TRX 850 möter R7

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
J-Bone skrev:
Grym!! :bow
Älskar såna lite udda maskiner.

Den var inte så tokig eller hur!
Med annan lack skulle den vara riktigt snygg!
Hade nog bytt ljuddämparna också...hmm..vart skall detta sluta. Vad kostar en TRX? Måste checka mobile... :D :kär

EDIT:
EUR 2.550...nästan gratis!
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
TRX rockar fetast!

Lite fler bilder på samma hoj.
 

Bifogat

  • ledenon2.jpg
    ledenon2.jpg
    31 KB · Visningar: 168
  • trxt2.jpg
    trxt2.jpg
    54.1 KB · Visningar: 247

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Ja jäklar vad fin den var!

:kär
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Goodstuff skrev:
TRX rockar fetast!

Lite fler bilder på samma hoj.

Tackar! Gillar den där skarpt!

Känns som om man får mycket för pengarna om man skulle köpa en TRX. Parallelltwin borde betyda enklare billigare service och effekt/vikt förhållandet ger låg försäkring. Om man hottar en TRX på detta viset så har man en riktigt häftig hoj för en billig penning!

Läste lite i någon tråd på forumet om att vissa toppar har problem att ventilerna äter sig in? Är det ett vanligt problem? Är några årsmodeller bekymmerfria i det avseendet?
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Mavve skrev:
Hur häftig som helst!!!

Mmm...den är helt okej!
Undrar om pferrer har något färdigt kit för ombyggnad?
Har man pengar till sommaren så kan det mycket väl bli en TRX. Är ute efter en twin och prisvärdare än TRX verkar det bli svårt att finna!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
KRK skrev:
Mmm...den är helt okej!
Undrar om pferrer har något färdigt kit för ombyggnad?
Har man pengar till sommaren så kan det mycket väl bli en TRX. Är ute efter en twin och prisvärdare än TRX verkar det bli svårt att finna!

Just den här hojen ägs inte av Pferrer, tror jag, utan av en kille som heter Andreas någonting. Sök på nätet för han har en tysk hemsida. Han har nog köpt Pferrers R7 kraschkåpor och modifierat sin egen hoj. Tex har han atgit bort delar av bakramen så den biten är modifierad och de R7-delar som Pferrer säljer är inte anpassade till TRX. Det blir ju en del fixande själv.

TRX ligger på 19,75 när F-bolagen räknar vikt/effekt. Maxgränsen för klass fem är 20 så det är så bra det kan bli.

Det du läst om angående ventiler gäller tidiga 96:eek:r. Andra hojar ska inte ha de problemen. Min har varit perkfekt de gånger jag kollat ventilerna, 3000 mil körda nu.
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Goodstuff skrev:
Just den här hojen ägs inte av Pferrer, tror jag, utan av en kille som heter Andreas någonting. Sök på nätet för han har en tysk hemsida. Han har nog köpt Pferrers R7 kraschkåpor och modifierat sin egen hoj. Tex har han atgit bort delar av bakramen så den biten är modifierad och de R7-delar som Pferrer säljer är inte anpassade till TRX. Det blir ju en del fixande själv.

TRX ligger på 19,75 när F-bolagen räknar vikt/effekt. Maxgränsen för klass fem är 20 så det är så bra det kan bli.

Det du läst om angående ventiler gäller tidiga 96:eek:r. Andra hojar ska inte ha de problemen. Min har varit perkfekt de gånger jag kollat ventilerna, 3000 mil körda nu.

Tack!
Okej, är ju tveksamt om det är värt att modda så mycket men det är onekligen frestande! Tror jag hittade hans sida:
http://www.trx850.de/seiten/index.htm

Det där med försäkringen låter bra :tummenupp

Låter som om man skall undvika 96:eek:r då...

Hur är den annars att köra?
Är den trögjobbad? Tung? Vad väger den fulltankad? Intressant att höra vad du tycker.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tja, goa och goa, som sagt, en del har det och andra inte.

Minerfarenhet av TRX är ganska begränsad, Goodstuff har nog mer att säga, men om jag sammanfattar mina och andras synpunkter (men se upp, det verkar som att det är svårt att vara objektiv, t.o.m jag har slutat kika efter andra hojar ;-), har bestämt att behålla min ett bra tag)

-lite slö motor; men ger en lagom "effektdos" som är hanterlig
-gott ljud, skönt drag
-bra kvickt chassi, byt framfjädrar och ev andra framok, enl. andra blåser man ifrån många nyare sporthojar om det svänger, själv har jag inte provat...
-tung, ja i jämförelse med modernare hojar, fulltankad väger den ca 220 kg (vägd hos SBP), enl. papper 192 kg torr. Tji enkla wheelies...
-utstrålning, antingen älskar man utseendet eller inte... jag vet vad jag tycker!
-udda, finns visst ca 150 i hela Sverige

Angående ventilerna så är det som sagt inte alla som har problemet. Jag har ett ramnummer på 7000 nånting, och min lär visst ha det problemet. Kommer inte ihåg från vilket ramnr det skulle vara åtgärdat. Det enda det egentligen innebär i praktiken är att man ska kolla ventilspelet dubbelt så ofta som rekommenderat, dvs e 2400 mil i stället.

Kolla på www.trx850.com oxå, där har Goodstuff lagt ut sina bilder, oxå en del "goa" bilder!!!

/Hasse
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Ett chassinummer på ungefär 5800 borde oxå innebära tidigt 96'a exemplar då ?

Får väl kolla ventilerna nu innan säsongen drar igång, eller hur HW ;) :tummenupp

/oXydex
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Jag är en dessa lyckliga TRX-ägare :banana Har en röd/svart 97:a, mätaren står på 2800. Har haft hojen i två sommrar och jag tänker fortsätta ett tag till.

Varför en TRX?
-Tjej, 165 som vill både nå ner och fram
-Underbart ljud när man slänger på slip-on
-Svackor i registret är lätt fixade med slip-on och ombestyckning
-Kurvig väg=lång näsa till många andra
-Vettig försäkring, 2800 helförsäkring helår (Bilsport MC)
-Behöver inte mekas för ofta och för dyrt
-Funkar på bana, stor väg och liten väg

Ventilerna har blivit kollade nu i vinter, inget problem men insug men avgas var ett gränsfall till för litet spel. Slutade med att vi inte bytte eftersom då hade det blivit fel åt andra hållet.

Lite kinkig på vilken olja man stoppar i, jag har kört helsyntet eftersom jag kör länge och "rätt" hårt. Castrol funkar inte, men Shell och Mobil1 funkar, Castrolen brinner/försvinner av någon anledningen som jag inte är kunnig nog att förklara men enligt verkstad så är det så ibland.

Köpte hugger och motorspoiler i höstas och de kom från lack igår, gissa om jag längtar till körbara vägar?????? JAAAAAAAAAAA :hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
UrbanTiger skrev:
Låter farligt med för lite spel.
Hur skulle det kunna bli för mycket spel om ni ställde ventilerna. Menar du att det bara finns shims i klassningen 0.1 mm till TRX ?
OT som det mesta: Vi talade med 2 mekar på olika Yamahacenter, bägge sa att det inte var nåt problem och att de själva skulle ha lämnat status quo till nästa service. Den ena gick så långt som att säga att spelet är så väl tilltaget att det inte är några problem att gå ner till under 0,1 på denna motor...utan att bränna några ventiler.

Har inget att göra med den TRX-ombyggnad som tråden började med, förutom att jag tror att Laila's blir ganska bra för att vara icke-race...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
UrbanTiger skrev:
Brukar ju finnas en anledning till att tillverkaren satt vissa gränser för ventilspelet.
De vill vara väldigt säkra på att det fungerar trots missbruk för att ingen ska kunna klaga på deras produkter...
Om en mekaniker uttrycker sig på det sättet skulle jag byta verkstad alternativt byta hoj till en Honda. Hondaverkstäder har i alla fall utbildade mekaniker (har jag hört :rolleyes: )
Det har jag åxå hört.. :D
Om någon regelbundet testat någonting utan problem ser jag ingen anledning att tvivla på att det fungerar. Fast olyckor händer ju naturligtvis.

Way off...starta en ny tråd om ni vill fortsätta diskutera ventilspel....
 
Last edited:

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
HansJ skrev:
Tja, goa och goa, som sagt, en del har det och andra inte.

-lite slö motor; men ger en lagom "effektdos" som är hanterlig
-gott ljud, skönt drag
-bra kvickt chassi, byt framfjädrar och ev andra framok, enl. andra blåser man ifrån många nyare sporthojar om det svänger, själv har jag inte provat...
-tung, ja i jämförelse med modernare hojar, fulltankad väger den ca 220 kg (vägd hos SBP), enl. papper 192 kg torr. Tji enkla wheelies...
-utstrålning, antingen älskar man utseendet eller inte... jag vet vad jag tycker!
-udda, finns visst ca 150 i hela Sverige

Angående ventilerna så är det som sagt inte alla som har problemet. Jag har ett ramnummer på 7000 nånting, och min lär visst ha det problemet. Kommer inte ihåg från vilket ramnr det skulle vara åtgärdat. Det enda det egentligen innebär i praktiken är att man ska kolla ventilspelet dubbelt så ofta som rekommenderat, dvs e 2400 mil i stället.

Kolla på www.trx850.com oxå, där har Goodstuff lagt ut sina bilder, oxå en del "goa" bilder!!!

/Hasse

Kort kommentar till ovanstående.

*Jag har vägt min TRX på bra våg. Fulltankad 204 kg (men då har jag Micron kolfiber slipon). Enl. uppgift väger Ducce 748 211 kg fulltankad så vikten är ok tycker jag.

*Bakhjulsåkning är inga problem om man börjar på 1:an. Men självklart gör begränsade effekten (83 hk) att TRX'en inte är världens bästa bakhjulshoj. Men den är nog den bästa fkl 5 bakhjulshojen (RD 350 är för rapp och SV 650 är ju ännu slöare än TRX'en).

*Motorproblem är inget att bekymra sig om bara man köper en -97:a eller nyare. Jag hävdar att TRX'en är grymt stryktålig bl.a. pga låg effekt per volym. Att motorn ursprungligen byggdes för Paris-Dakar tycker jag också tyder på stryktålighet. Slutligen så har jag läst mycket på tyska TRX-sidor, och det är som sagt bara 96:eek:r som fick mindre bra ventiler.

För övrigt tycker jag att bromsarna är helt ok, bara man sätter på stålomspunna slangar och bra belägg (kör själv Carbonne Lorraine).
Fjädringen är också hyfsad, men jag satte ändå på Öhlins bak + fjädrar fram, och jag tycker det gjorde ordentlig skillnad vid aktiv körning.

Jämfört med GSXR1000 känns TRX'en som en säck potatis, men har man begränsad ekonomi är det en kul hoj som ger mycket glädje per krona.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Tänkte bara nämna att det där med ventilerna inte är något att oroa sig för, det är bara att kolla spelet oftare. Jag skulle då aldrig vänta till 4200mil. Jag hade en -96a som hade för lite spel på några ventiler vid koll efter 1000mil. Jag kollade igen efter 1500mil då var det ett par till med för lite spel. 2000mil behövde jag inte justera alls. Det verkar som om när ventilerna väl "satt sig" så ändras inte spelet mer sen.


Cool TRX för övrigt på bilderna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top