Tull/moms regler på varor från ebay

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Funderar på om det finns det nån beloppsgräns på varor från asien, USA osv som man måste uppnå innan det ska betalas svensk moms o tull?

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel

Du länkade till %-satser på tull o moms för olika varor men det var inte riktigt det jag frågade efter.

Verkar lite konstigt om man ska betala tull o moms för en vara som kostar t.ex 5kr på Ebay. Kostnaden för att driva in tull o moms lär ju mångfalt överstiga vad dom får in för en sån vara eller?

Säg att jag köper "Antikviteter över 100 år gamla" enligt din länk för 5kr på ebay. Jag ska då betala:
0kr i tull.
60öre i moms.
Vad kostar den administrativa avgiften tro för att driva in dessa 60öre :va

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag är långt ifrån 100% säker, men jag vill minnas att jag hört siffran 500kr.
Jag importerar saker från bland annat ebay flera gånger per vecka och har aldrig fått tull/momsa på varor med ett deklarerat värde på under 500kr iaf.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är tullfritt upp till 1400, alltid moms, men under 500 brukar man komma undan både tull o moms.
Administrationsavgift på 100 kronor.

Med vissa undantag för tobaksvaror o lite annat som alltid är tull o moms o böcker är 6% moms.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Kan i vilket fall som helst berätta att jag aldrig behövt betala tull eller moms på mina varor jag beställt. Prylar värda runt 500kr har det rört sig om.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Ursäkta trådlyft.

Jag tycker att det ganska nyligen har kommit upp extraavgiften "Import charges" på ebay på vissa varor i USA - kanske jag som varit blind tidigare och inte sett? Jag förstod inte om det var ett uppskattad belopp på vad tull/moms skulle kunna bli eller ej så jag köpte nån liten pryl för att testa och visst fick jag lov att pröjsa det direkt vid checkout. Är det alltså speditören som tar avgiften utöver fraktavgiften för att vara garanterad att få in tull/moms, plus att de bara kan lämna paketet i t.ex brevlådan utan att behöva strula med betalning? Jag vill ju såklart fortsätta gambla med tull/moms då jag nästan aldrig behövt pynta det.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag köpte en mobiltelefon för ett par veckor sedan.. Frakten+ telefon betald från Hongkong = 1100:-

Tydligen åkte paketet in i tullen så jag åkte på 68:- i tull .

MEN....Jag åkte oxå på frakt ifrån tullen till mig på 100:-. Rackarns.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Det finns inga fribelopp när det gäller moms. Man ska betala 25% moms på allt man importerar, men oftast slinker mindre grejor igenom.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det värsta jag varit med om är att jag handlat grejor för ca 200 kr, de har skickat med DHL. Sedan har jag fått en faktura från DHL på ca 250 kr, varav en ytterst liten del är momsen, resten är deras handläggningsavgift. Det har hänt mig två gånger.

Handlar jag något nu ska det vara post, aldrig mer DHL. Betala mer i handläggning än vad prylarna kostar.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag vill minnas att frakten också räknas in i beloppet. Så kostar prylen 10 kronor men frakten 150 så är det 160 man ska skatta för. Även eventuell fraktförsäkring räknas in. Tull betalar man bara om totalen för allt ligger över 1300 och det skickas från ett land utanför EU.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring