Trottelförgasare istället för vacuumförgasare på Honda CB250N

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på detta och vad man kan byta till för trottelförgasare och bestyckningar och sånt? Bor ju uppe i norr så tillgången på Mikuni VM32 och VM34 är hyfsat stor men kommer då från snöskotrar. Vad jag misstänker är dock att två 32 mm åt fanders för stort till en 250 cc, nästa fundering är skillnaden på förgasare mellan två och fyrtakt annat än bestyckning.

Håller på med ett Cafe Racer bygge på en Honda CB250N -81 och det sitter vacuumgasare på den och jag skulle helst vilja slita bort den fula luftburken men det är tydligen ett helsike att få dessa förgasare att funka med öppna filter så därför funderar jag på om man helt enkelt skulle byta förgasarna.

Om man kollar här så verkar det ju som att VM förgasarna skall funka till både två och fyrtakt http://www.mikunioz.com/shop/vm26-606-26mm-vm-carburetor/ och här finns ju ett VM30 kit dock till CB350 http://www.mikunioz.com/shop/honda-cb350-dual-mikuni-vm30-carb-conversion-kit/ Skulle nog tippa på att 26 mm är en lämpligare storlek på gasare till 250 cc.

Vad säger ni klokt att byta till trottelgasare och tjorva med att bestycka dessa eller är det lika bra att försöka bestycka om vacuumförgasarna. Känns dock som att det är enklare att bestycka "vanliga" trottelgasare.

Två stycken VM26 är troligen optimalt för den maskinen. En 26 mm förgasare klarar åtminstone 15 hp. Fördelen med att ha en så pass små förgasare är att motorn blir lättare att tuna över hela registret och får bra gasrespons.

På CB250 K4 classicräsern har jag VM30. Velocity stacks, inga filter. Inte den långsammaste Hondan på rakorna. På CB350 räsrarna funkar VM32 bra. Kolla Braigasen. På hans hemsida kan man hitta bestyckningar till alla möjliga motorcyklar. Eftersom K3/K4 är populära som classichojar finns mycket tips och delar på nätet.

Min erfarenhet av MC-förgasare är densamma oavsett om det gäller trottelförgasare eller vacuumförgasare: Utan bredbandslambda är man f-cked. Det är bara på internet det funkar med att gå upp 5 hundradelar/förändring.

Min erfarenhet av MC-förgasare är densamma oavsett om det gäller trottelförgasare eller vacuumförgasare: Utan bredbandslambda är man f-cked. Det är bara på internet det funkar med att gå upp 5 hundradelar/förändring.

Braigasen.se verkar ju kunna tipsa per telefon, med bestyckningsgaranti.

Till TS, en sån liten motor kan ju gå ok även om du river väck luftburken, har du testat?

Måste ju vara lättare att bestycka om än att djungla dit nya fuggar.

Jag satte lösa filter på en åttiotalsradfyra, den hade vanliga original mekaniska trottelförgasare men det var ett jävla pyssel med bestyckning ändå.

om jag inte missminner mej så har jag 2 flång nya vm 26 liggande, hör av dej om det är lockande.
tror inte du ska överdriva med STOOOORA fuggar- gas svar och strömnings hastighet hänger ihop- du vill väl ha en motor som trottlar jämnt och fint? (därav att inte ta till med för stora fuggar bara för att.....)

//jj

Last edited:
Två stycken VM26 är troligen optimalt för den maskinen. En 26 mm förgasare klarar åtminstone 15 hp. Fördelen med att ha en så pass små förgasare är att motorn blir lättare att tuna över hela registret och får bra gasrespons.

Du menar att tex dessa skulle funka http://www.braigasen.se/forgasare/mikuni/vm/vm26-691.html verkar ju troligt att det är en vettigare storlek än VM32.

Vad menas med detta är ju som helt grön på detta med hojar, är det att man måste köra maskineriet i bänk för att få det bra?

Braigasen.se verkar ju kunna tipsa per telefon, med bestyckningsgaranti.

Till TS, en sån liten motor kan ju gå ok även om du river väck luftburken, har du testat?

Måste ju vara lättare att bestycka om än att djungla dit nya fuggar.

Jag satte lösa filter på en åttiotalsradfyra, den hade vanliga original mekaniska trottelförgasare men det var ett jävla pyssel med bestyckning ändå.

Efter mycket googlande så verkar det ju vara ett jäkla tjorv med att få dessa vacuumgasare att funka utan original luftburk. Har sett att vissa sätter rör mellan de öppna filtrena och förgasarna och att sen skall det bestyckas om. Fast frågan är ju om det är enklar att byta än att bestycka om?

Kan kanske vara idé att kontakta bra i gasen för att höra vad dom säger om detta.

Du menar att tex dessa skulle funka http://www.braigasen.se/forgasare/mikuni/vm/vm26-691.html verkar ju troligt att det är en vettigare storlek än VM32.

Vad menas med detta är ju som helt grön på detta med hojar, är det att man måste köra maskineriet i bänk för att få det bra?

Efter mycket googlande så verkar det ju vara ett jäkla tjorv med att få dessa vacuumgasare att funka utan original luftburk. Har sett att vissa sätter rör mellan de öppna filtrena och förgasarna och att sen skall det bestyckas om. Fast frågan är ju om det är enklar att byta än att bestycka om?

Kan kanske vara idé att kontakta bra i gasen för att höra vad dom säger om detta.

Min erfarenhet är att det är oändligt mycket enklare att få ordning på en trottelförgasare än en vaccuumstyrd dito. Helt enkelt är det dock inte, det kräver lite pyssel även med trottelgasare.

Christer på Bra i Gasen är väldigt trevlig och bra att ha att göra med och om du ringer eller mailar och berättar läget så får du konkreta svar. Beställer du förgasare av honom så kan han säkerligen bestycka förgasaren så den passar dina förutsättningar också. Han lämnar dessutom bestyckningsgaranti, så skulle det visa sig att det inte blir bra på första försöket så är det bara att höra av dig igen.

Jag önskar att jag kunde säga att jag gjorde som ovan, men envis som man är så ska man såklart hålla på och krångla in i förbannelse själv. :huvet

Nu blir jag nyfiken; berätta mer!!!! Funkar detta på tvåtaktsracers där man gärna vill ha optimal bestyckning?

Nu blir jag nyfiken; berätta mer!!!! Funkar detta på tvåtaktsracers där man gärna vill ha optimal bestyckning?
Det finns en internetsanning som säger att man inte kan använda bredbandslambda på tvåtaktare.
Jag ringde tillverkaren och frågade vad de menade med att oljeinblandningen kraftigt förkortar sondens liv.
Svaret jag fick var: Grabbarna som kör RX-7:or har 1,5% oljeinblandning och då håller sonden ungefär 70 000 km.
Jag har bara sonden monterad då jag bestyckar, så min kommer nog att hålla för evigt.

...Vad menas med detta är ju som helt grön på detta med hojar, är det att man måste köra maskineriet i bänk för att få det bra?...

Jag vill nog påstå att man inte behöver mäta vridmoment när man justerar bränsleblandningen (om man nu inte jagar den där sista procenten).

Ja du vinner inget på att ha en så enorm överkapacitet som det skulle bli med två 32 mm förgasare. Det blir bara sämre gashastighet och gasrespons och svårbestyckat om det ens går att få till det med 32or.

Kolla med Bra i Gasen att de du länkar till är lämpliga för din maskin. En del förgasare av samma fabikat och storlek har olika emulsionsrör för 2T och 4T.

Har mailat bra i gasen och fått ett svar att det billigaste nog är att byta till pods och bestycka om original gasarna. Har mailat lite mer i hopp om att få konkreta tips på vad man kan göra med original gasarna om man kör med öppna filter

Nån som har erfarenhet av vacuumförgasare och pods? Man ser ju en hel del bilder på CB250N och CB400N med pods men det är ju inte säkert att dom går bra även om det ser snyggt och fränt ut med öppna filter. Känns ju ganska meningslöst att byta till pods och sen går hojen sämre.

Ja det är klart att det är billigare att behålla förgasarna och sätta dit pods. Men det borde han kanske förstå att du visste förut :va¨

Jag vet tre fall där det inte har gått att få ordning på motorer med CV förgasare med pods. Andra kan ha andra efarenheter så får kommenterar utifrån vad de känner till. Ett av problemen är att pods är mycket restriktiva, det andra är att CV förgasare brukar gå bäst med luftburk. Visst kan man få motorn att gå med nästan vad som helst men det ska vara fin gång också för att det ska vara roligt att köra.

Jag har provat mikuni vm 44mm på min xr650r och de va minst sagt svårt att bestycka in jag blev aldrig nöjd. Problemet är att de vm gasare du tar från 2 takt har för flack trottelskärning så motorn surar ner totalt på låga varv.
Jag fick jobba mycket med olika trottelskärningar// trottelnålan// nålmunstycken men trots många timmars jobb och stor vana att bestycka in förgasare så blev de aldrig perfekt bara halvhyfsat.

Samma sak men cv fuggar och köra dem mot lösa filter,,de är svinsvårt att få till bestyckningen.

Det finns en internetsanning som säger att man inte kan använda bredbandslambda på tvåtaktare.
Jag ringde tillverkaren och frågade vad de menade med att oljeinblandningen kraftigt förkortar sondens liv.
Svaret jag fick var: Grabbarna som kör RX-7:or har 1,5% oljeinblandning och då håller sonden ungefär 70 000 km.
Jag har bara sonden monterad då jag bestyckar, så min kommer nog att hålla för evigt.

Hur blir det på icke "optimala" varvtal, där pipa o portning inte lirar till 100%? Det kan ju smita ut en del färskgaser som inte är med i förbränningen, det kommer ju göra så Lamdan visar snålare än vad det är i verkligheten.

Helt plötsligt framstår det som att knacka till nya sidokåpor i plåt och behålla luftburken som ett mindre tidsödande alternativ till förgasar och filter byten på hojen.

Dock minskar ju fränhetsfaktorn med sidokåpor.

Får se vad jag får för svar från bra i gasen om att bestycka eller byta till trottelgasare, tydligen skall trottelgasare kunna ge lite effektökning och bättre gassvar med podfilter.

Hur blir det på icke "optimala" varvtal, där pipa o portning inte lirar till 100%?...
Det enda problem jag har märkt är vid låga flöden. När lill-hojen står och puttrar på tomgång; 'tar det nå'n sekund innan mätvärdet "landar".

Jag har rivit och byggt om åtskilliga gamla japshojar, och efter tio år av halvdana försök insett att sparar man luftburken så sparar man också tid, knoghud och djupa långa suckar.

Synd bara att det ser så jävla rätt ut med lösa filter.

Och angående byta förgasare VS bestycka om så blir det ändå lätt 1000-2000 spänn bara för nålar och munstycken

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back