Tryck i Bridgestone slicks?

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Ska testa Bridgestone slicks i helgen och undrar vad man ska ha för tryck i dom. Det är SOFT fram och bak och jag har däckvärmare.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr

C.A.T

Kan själv!
Gick med
23 May 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha YZF R6
Jag körde dem på race R1:an & hade 2.1 fram & 1.9 bak. Fungerade ypperligt i mitt touringtempo.:)

(X-up på frun´s konto)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har tittat i den tråden men det är inga glasklara svar direkt.



Du vet inte vad man bör ligga på när man haft värmarna på? Det där med kalltryck gillar jag inte riktigt. Din inbox är full förresten.

Jag vill minnas att jag hade 2,35 varm. Då körde jag på ett Hard och det blev väldigt hett. Greppet var svindåligt men det beror nog på att det var ett hard. Dessutom vet jag inte vilket år det är tillverkat. Dock har jag bara testat bridgestone vid ett enda tillfälle.

Slitaget var dock kanonfint till skillnad mot alla andra märken jag testat på mittsverige.
 

C.A.T

Kan själv!
Gick med
23 May 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha YZF R6
Jag vill minnas att jag hade 2,35 varm. Då körde jag på ett Hard och det blev väldigt hett. Greppet var svindåligt men det beror nog på att det var ett hard. Dessutom vet jag inte vilket år det är tillverkat. Dock har jag bara testat bridgestone vid ett enda tillfälle.

Slitaget var dock kanonfint till skillnad mot alla andra märken jag testat på mittsverige.

OT: Har värmarna kommit fram till dig?:) (X-up med däckvärmarna)

Jag körde medium både fram & bak, alltid på 2.1 fram & 1.9 bak & det slet riktigt fint & jämt.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Då har jag lite att gå på iaf. Ska testa lite fjädringsinställningar också så det kommer nog mycket huvudkliande nästa helg.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Själv kör jag på 1.80 bak och 1.85 fram i kalla däck.
Det gör även resten av instruktörerna från www.banåkning.nu
Kör du med lite högre tryck så sliter du lite mindre däck men de släpper lite tvärare, fördelen med bridgestone är att de håller mycket längre än pirelli och metzeler.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Ja Pirelli håller ju inte så länge. Och då åker stora plankan fram och Pnutz får hoppa av däcket från fälgen. :D

Men det här med kalltryck. Det måste ju va en jävla skillnad på varmtrycket beroende på om kalltrycket sätts vid t.ex. +15 grader eller +30 grader.

Eller funkar det så att är det kallt så får man lägre varmtryck och det ger bättre fäste för att däcket rör sig mer?!?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det verkar skilja ganska mycket på vad folk kör för tryck i sina däck....

I databladen jag har fått från Bridgestone så anger dom 2.1 och 2.0 kalltryck. Det som dom dock missat helt är vid vilken temperatur som dom anger "kalltryck". Jag har märkt att vid runt 20 grader (vilket jag bara antagit att dom menar som "kallt") så ger 2.1/2.0 ca. 2,4-2,5 vid varma däck (efter/under passet). Det trycket brukar även vara något hekto högre en trycket med värmarna på då dom inte klarar att få upp tempen lika mycket som vid körning.

Detta "antagande" från min sida är att det optimala trycker ligger nånstans runt 2.4, och jag anpassar då "kalltrycket" vid olika temperaturer för att åstadkomma detta varmtryck.

Har provat varmtryck mellan 2.0 upp till 2.6, och funnit att 2,4 känns bäst i alla fall... Men då åker jag ju inte så fort å andra sidan...

Jag har flera gånger begärt mera information från Bridgestone men inte fått något.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag använder varm tryck . ca 2,5 fram och 2,4 bak och värmarna 85 C (185F), vilket motsvarar ett kalltryck på ca 2,1 resp 2,0 vid 20C luft temp.

Lägre kall tryck vid lägre temp.
http://www.trackaddix.com/?shop=1&pager=96

Enligt tabellen i länken så får jag det till följande:


Slick tires
Front 120/600R17 31-32psi 140-185F
Rear 190/645R17 29-30psi 176-210F

Översatt till "Svenska"
Front 120/600R17 2.18 - 2.25kg 60-85C
Rear 190/645R17 2.04 - 2.25kg 80-98C

Vilket låter lågt... :va


Eller har jag rattat den där konverterings-siten som ett fyllo?
 

MC Doktorn

Guest
Enligt tabellen i länken så får jag det till följande:


Slick tires
Front 120/600R17 31-32psi 140-185F
Rear 190/645R17 29-30psi 176-210F

Översatt till "Svenska"
Front 120/600R17 2.18 - 2.25kg 60-85C
Rear 190/645R17 2.04 - 2.25kg 80-98C

Vilket låter lågt... :va


Eller har jag rattat den där konverterings-siten som ett fyllo?

29 PSI Motsvarar 2 Bar
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
jag kör som xyron, 1.8 bak, men 1.90-1.95 fram, kallt.. Tycker att bak funkar klockrent, medium compound, men fram tycker jag inte att det är 100%.. vet inte vad det beror på, men det "vibbrerar" typ i frammen.. vet inte om det är hojen, men lite läbbigt är det... För övrigt är jag snuskigt nöjd med bridgestone, håller hur länge som helst och sliter tvärfint! :tummenupp
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Pm:a mig din mail så ska jag skicka dig en tabell som bridgstone har för tryck i sina däck.

Den funkar fin fint för oss:tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top