Mer uppgifter:
"Vill sänka straffen för hiv-spridning
Publicerad: 22 oktober 2008, 09.00. Senast ändrad: 22 oktober 2008, 12.06
Smittskyddsinstitutet vill sänka straffet för dem som medvetet smittar andra personer med hiv. Myndigheten har sagt nej till att hjälpa polisen att hitta en smittspridare i Stockholm.
Den som i dag är medveten om sin hiv-smitta och ändå har oskyddad sex utan att upplysa sin partner om smittan gör sig skyldig till grov misshandel. Straffet kan bli uppemot tio års fängelse, en alldeles för hård påföljd menar Smittskyddsinstitutet.
– Det är inte lagen i sig jag är kritisk till utan tillämpningen av den, det vill säga att man har dömt till väldigt långa fängelsestraff, även i fall där smittan inte har spridits. Skulle det vara ett annat straff så har jag inte problem med lagen, säger Jan Albert, professor i smittskydd och ansvarig för hiv-sektionen på Smittskyddsinstitutet.
Smittskyddslagen ger läkare rätt att under tre månader låsa in hiv-smittade personer som inte följer reglerna för att förhindra spridning. Men hiv är den enda sjukdomen som också regleras i brottsbalken, och det är olyckligt menar Jan Albert.
– Man har skiljt ut hiv, trots att det finns flera andra svåra virussjukdomar som sprids på samma sätt, till exempel hepatit C. Den här praxisen kom till när hiv var något nytt och stigmatiserat och där sjukdomen var hundra procent dödlig. Så är det ju inte i dag när vi har bra bromsmediciner. Praxis borde anpassas till dagens verklighet.
I en artikel i Dagens Medicin i dag framstod det som att Smittskyddsinstitutet helt ville avkriminalisera medveten spridning av hiv. Så är det inte, säger myndighetens generaldirektör Ragnar Norrby.
– Att det är kriminellt att medvetet sprida hiv försvårar vårt preventiva arbete eftersom folk som har uppgifter om smittspridning inte hör av sig till oss. Men det betyder inte att vi vill göra det lagligt att sprida hiv. Däremot tycker vi att straffen är för höga.
Frågan har blivit aktuell sedan en åklagare bett Smittskyddsinstitutet om hjälp med att analysera prov från en hivsmittad kvinna. Analysen skulle kunna leda polisen till smittspridaren men institutet vill inte hjälpa till, trots att man har gjort det i 15 år.
– Det stämmer att vi inte velat bistå utredningarna men jag måste klart säga att jag inte är helt säker på att Smittskyddsinstitutet där har handlat korrekt. Skulle vi av Socialdepartementet eller annan instans med juridiskt stöd åläggas att utföra analyserna kommer vi naturligtvis att göra detta, säger Ragnar Norrby.
Varför vill ni inte hjälpa polis och åklagare i de här fallen?
– På grund av de åsikter vi har vad gäller de hårda straffsatser som tillämpats och då vi tror att medvetenheten om att så är fallet kan förhindra att en som tror sig vara smittad låter testa sig och att det ytterligare försvårar kontakt med och information till dem som smittats.
Källa SvD"