Tullavgift?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Någon/några som nyligen beställt kåpset från kina som kan ge en liten hint om vad det kan tänkas kosta sig?
Blev informerad idag efter samtal med tullen att jag iaf blir tvungen att pynta 25% moms på skiten (vilket iofs inte var oväntat).

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Fattar inte hur fan dom kan veta vad det är man beställer hem egentligen? Det sitter väl inte precis ett stort kvitto på varje paket vad innehållet är värt precis, och de har väl knappast rätt att lyssna av internetaffärerna?....

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Fattar inte hur fan dom kan veta vad det är man beställer hem egentligen? Det sitter väl inte precis ett stort kvitto på varje paket vad innehållet är värt precis, och de har väl knappast rätt att lyssna av internetaffärerna?....

Precis vad det gjort på alla prylar jag beställt från kinaland, dock har jag aldrig behövs pynta moms då det alltid stått att det är värt 1dollar

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

De börjar med att öppna paketet. Sen ringer de några samtal, surfar lite blocket och ebay så har de svaret på vad prylarna är värda.

Påminner lite om flashback-folket uppfattning om svenska polisen som en samling 40-talister utan vare sig datorer eller mobiltelefon.

Things change....

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
jo surt är det. men nån som vet på ett ungefär vad tullavgift blir på ett par plastbitar? stod på deras hemsida att tullavgiften låg mellan 0-20%

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
3-8% skulle jag gissa på.

ok kan jag leva med :D hade visserligen räknat med lite mer än de 4300:- som kitet kostade, men momsen var en aningens bortglömd :D Aja. bättre iaf än att köpa ett replikaset här i sverige...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Micke™;5483079 skrev:
ok kan jag leva med :D hade visserligen räknat med lite mer än de 4300:- som kitet kostade, men momsen var en aningens bortglömd :D Aja. bättre iaf än att köpa ett replikaset här i sverige...

Sen tillkommer postens avgift på 100 riksdaler också så du inte glömmer bort den.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
De börjar med att öppna paketet. Sen ringer de några samtal, surfar lite blocket och ebay så har de svaret på vad prylarna är värda.

Påminner lite om flashback-folket uppfattning om svenska polisen som en samling 40-talister utan vare sig datorer eller mobiltelefon.

Things change....

Så dom jeflarna sitter alltså och öppnar paket?... :3freak

Kan ju förstå om det ligger ett kilo koks i paketet och knarkhundarna blir galna, men att sitta och riva upp folks paket för några hundringar i tullskatt... trist

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Så dom jeflarna sitter alltså och öppnar paket?... :3freak

Kan ju förstå om det ligger ett kilo koks i paketet och knarkhundarna blir galna, men att sitta och riva upp folks paket för några hundringar i tullskatt... trist

inte nog med det. fick höra av en kompis (ok sanningshalten i den storyn kan ju variera enl erfarenhet med honom) att man även åker på att pröjsa typ 300 spänn om dom öppnar ditt paket.... vilket i sig är helt sjukt. varför SKA JAG behöva BETALA för att DEM beslutar att ÖPPNA MITT paket. För 300 spänn måste kineserna fan typ ha använt sjuttielva rullar tejp eller nåt (bra timpennning för övrigt de har på den grejjen :D)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
snacka om att sätta käppar i hjulen för oss som kommit till insikt att det är äckligt dyrt att handla saker på hemmaplan och söker oss till alternativa ställen att handla mycket billigare på.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
aja när skiten väl är betalt (och man inte blivit helt ruinerad) så är man nog jäkligt nöjd ändå med vetskapen att man kan lägga ner hojen utan att behöva gråta blod sen :D:D:D

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Micke™;5483097 skrev:
snacka om att sätta käppar i hjulen för oss som kommit till insikt att det är äckligt dyrt att handla saker på hemmaplan och söker oss till alternativa ställen att handla mycket billigare på.

Just därför lägger de på avgifter för att vi ska fortsätta handla hemma.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Just därför lägger de på avgifter för att vi ska fortsätta handla hemma.

Kommer aldrig hända så länge jag får det billigare tuoomlands, med tull, moms o annat skit inräknat. även om det så är 1 krona billigare än att handla här hemma... Våra svenska återförsäljare tar fan ockerpriser.

exempel.
hade tänkt köpa helsystem till min förra hoj (z1000 2010). I Sverige kostade skiten 12000:- EXKL frakt. kunde få hem samma system från england, hem till dörren INKL frakt för 8000:-

Det är fan inte berättigat att ta så pass mycket extra för en pryl

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Micke™;5483107 skrev:
Kommer aldrig hända så länge jag får det billigare tuoomlands, med tull, moms o annat skit inräknat. även om det så är 1 krona billigare än att handla här hemma... Våra svenska återförsäljare tar fan ockerpriser.

exempel.
hade tänkt köpa helsystem till min förra hoj (z1000 2010). I Sverige kostade skiten 12000:- EXKL frakt. kunde få hem samma system från england, hem till dörren INKL frakt för 8000:-

Det är fan inte berättigat att ta så pass mycket extra för en pryl

Ne jag handlar sällan från svenska handlare.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Micke™;5483092 skrev:
varför SKA JAG behöva BETALA för att DEM beslutar att ÖPPNA MITT paket.

Alternativet hade varit att de lagt på en trehunka på tullavgiften i de fall du har nåt som ska förtullas. Eller att de slängt på en tusenlapp på de paket där värdet skrivits ner av avsändaren.

Är du seriöst förvånad över att tullen känner till vilka knep som används för att kringgå reglerna och vidtar motåtgärder?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Alternativet hade varit att de lagt på en trehunka på tullavgiften i de fall du har nåt som ska förtullas. Eller att de slängt på en tusenlapp på de paket där värdet skrivits ner av avsändaren.

Är du seriöst förvånad över att tullen känner till vilka knep som används för att kringgå reglerna och vidtar motåtgärder?

Nä egentligen inte då, trots att det är första gången jag beställer något större från ett icke EU land :D

Som jag skrev i första posten, hade räknat med att betala mer. Frågan var bara på ett ungefär hur mycket :D

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tullavgiften för mcdelar är 3,7% och för motorer och motordelar 2,7%.

Kollade upp detta för två dagar sedan då jag väntade paket från USA.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...