Trycksätta tanken?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Kan man inte trycksätta tanken med turbotrycket iställetför att ha en pump när man kör förgasare?

Har för mig att jag sett en bild på en hoj med luffarturbo där de trycksatte tanken med tryck från luftburken. Det borde ju funka lika bra på en turbomatad maskin. Om tanken tål övertrycket utan att blåsas upp vet jag inte =)

Last edited:
Ta och anslut en vanlig kompressor till tanken, och kolla vad som händer när du ökar trycket i tanken. Jag skulle gissa på att den rör sig rätt mycket... 0,5 bars tryck är ju inte särskilt mycket egentligen, men på en yta av 10x10cm blir det totala trycket 50kg. Det krävs rätt tjock plåt och bra svetsar om tanken inte ska ändra form under såna förhållanden.

Ok, provtrycker först. Ska bara köra 0.6bar.
Tror inte det blir problem med att släppa trycket, när dumpen öppnar så är där ju inget tryck i röret längre. Även om en liten skvätt soppa trycks in så gör det ju inte mycket skada

Jag skulle nog inte rekomendera att trycksätta orginal tanken :jisses
Skulle en svets ge sig vid 1 bars tryck och med den volymen som en orginal tank har så skulle det bli en satans smäll. :brinnerup

Om någon ska prova om tanken håller så rekomenderar jag att först vattenfylla tanken och sedan provtrycka med en vattenpump.

Kompressor?? Nej det ska jag inte.
Jag klandrar ingen här om min tank spricker, jag har fler.
Urdumt sa alla när jag satte turbo på min första Bonneville oxå, smartare att köpa en Daytona om man vill ha mer HP. Jepp, dom har ju rätt.

Det borde ju funka! Du får nog ha en grov tryckledning så du blir av med övertrycket vid gassläpp somk sagt!

vad ska du nu hitta på??

Självklart så ska du prova om du tror att det kommer att fungera :tummenupp
Jag menade bara att du bör vara lite försiktig så du inte skadar dig om någonting går fel. :näsblod
Jag har jobbat som besiktnings man på DNV och har sett vad som kan hända
om ett tryckkärl brister.
Vi provtryckte alltid tryckkärl med vatten vid driftsprov eftersom det inte blir lika destruktiva resultat om tex en svets skulle brista.

Om man inte provar så får man inte veta
:tummenupp

Jepp, jag trycker med vatten, inte för att jag tror en tank exploderar vid 1bar, förmodligen blir det en liten spricka om nått händer, men man vet ju aldrig.
Har satt sprut på alla hojar jag byggt så här långt men tänkte prova förgasare på denna, mest för att se hur det funkar. Känns onödigt att köpa pump och reg. bara för att testa. Vem vet, kanske tanken tål 1bar utan problem, jag återkommer med resultat.

1000R skrev:
Jag menade bara att du bör vara lite försiktig så du inte skadar dig om någonting går fel. :näsblod
Jag har jobbat som besiktnings man på DNV och har sett vad som kan hända
om ett tryckkärl brister.
Vi provtryckte alltid tryckkärl med vatten vid driftsprov eftersom det inte blir lika destruktiva resultat om tex en svets skulle brista.

Förordar en provtryckning med vätska jag med.... Då händer det inget värre ä'n att kärlet spricker och vattnet rinner/sprutar ur... Med luft kan det bli drygt.... :3freak :eek: :galen :kryckor + :nurse eller :angel

Glömde säja att det va ett skämt... (om du menade mitt svar?)
Fattar inte vad du menar? Jag provtrycker inte med bensin, sen är ju frågan om inte en hoj kan börja läcka bensin utan att man har gjort nått med den? Har hänt mej iaf (Triumph återkalla tom alla insprutnings hojjar för att fixa det) Ska vi sluta köra helt nu eller?

Last edited:
Ser nu att du kanske inte menade att jag var okunnig..

Klart jag inte vill brinna upp, det är därför jag undersöker om nån provat innan och det är oxå därför jag ska provtrycka med vatten först. Efter det så är jag nog redo att ta chansen att köra så. Har gjort farliga saker i mitt 42 åriga liv än detta.
Mr Helmut skrev:
En tanke från en okunnig snubbe

Även fast att du har fler tankar hur skulle det gå med dig om bensinen skulle antändas? har du flera jojje1963 på hyllan också?

jojje1963 skrev:
Ser nu att du kanske inte menade att jag var okunnig..

Klart jag inte vill brinna upp, det är därför jag undersöker om nån provat innan och det är oxå därför jag ska provtrycka med vatten först. Efter det så är jag nog redo att ta chansen att köra så. Har gjort farliga saker i mitt 42 åriga liv än detta.

Låter smart:) tyckte bara det lät dummt å testa hängande över tanken. Men missförstod ditt inlägg då.

jojje1963 skrev:
Jag klandrar ingen här om min tank spricker,jag har fler.

Sett när du kört med den, riktigt nice cykel:) en som skiljer sig från mängden:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick