trycka T-shirts själv - potatistryck?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
NU har stora pyssel-å-knåp-viruset tagit över...
Jag har plötsligt fått för mig att trycka T-shirts(eller andra tröjor).

Jag använder mycket t-shirts själv och är lite less på att köpa dyra tröjor med någon annans efternamn på. Därför kladdar jag hellre själv och gör en alldeless egen tröja till mig själv..

Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av.

Potatistryck? Är det enkelt? hur gör jag? Nån som har nån länk till nån hemsida som ger råd å tips?

jag ska alltså bara göra till mig själv så därför är de billigaste alternativen de mest intressanta.

Last edited:
Jag brukar beställa t-shirts med en på min arbetsplats, kommer med tryck som han får trycka. 110kr per t-shirt med tryck och allt, tröjorna verkar hålla rätt bra kvalla och trycken blir bra. Förutom att min krister pettersson tröja blev dålig efter en enda tvätt, men de andra har hållit bra. :tummenupp

Edit: annars kan du köpa tryckpapper som du stryker på t-shirts. Det blir inte särskilt bra däremot tycker jag och så känns delen som det är tryckt på som plast, ganska obehagligt.

Last edited:
honkiie skrev:
Jag brukar beställa t-shirts med en på min arbetsplats, kommer med tryck som han får trycka. 110kr per t-shirt med tryck och allt, tröjorna verkar hålla rätt bra kvalla och trycken blir bra. Förutom att min krister pettersson tröja blev dålig efter en enda tvätt, men de andra har hållit bra. :tummenupp

Edit: annars kan du köpa tryckpapper som du stryker på t-shirts. Det blir inte särskilt bra däremot tycker jag och så känns delen som det är tryckt på som plast, ganska obehagligt.

krille p t-shirt? a rebel without couse ?
den har jag med.

korvgubbe skrev:
NU har stora pyssel-å-knåp-viruset tagit över...
Jag har plötsligt fått för mig att trycka T-shirts(eller andra tröjor).

Jag använder mycket t-shirts själv och är lite less på att köpa dyra tröjor med någon annans efternamn på. Därför kladdar jag hellre själv och gör en alldeless egen tröja till mig själv..

Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av.

Potatistryck? Är det enkelt? hur gör jag? Nån som har nån länk till nån hemsida som ger råd å tips?

jag ska alltså bara göra till mig själv så därför är de billigaste alternativen de mest intressanta.

Textilpennor är ju annars en hit. Så kan du skriva något ballt sådär

honkiie skrev:

Hittade något exempel på att man kunde typ rita it motivet på genomskinlig plast och sen skära ut det med en vass kniv och sen "rolla" på motivet...

Det jag ska trycka ska vara extremt enkla motiv.. få detaljer.. en eller två färger..

Funderar lite på att trycka en "monster"-tröja som hyllning till min lilla hoj och till den fina fackverksram som gör den så unik.. =)

Skissade lite på hur det skulle bli.. skulle nog använda två färger.. en grå och sen vit för att få lite tuffare tryck...

EDIT1: trycket skulle alltså börja ute på sidan ganska långt ned på tröjan.. Gå från "njuren" eller midjan å fram...

Bifogat

• monsterTee.gif
    monsterTee.gif
    20.8 KB · Visningar: 97
Köpte 10 bläckstråleskrivarstrykapåpapper på Clas Ohslon. Tvåpack Haynes T-shirtar och vips, individuell tröja.

Meckade en jävligt skön bild på Tallinder, Lilja och Huselius i photoshop och skrev sedan ut den. Strök på den och resultatet blev en kaxig egen tröja för 99 spänn.

hållundan skrev:
Köpte 10 bläckstråleskrivarstrykapåpapper på Clas Ohslon. Tvåpack Haynes T-shirtar och vips, individuell tröja.

Det ska jag nog ta å testa... Fast de funkar väl bara på ljusa tröjor?! En bläckstråle skriver väl knappast vitt om man säger så...?!

korvgubbe skrev:
Det ska jag nog ta å testa... Fast de funkar väl bara på ljusa tröjor?! En bläckstråle skriver väl knappast vitt om man säger så...?!
Det finns för mörka tröjor också. Har inte testat hur det funkar ännu, men jag antar att man får mecka med bilderna i photoshop för att få det bra.

Ett tips när du klipper ut strykpappret är att ha så raka hörn som möjligt på pappret. Det blir ett rent h-vete annars att få loss "baksidan" på pappret från tröjan. Det ska även strykas varmt som fasen. Mitt strykjärn är på tok för dåligt och den stryktid som står på anvisningarna stämde inte alls för mig. Ett tips är att lära sig och testa lite på en gammal tröja. Det gjorde INTE jag, dum som man är. Sumpade en vit fin Haynes tshirt. Nu vet jag det till nästa gång.

Edit: CLAS OHSLON - Relativt billigt papper.

Markus skrev:
Lova att lägga ut bilder på resultatet.

...det var inte helt enkelt med de där pappren för skrivare... svårt att få färgen att fästa bra...
Ett första tryck... ..en liten känga till en kollega som jag ska på fest hos i morgon.. =)

Bifogat

• cpdIMGP0813.jpg
    cpdIMGP0813.jpg
    55 KB · Visningar: 91
korvgubbe skrev:
...det var inte helt enkelt med de där pappren för skrivare... svårt att få färgen att fästa bra...
Ett första tryck... ..en liten känga till en kollega som jag ska på fest hos i morgon.. =)
Ser ju kalasbra ut ju! Ja, det sätter sig lite svårt. Man måste lattja en del med värmen på strykjärnet. Du kom även ihåg att skriva spegelvänt. ;)

hållundan skrev:
Ser ju kalasbra ut ju! Ja, det sätter sig lite svårt. Man måste lattja en del med värmen på strykjärnet. Du kom även ihåg att skriva spegelvänt. ;)

Tack! =)
Lyckades för en gångs skulle läsa intruktionerna.. haha.. Blixten på kameran gör at det ser "tunnare" ut än vad det ser ut med blotta ögat... Då ser det faktiskt riktigt jämt ut..

Funderar på att testa mitt monstertryck nu på en svart tröja.

UrbanTiger skrev:
Hade dom fel, LR :rock

Bilden betyder:
- Gyllene tider suger gåspiss och har gjort så i 25 år!

...eller? :hihi

...Kuken oxå... köpte ark för färgade tröjor.. skitnöjd strök jag fast en "monster-logga" i nacken på en svart tröja... korkad som jag var hade jag inte läst tillräckligt noga för att inse att allt "vitt" transferark forsätter att vara vitt som fan även när skiten är faststruket. ser ut som skit... :huvet

Man måste ju klippa noggrant som nån djävla hjärnkirurg för att få det bra om man tänkt stryka fast tryck på färgat tyg..

korvgubbe skrev:
...Kuken oxå... köpte ark för färgade tröjor.. skitnöjd strök jag fast en "monster-logga" i nacken på en svart tröja... korkad som jag var hade jag inte läst tillräckligt noga för att inse att allt "vitt" transferark forsätter att vara vitt som fan även när skiten är faststruket. ser ut som skit... :huvet

Man måste ju klippa noggrant som nån djävla hjärnkirurg för att få det bra om man tänkt stryka fast tryck på färgat tyg..
Illa :(

Jag ska ta och läga upp en bild på min hatt med tryck på sedan. :tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back