Trygghansa ett skämt?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Ringde precis Trygghansa där jag har min motorcykel försäkrad och undrade lite om nästa års premier.

Min premie hade gått upp med 1000:-, halvförsäkring på 16000:- nu istället. Känns som ett skämt på en hoj som är värd 50 000:-. Trafikförsäkring låg på 12000:-.

Sa åt honom att avsluta mina försäkringar där direkt. Skall ringa runt och titta på lite andra ställen nu. Någon som kan rekomendera något?

Funderar på att ta en trafikförsäkring och installera ett GPS-larm i motorcykeln. Men då vill jag inte ha en trafikförsäkring som överstiger 9-10 000/år. Kanske önsketänkande.

/Martin

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Man betalar ju inte för hojens värde utan dina läkekostnader, eller andras utgifter (om du blir vållande). Men japp, mitt mål att köra på gata det här året kanske inte blir nått denna gång heller.

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Swedie skrev:
2691891 Man betalar ju inte för hojens värde utan dina läkekostnader, eller andras utgifter (om du blir vållande). Men japp, mitt mål att köra på gata det här året kanske inte blir nått denna gång heller.

Varför är det sådan astronomisk skillnad mellan hel- och halvförsäkring då? :confused:

4Hjo

I like you just the way you are
Gick med
2 Jan 2007
Hoj
flyger framåt
vbg_snake skrev:
2691885 Ringde precis Trygghansa där jag har min motorcykel försäkrad och undrade lite om nästa års premier.

Min premie hade gått upp med 1000:-, halvförsäkring på 16000:- nu istället. Känns som ett skämt på en hoj som är värd 50 000:-. Trafikförsäkring låg på 12000:-.

Sa åt honom att avsluta mina försäkringar där direkt. Skall ringa runt och titta på lite andra ställen nu. Någon som kan rekomendera något?
/Martin

Kolla länsförsäkringar!...Värst för mig har dock ändå IF varit, de ville ha 30000 mer än vad jag betalar idag så det är värt o kolla runt..

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
säger bara en sak.... FOLKSAM ...

R1 -04

halv/helår = 9300:-

efter BKK (Broms & kurvkurs) = 7500:- halv/helår

efter augusti (jag 35 år) 6000-6500:- / halv helår

ålder e iofs svårt att påverka :D

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Swedie skrev:
2691891 Man betalar ju inte för hojens värde utan dina läkekostnader, eller andras utgifter (om du blir vållande). Men japp, mitt mål att köra på gata det här året kanske inte blir nått denna gång heller.

Det du skriver är ju sant. Men jag förstår inte hur det kan va så enorm skillnad. Skadorna måste ju va desamma om jag smäller med min hoj och jag betalar 3500:-/året i halvförsäkring hos Folksam(ingen aning än vad jag kommer få betala nästa år). Försäkringsbolagen måste ju kalkylera med typ en 40% sannolikhet att man smäller om man har en av dom nya superdupersporthojjarna. :confused:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Själv får jag betala 15000:-/år per moment hos TH. Totti totti 45000:- hel/hel, inte avställbar enligt deras hemsida.

Jag har INTE hojen försäkrad hos TH.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Skönt för oss med halvnya hojjar som bor i storstäder detta!

Finns inget skönare än att få en höjning varje år, skadefria dessutom.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
vbg_snake skrev:
2691885 Ringde precis Trygghansa där jag har min motorcykel försäkrad och undrade lite om nästa års premier.

Funderar på att ta en trafikförsäkring och installera ett GPS-larm i motorcykeln. Men då vill jag inte ha en trafikförsäkring som överstiger 9-10 000/år. Kanske önsketänkande.

/Martin
Tänk på att om du avslutar dina försäkringar bör du ju ha en ny direkt!
Annars kostar det väl 70kr/dag om ja inte minns fel...

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
R1
vbg_snake skrev:

/Martin

såg en tråd om saluansvar där man kunde ringa, så kollar dom billigaste försäkring åt en. nummret dit var 0855545000. lycka till:tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Trygg Hansa är inte på riktigt. För min del var deras priser inte alls astronomiska men jag från maj till juli betalt mer än hälften av hela årspremien så tyckte jag det var nog. Folksam har visat sig vara riktigt billiga för såna som jag och värstinghojar. Dock har jag bara mitt Monster kvar och det kostar inte mer än 4000 / år halvförsäkrat. Skulle gå på 3300 / år helförsäkrat med SMC-försäkringen så jag kommer nog fortsätta med Folksam... :tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
kraschandburn skrev:
2691931 Stöld går ju på halv!

Aha, ursäkta mig. Läste fel.

För mig är faktiskt Trygg-Hansa billigast. 3500 per år, halvförsäkring.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jodå Swedie, jag vet ju att det nästan inte har någonting med priset på motorcykeln att göra egentligen. Men 30 000 för helförsäkring, känns som gata börjar suga rejält nu. Önskar jag hade någon polare i närheten som gillade att köra bana. Då hade jag satsat. Önskar också på att jag kunde mecka rejält :).

Jag ställde av min motorcykel sista augusti (osmart beslut märker jag nu) ;).
Så TFF borde inte komma och tjata på mig :) Jag skall försöka ringa runt och mejla och se.

Kanske kan få halvförsäkring för 16 000 / år och köra 6 mån. Själva slutsumman blir dock inte 8000.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
13.100 SEK för helförsäkring / Året runt försäkring, En R1 av 2006 års modell... Tycker det är riktigt bra pris, inte kommer den gå upp särskilt mkt heller enligt mitt försäkringsbolag.
29 år, KK i 7 år

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...