Nu är det många år sedan jag tog mitt körkort men jag hade exakt samma tanke som dig. Men en av de saker som jag var mest nöjd med var att inte köpa en hoj för att öva på, för när du väl fått kört upp så öppnar sig ett helt smörgåsbord med valmöjligheter till provkörning, och då kommer du bara sitta där och störa dig på att du har den där hojen som du nu måste sälja och som du tappar lite pengar på. Bättre lägga de där pengarna som du kommer förlora på hojen på att köpa körlektioner. Nej det känns inte lika kul nu men jag lovar den dagen du står där med kortet i handen så kommer det kännas bra. Och om du kuggar, för sånt händer, jag gjorde det på första uppkörningen så står du där med hojen som kostar pengar och som du inte får köra…
För den där hojen som du får köra upp på som väger 175kg plus och med en effekt på 35kw och med en max ursprungseffekt på 70kw kommer kännas tråkig och än mer tråkigt är att man tappar hojen i början och att då köra en fin hoj blir otroligt dyra lektioner…
Dessutom vill du öva på hojen som du ska köra upp på, öva på en lätt hoj för att sedan gå och köra upp på en mycket tyngre hoj med andra egenskaper blir bara svårare.
mitt råd, ta många lektioner på kort tid så du snabbt blir klar med körkortet. Om det kostar 5000 eller 10000 mer är inget om du ser till vad det kan kosta att lägga eller tappa din egna hoj i lågfartsprovdelen. Och välj en bra lärare, är läraren dålig byt lärare eller skola.