Tuff tjej på skidor

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Abloy skrev:
0-200km/h på två sekunder och på skidor. Läs om en svensk 17-årig tjej som inte är rädd för höga farter


http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,323622,00.html

Bra serie det där för övrigt!

Gillar hon fridykartjejen!

ungefärligt citat: ~
Fridykning är inte så farligt... ... Det ser mycket värre ut än vad det är. För att man inte ska få syrebrist i hjärnan så koncentrerar kroppen syretillförseln till hjärnan, vilket betyder att den andra motoriken går först och man får ryckningar i musklerna. Då blir man diskad eftersom man har gått för långt. ~
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Re: Re: Re: Tuff tjej på skidor

Sergeant skrev:
Detta kan ju aldrig stämma :confused:

:hej

Förr i världen var det väl 0-200 på 7s eller nåt sånt.
2sekunder på 0-200, ger inte det nästan 3g!!!

7s låter mer rimligt.. då hamnar man krin 0.8g, vilket
iofs. är väldigt mycket m.t.p. att fritt fall ger 1g.
Hmm... racerbacke? ;)
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
2 sekunder är en fysisk omöjlighet. Om en inte jag har helt fel för mig så måste frittfall ha en snabbare acceleration.

Frittfall 2 sekunder ger en hastighet av ca: 20 m/s
Detta är ju 72 km/h.
Får att nå 200 km/h utan luftmotstånd tar ca 5.5 sekunder.

Så det är nog som [Akryl]*Amid säger 7 sekunder.

Rätta mig om jag har fel, det var ju några år sedan man läste fysik.

Edit: Men visst fan är det en cool brud.
 

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Ort
V-ås
Hoj
Kawa KX250F -04
citat aftonbladet:

"Spoilers på bakbenen
Förutom dräkten och skidorna utgörs utrustningen av en aerodynamisk hjälm och spoilers på bakbenen så att luftmotståndet minskar."

//slut citat.

jaha.

inga spoilers på "frambenen" då..? :rolleyes:
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Aftonbladet har aldrig fel :rolleyes: h

Hittade lite siffror som kanske kan hjälpa er som är intresserade av fysik och den korrekta accelerationen.

Speedskiing


På (t,v)-grafen aflæses den største fart mellem 12 og 13 sekunder:

vmax = 58 m/s

Omregnet til km/h bliver den

vmax = 58 m/s · 60·60 s/h = 208 800 m/h = 208,8 km/h ≈ 210 km/h



Accelerationen er defineret ved


På grafen aflæses to punkter på den indledende, retlinjede del af grafen:


(0 s, 0 m/s) og (5 s, 34 m/s)




Den tilbagelagte strækning, s, er arealet under (t,v)-grafen, eller


For at finde en tilnærmet værdi for s inddeles grafen i tre områder:

0-7 sekunder med jævnt voksende bevægelse:

s1 = ½·a·Dt2 = ½·6,8·(7-0)2 m ≈ 165 m

7-18 sekunder med en gennemsnitsfart = 55 m/s:

s2 = v·Dt = 55·(18-7) m ≈ 600 m

18-20 sekunder med en gennemsnitsfart = 48 m/s:

s3 = v·Dt = 48·(20-18) m ≈ 95 m



Den samlede strækning bliver så s ≈ 860 m



Kræfterne beskrives i et koordinatsystem med førsteaksen langs løjpen i bevægelsesretningen og med andenaksen vinkelret på løjpen ”opad”.

Tyngdekraften virker lodret ”nedad” med en vinkel på 20° i forhold til førsteaksen:

Ft = (Ft·sin(20°), – Ft·cos(20°)) = (m·g·sin(20°), m·g·cos(20°))

= (319 N, –877 N), idet m = 95 kg og g = 9,82 N/kg, så Ft = 933 N

Normalkraften skal være vinkelret på underlaget ”opad”, dvs. langs med andenaksen:

FN = (0 N, FN)

Gnidningskraften pga. sneen er rettet mod bevægelsesretningen, dvs. negativ langs førsteaksen:

Fm1 = (-m·FN, 0 N), idet der generelt gælder Fm = m·FN; her er m = 0,05.

Luftmodstanden er rettet mod bevægelsesretningen, dvs. negativ langs førsteaksen:

Fm2 = (-Fm2, 0 N)

Da skiløberens hastighed er konstant, er hans acceleration nul – og dermed er den resulterende kraft, Fres = (0 N, 0 N).



Ft + FN + Fm1 + Fm2 = Fres Þ

(andenaksen) –877 N + FN + 0 N + 0 N = 0 N, dvs. FN = 877 N

(førsteaksen) 319 N + 0 N – 0,05·877 N – Fm2 = 0 N, dvs. Fm2 = 275 N

Endvidere er så Fm1 = 0,05·877 N = 44 N
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Tuff tjej på skidor

K-Micke skrev:
0-200km/h på 2 sekunder? Hur fan går det till? Katapult? Raketmotor?
En rejäl vindaloo kvällen före ett lopp kan göra susen för accelerationen. :rolleyes: :D
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag såg en av de finska speedski-åkarna öva en gång. På taket till en BMW 750 på en flygplats... Behöver jag säga mer?
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Lime skrev:
Jag såg en av de finska speedski-åkarna öva en gång. På taket till en BMW 750 på en flygplats... Behöver jag säga mer?

Det är synd om skid-idrottare som inte får pengar så de kan träna
på snö ;)
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
K-Micke skrev:
Blablablabla...... Aftonbladet ljuger, det går inte att accelerera från 0-200km/h på 2 sekunder på skidor. :fakta

Det är sant jag lovar och då ska vi inte glömma att tjejen har vallat med stighudar, använder isyxor till stavar och bromsar farten med fallskärm. Utan dessa saker skulle det gå ännu fortare, typ asfort.
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Abloy skrev:
Accelerationen er defineret ved
På grafen aflæses to punkter på den indledende, retlinjede del af grafen:
(0 s, 0 m/s) og (5 s, 34 m/s)

Jobbit med främmande språk,

men här har vi iaf. en acceleration från 0 - 122km/h på 5s
Det ger en g-kraft på ~0.68. Vilket låter rimligt enligt mig.

Jobbigt att åka 122-200 på -3s =) Får warpa lite kanske ;)
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
[Akryl]*Amid skrev:
Jaha, då tycker jag synd om dem att de måste stoppa in en
BMW 750 i blodet istället för EPO!
Mer pengar till finsk skidåkning nu!

Lite jobbtigt och få 750.an genom kanylen men risken att den fastnar är midre än om de kör med 5.serien eftersom de är trubbigare baktill :fakta
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Abloy skrev:
Lite jobbtigt och få 750.an genom kanylen men risken att den fastnar är midre än om de kör med 5.serien eftersom de är trubbigare baktill :fakta

Å krisar det riktigt mycket finns det ju 3 serien oxå :fakta

Nä, aftonbladet är sämst...

Tjöta dom inte nått om att Per Elofssons nya CBR 600 RR skulle göra typ 320 km/h oxå...

Ja ja, dom är ju inte mer än journalister.....VÄRDELÖSA SÅDANA!
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
hållundan skrev:
Å krisar det riktigt mycket finns det ju 3 serien oxå :fakta

Nä, aftonbladet är sämst...

Tjöta dom inte nått om att Per Elofssons nya CBR 600 RR skulle göra typ 320 km/h oxå...

Ja ja, dom är ju inte mer än journalister.....VÄRDELÖSA SÅDANA!

Tja, frågan är ju inte om aftonbladet.se är helt utan journalister.
Ibland undrar man ju. Kanske de tar sånna som går utbildningen
bara, typ 1'a året, och slänger in. Billigt och bra ;)

Jajja, nyheter levererar de ju iaf. Synd bara att man inte kan
lite på det som står =(
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top