Trottel strypning

skyfarter

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Ort
Bromma
Hoj
YAMAHA FZ6S
Hej jag har en fråga.

När jag var på Mc mässan så frågade jag lite om Yamaha FZ1S årsmodell 2007 och det finns en modell som har 78 hästar och en annan som har 98 hästar.

Säljaren sa att den med 78 hästar var trottel strypt. Sitter inte trotteln i en förgasare, och hojen har ju ingen förgasare. Har insprutnings motorer även en trottel?
 

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Ort
Stadion
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Trottlarna sitter inte i förgasaren. Jag har trottelstrypning i min GSX-R 600 och då blockerar de cycindrarna från att arbeta i fulla svingar
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag har trottelstrypning i min GSX-R 600 och då blockerar de cycindrarna från att arbeta i fulla svingar
Ähum... kan du utveckla det där?:va

Skyfarter,
även i insprutningssystem finns "trottel", men det kallas ofta luftspjäll istället. Spjället styrs av din hand och gasrullen, och mängden insprutad bensin - som skall korrespondera mot mängden insläppt luft - styrs av sensorer och elektronik. Sensorerna ger styrelektroniken information om framför allt trottelns/luftspjällets läge och mängden genomflödande luft. Eller dess syrehalt. Stryper man möjligheten att öppna för luft så kommer alltså även bränsletillförseln att strypas, och motorn blir svagare.
Grovt förenklat, liksom. :)
 

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Ort
Stadion
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Ähum... kan du utveckla det där?:va

Skyfarter,
även i insprutningssystem finns "trottel", men det kallas ofta luftspjäll istället. Spjället styrs av din hand och gasrullen, och mängden insprutad bensin - som skall korrespondera mot mängden insläppt luft - styrs av sensorer och elektronik. Sensorerna ger styrelektroniken information om framför allt trottelns/luftspjällets läge och mängden genomflödande luft. Eller dess syrehalt. Stryper man möjligheten att öppna för luft så kommer alltså även bränsletillförseln att strypas, och motorn blir svagare.
Grovt förenklat, liksom. :)

Iaf så jag uppfattat det, kanske har fel - i så fall får jag be om ursäkt :gnissla
 

skyfarter

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Ort
Bromma
Hoj
YAMAHA FZ6S
Ähum... kan du utveckla det där?:va

Skyfarter,
även i insprutningssystem finns "trottel", men det kallas ofta luftspjäll istället. Spjället styrs av din hand och gasrullen, och mängden insprutad bensin - som skall korrespondera mot mängden insläppt luft - styrs av sensorer och elektronik. Sensorerna ger styrelektroniken information om framför allt trottelns/luftspjällets läge och mängden genomflödande luft. Eller dess syrehalt. Stryper man möjligheten att öppna för luft så kommer alltså även bränsletillförseln att strypas, och motorn blir svagare.
Grovt förenklat, liksom. :)

Fast trotteln i förgasaren har väl bara som jobb att reglera så att det inte rinner ner för mycket bensin i förgasaren, den flyter ju upp och stoppar flödet när det är fullt. Att man stryper motorn genom att göra så att luftspjäll inte kan öppna fullt förstår jag, men trottelstrypning vet jag inte riktigt vad det.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Fast trotteln i förgasaren har väl bara som jobb att reglera så att det inte rinner ner för mycket bensin i förgasaren, den flyter ju upp och stoppar flödet när det är fullt. Att man stryper motorn genom att göra så att luftspjäll inte kan öppna fullt förstår jag, men trottelstrypning vet jag inte riktigt vad det.

Det är flottören som hindrar att för mycket bränsle rinner ner

trotteln är ju dendär saken gasvajerv sitter fast i och som lyfts upp när du gasar (om du inte har vacumförgasare för då lyfts trottlen av undertryck) och trotteln styr tillsammans med nålen luft och bränslemängd man skickar in till motorn
 

skyfarter

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Ort
Bromma
Hoj
YAMAHA FZ6S
Det är flottören som hindrar att för mycket bränsle rinner ner

trotteln är ju dendär saken gasvajerv sitter fast i och som lyfts upp när du gasar (om du inte har vacumförgasare för då lyfts trottlen av undertryck) och trotteln styr tillsammans med nålen luft och bränslemängd man skickar in till motorn

ahh nu fattar jag :). jag tänkte på flottör när jag sa trottel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top