Triumph Trident 660 eller Husqvarna Vitpilen 701?

hampanfo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2018
Hoj
suzuki gs 500e
Ska köpa min första hoj för att ta mc kort och jag tänkte också köra upp på denna hoj. Jag har fastnat för Triumph trident 660 och Husqvarna vitpilen 701. Jag gillar designen och den lätta vikten på vitpilen men den har också clipons vilket kan vara dåligt på lågfarten. Sen läste jag också att tjänstevikten på en tung mc ska vara minst 175 kg och vitpilen ligger på 166 kg. Innebär det att jag alltså inte kan köra upp på en vitpilen 701? Triumph trident har en mer upprätt körställning och bättre styre samt en vibrationsfri trecylindrig motor, tjänstevikten är också över 175 kg.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Vitpilen går bort baserat på vikten, fundera på om du inte kan hyra hoj av trafikskola istället.
Utan att ha kört någon av dessa två så vågar jag påstå att motorerna är så olika varandra som de kan bli.
Vitpilen, 1 cylinder, relativt kort register med mycket kraft på låg och mellanvarv.
Trident, 3 cylindrar, längre register men kräver varv för att "vakna".

Svårt det där när man inte har möjlighet/får provköra.

SquidRT

Medlem
Gick med
3 Feb 2025
Hoj
Kawasaki Zx4-r 2024
Japp vitpilen får du inte köra upp med så satsa på tridenten. Men om du kör med trafikskola rekommenderar jag att du kör upp med deras hoj istället och väntar med köpet tills du har kortet.

hampanfo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2018
Hoj
suzuki gs 500e
Okej, då får det bli trident isåfall. Jag tänker köra mycket privat så det känns ändå värt att köpa en hoj innan kortet är taget. Några lektioner på trafikskola får det bli också men att bara köra på skola blir dyrt. När man ändå ska ha en hoj när kortet är taget tänker jag. Sen om man säljer hojen tror jag inte att värdeminskningen är så stor.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad jag har hört är det mest 790 motorn (tvåcylindrig) som har det problemet, 801 i husqvarna format. 690/701 ska vara ganska bra.

Där gick ventilfjädrarna av… men som så ofta så är nog chansen ganska stor att problemet förstoras av tillverkarens/generalagentens sätt att hantera garantiärenden…

Encylindrig högprestanda har sina sidor.

Mvh

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Okej, då får det bli trident isåfall. Jag tänker köra mycket privat så det känns ändå värt att köpa en hoj innan kortet är taget. Några lektioner på trafikskola får det bli också men att bara köra på skola blir dyrt. När man ändå ska ha en hoj när kortet är taget tänker jag. Sen om man säljer hojen tror jag inte att värdeminskningen är så stor.
Gillar du inte utseendet på MT07?
Det är en sjukt lättkörd hoj med en riktigt trevlig motor.
Gått en hel del såna på trafikskolorna.

NilleK

Medlem
Gick med
10 Dec 2017
Hoj
Massor
Har en bekant som kör Trident och det är en liten trevlig hoj! MEN svängradien är lite sämre så den är inte så bra på lågfartsbanan. Där är ju MT-07 oslagbara och det är en anledning till att många körskolor använder dom. Så köp en Trident men övningskör på körskolans hoj är mitt tips!!

Saggan

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2024
Hoj
Honda CBR650R -22
Det du skulle kunna göra är att köpa en hoj bara för att övningsköra och köra upp på, för att sedan sälja den efter att du tagit kortet och köpa en motorcykel som du vill ha.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Häromkring är det flera körskolor som kör med Kawasaki Z650RS. Det kanske är något att titta på? Jag har dock ingen koll på vikt/effekt & vilken behörighet det gäller.

hampanfo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2018
Hoj
suzuki gs 500e
Har en bekant som kör Trident och det är en liten trevlig hoj! MEN svängradien är lite sämre så den är inte så bra på lågfartsbanan. Där är ju MT-07 oslagbara och det är en anledning till att många körskolor använder dom. Så köp en Trident men övningskör på körskolans hoj är mitt tips!!
Okej, det kanske får bli en mt 07 trots allt mest bara för att lära sig att köra och köra upp.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nu är det många år sedan jag tog mitt körkort men jag hade exakt samma tanke som dig. Men en av de saker som jag var mest nöjd med var att inte köpa en hoj för att öva på, för när du väl fått kört upp så öppnar sig ett helt smörgåsbord med valmöjligheter till provkörning, och då kommer du bara sitta där och störa dig på att du har den där hojen som du nu måste sälja och som du tappar lite pengar på. Bättre lägga de där pengarna som du kommer förlora på hojen på att köpa körlektioner. Nej det känns inte lika kul nu men jag lovar den dagen du står där med kortet i handen så kommer det kännas bra. Och om du kuggar, för sånt händer, jag gjorde det på första uppkörningen så står du där med hojen som kostar pengar och som du inte får köra…
För den där hojen som du får köra upp på som väger 175kg plus och med en effekt på 35kw och med en max ursprungseffekt på 70kw kommer kännas tråkig och än mer tråkigt är att man tappar hojen i början och att då köra en fin hoj blir otroligt dyra lektioner…
Dessutom vill du öva på hojen som du ska köra upp på, öva på en lätt hoj för att sedan gå och köra upp på en mycket tyngre hoj med andra egenskaper blir bara svårare.
mitt råd, ta många lektioner på kort tid så du snabbt blir klar med körkortet. Om det kostar 5000 eller 10000 mer är inget om du ser till vad det kan kosta att lägga eller tappa din egna hoj i lågfartsprovdelen. Och välj en bra lärare, är läraren dålig byt lärare eller skola.

Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Eller så köper du en ER-6 för 30' för att öva på och när kortet är klart säljer du den för samma pengar. Det är ganska skönt med en hoj som:
  • Du egentligen inte vill ha
  • Har några år på nacken
  • Kanske redan har blivit tappad en eller två gånger

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Tror inte du kan bli besviken på en Trident 660. Maken till lättkörd hoj kan du nog inte hitta. Väldigt snäll gasrespons och lätt att manövrera. Det skulle absolut vara mitt val. Vitpilens stånka är inte kul till lågfarts manövrering och lugnare åkning.
Vid bankörning och avancerad körning så är not Vitpilen vara ett bättre val. Men Tridenten hänger med länge... Frågan är om man egentligen behöver något mer alls för gata?20220428_231237.jpg

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...