite meckigt att spola av hojen varje dag efter jobbet, men alternativet med vägsalt nedtill är sämre.

Har redan börjat fundera på The Famous Vätternrundan! :) Någon gång i juli som vanligt, förslagsvis. Måste få lite koll på semestrar och sådant innan jag föreslår ett datum.

Vilka andra turer skall vi sikta på?

Här i Göteborg snackas om en träff den 6 maj. Rockers Göteborg tänkte "störa" scooterklubbens vårpremiär med ett besök. Ett sorts Rockers vs Mods i light-version, kan man säga. Och i all vänskaplighet, skall tilläggas.

Läge att göra en Thruxtonaktvitet samtidigt? Torrgasa och skojretas med scootergänget, och sedan ta en skön tur på landet. Om det inte är svinkallt så tidigt som 6 maj.

Alikzus (m fl) i 08-land talade ju om någon samåkning i Stockholmstrakten. Får ni till det i vår?

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Vi lever!

Har redan börjat fundera på The Famous Vätternrundan! :) Någon gång i juli som vanligt, förslagsvis. Måste få lite koll på semestrar och sådant innan jag föreslår ett datum.

Vilka andra turer skall vi sikta på?

Alikzus (m fl) i 08-land talade ju om någon samåkning i Stockholmstrakten. Får ni till det i vår?

Gött. :)

Jag har ingen susning om hur det ser ut med semester för min del, men Vätternrundan är ju bara en helg så det är i regel inget problem.

Norge hade varit coolt att få introducerat av proffs. ;) Annars försöker jag nog att få till det med brorsan, för jag misstänker att touring kan bli ett problem när 1+1=3 i framtiden.

Jag tänker fortfarande att försöka få till något. Planen är att ta hojen till jobbet i Vasastan när vädret är acceptabelt, så en idé jag har är att sätta ett datum varje månad där de som vill kan dyka upp så kör vi en runda innan vi viker av hemåt. Jag vet att flera antingen bor i stan eller åtminstone passerar den.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Köra till Norge? Det funkar sk*tbra (eller, funkar, i alla fall...:) ) att köra till fjälls med en Thruxton. Been there, done that.

Truxan på fjället.JPG

Lite kallt ibland på höga höjder. Hade gärna haft helkåpa och handtagsvärme uppe på fjällövergångarna. Eller när det var snöblandat regn i Geilo. På sommaren! ;)

Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Köra i Norge funkar kalas!
IMG_0588.JPG
I ärlighetens och rättvisans namn skall det väl ändå tilläggas att detta var 2014. Den varmaste och regnfattigaste sommaren i mannaminne. Enda gångerna det var svalt var i dom gamla tunnlarna uppe på vidda. Långa, kalla, fuktiga o jävligt mörka. Dessutom ligger det gärna får i tunnelinfarterna som letar skugga o svalka. Men det är roliga vägar o vackert som ett vykort överallt, så de e bar o åk!

Bifogat

• IMG_0257.JPG
    IMG_0257.JPG
    1.1 MB · Visningar: 54
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gött. :)

Jag har ingen susning om hur det ser ut med semester för min del, men Vätternrundan är ju bara en helg så det är i regel inget problem.

Norge hade varit coolt att få introducerat av proffs. ;) Annars försöker jag nog att få till det med brorsan, för jag misstänker att touring kan bli ett problem när 1+1=3 i framtiden.

Jag tänker fortfarande att försöka få till något. Planen är att ta hojen till jobbet i Vasastan när vädret är acceptabelt, så en idé jag har är att sätta ett datum varje månad där de som vill kan dyka upp så kör vi en runda innan vi viker av hemåt. Jag vet att flera antingen bor i stan eller åtminstone passerar den.
Kör inte 200 mil på 3 dar som jag gjorde sist bara så blir det en behaglig tur????

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Hoj
Triumph Thruxton -13

Gillar Vasastan-idén. Hakar gärna på! Kul att åka ett gäng Thruxtons.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Nu är jag medveten om att vi bor i Sverige och vårt väder är lika oförutsägbart som Trump. Men va säger ni, köra utan framskärm?https://www.instagram.com/p/BQvQotUg4lH/

Jag kan tycka att det är snyggt, men skulle i dagsläget inte välja att göra det själv (och då sticker jag inte ut och kör vid risk för regn förutom när jag inte har något val, som Vätternrundan och så). Om man är lite vågad så skall man kunna knyta en snusnäsduk som vattenskydd om det börjar att regna när man är ute.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Det skulle ju kunna vara något. Klaffar det med schemat och vädergudarna så är jag nog inte främmande till idén jag heller.

Det var liksom tanken. :) Man dyker upp om man kan och om vädret är schyst. Fasta tidpunkter ökar trots det sannolikheten att få till något än om man skall försöka "förhandla" fram något när man tycker det är dags. PM-funktionen här på SH.com lämpar sig inte för gruppmeddelanden, jag använder helst Facebook så lite som möjligt och för IM-applikationer så kan det vara svårt att enas runt en.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år