tullen fråga

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
Har tänkt köpa slipon yoshimora från USA till min r1.Kostar med frakt 2800.Sen pratade jag med kompisen och han nämnde tullen.Så nu frågar jag någon som vet om man betalar tullen på såna små grejer.Någon som har köpt grejer från USA.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Om detaljen är värd mer än 500 SEK, så skall man tulla och betala moms enligt lag. Sen är det väl inte säkert att de kollar just ditt paket.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Be honom att sätta ner värdet till tex 25$ och att han ska skriva tex "used motorcyclepart" och se till att han inte skickar med något typ av kvitto i kartongen som visar vad du egentligen har betalat.

Risken är väl om paketet kommer bort, då är det inte mer värt än vad som står på paketet, dvs tex 25$. Risk man får ta.

Själv har jag bara åkt dit en gång och då skickade puckot med ett kvitto som talade om hur mycket jag egentligen hade betalat även fast jag bad om honom säkert 5ggr att inte skicka med något men så mycket blodigt dyrare blev det ändå inte.

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Tullavgiften är väl bara någon hundring men du får betala moms 25% på hela summan inklusive frakten om du har otur.

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
hur många procent betalar man i tull avgift

Så det geller att man har lite tur

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
lema skrev:
gäller det EU också

Handlar du inom EU behöver du i regel inte betala någon tull eller moms. Tull och moms tillkommer enbart ifall du köper från en säljare utanför EU.

Det finns dock specialregler för bilar och mc vilka innebär att du i vissa fall måste betala moms på nya fordon (nyare än 6 mån och 600 mil har jag för mig).

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
lema skrev:
gäller det EU också

Nej, vid köp av varor från medlemsländer i EU tillkommer endast frakt. Momsen betalas i ursprungslandet.

Som sagt gäller det ej vid köp av ny bil, mc.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ett litet tips: se till att dom skriver ner värdet och inte utelämnar det helt.
Sist jag fick ett paket från USA utan värde angivet på tulldeklarationen höll dom kvar paketet tills jag skickat en kopia på fakturan eller annat bevis.
Skickas det som gåva på max 500kr inklusive fraktkostnad är det tull och moms fritt, vanlig handelsvara blir det tull och moms på hela beloppet.
Räkna INTE med att paketet slipper igenom så enkelt längre och du kan få betala frakt inom Sverige om den som fraktar paketet från ex. USA inte har något eget sätt att frakta paket inom Sverige.

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Tias skrev:
då skickade puckot med ett kvitto som talade om hur mycket jag egentligen hade betalat även fast jag bad om honom säkert 5ggr att inte skicka med något

Tror inte "puckot" vill riskera bli av med sitt business license bara för att du vill momsfuska.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
majtii skrev:
Tror inte "puckot" vill riskera bli av med sitt business license bara för att du vill momsfuska.

Detta var en privatperson och ingen handlare och det var faktiskt en begagnad del jag köpte. (Jo jag vet att momsreglerna gäller även begagnade delar men ändå)

Om han absolut inte ville gå med på det skulle väl han ha sagt det och han gick ju faktiskt med på mina villkor. Jag tror han helt enkelt glömde bort det sedan bara... så ta "pucko" med lite ironi :)
Han var faktiskt en sjysst kille att ha att göra med, blev lite irriterad för stunden bara när man fick paketet men det gick över ganska fort när man såg hur fint skick det var i.

Hursomhelst, ALLA andra handlare jag köpt nya grejjer ifrån hittills har dock gått med på detta och det har heller aldrig varit något problem, dom har snarare uppmuntrat till det.

Så ni som vill "momsfuska" kan ju ta åt er av tipsen alla skriver men samtidigt vara medvetna att det kanske inte alls går igenom.

Har jag möjlighet att slippa tull o moms så gör jag det, f.ö är jag rätt laglydig :tummenupp

Peace

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vad frågade tullen? :)

Det är nog även så att amerikanska myndigheter börjar undersöka om någon privatperson "skänker" bort massor med varor över hela världen. Han kanske riskerar straff!

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
majtii skrev:

Jag har köpt rätt mycket saker från olika säljare över hela världen. Många skriver ner värdet på paketet utan att man som köpare ens behöver säga till och det har aldrig varit något problem när jag bett om det. Det brukar inte heller vara några problem med att be säljarna låta bli att lägga någon form av kvitto i paketet.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Beror på speditionsföretaget. Oftast lägger speditionsföretaget ut momsen för dig (dom tullar och tar hand om det). Sedan skickar dom dig en räkning (25% av värdet på varan). Paketen öppnas inte ofta.

Man behöver inte skriva nånting egentligen, bara å skicka som vanligt paket. Men då kan man heller inte försäkra innehållet speciellt bra.

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
CPMS skrev:
Ett litet tips: se till att dom skriver ner värdet och inte utelämnar det helt.
Sist jag fick ett paket från USA utan värde angivet på tulldeklarationen höll dom kvar paketet tills jag skickat en kopia på fakturan eller annat bevis.
Skickas det som gåva på max 500kr inklusive fraktkostnad är det tull och moms fritt, vanlig handelsvara blir det tull och moms på hela beloppet.
Räkna INTE med att paketet slipper igenom så enkelt längre och du kan få betala frakt inom Sverige om den som fraktar paketet från ex. USA inte har något eget sätt att frakta paket inom Sverige.

Ja.. det verkar inte ha någon betydelse att de skriver värdet eller inte, jag köpte en weber förgasare till min Mazda pickis, företaget skrev "antique carbureator parts" på paketet och deklarerade värde till $50, fick ett brev från posten som säger att dom ska ha kopia på vad jag har betalt igentligen, ringer ner och pratar med dom och spelar dum och dom säger " jadu,dom är itne alltid så ärliga med värdet där på andra sidan, vi har börjat dra åt snaran lite och kör hårdare koll".

Så, jag tror det kommer bli knepigare i framtiden, jag har börjat skicka till en vän som får packa om det och sen skicka det som gåva, så alla ev företags loggor och dylikt försvinner på paketet.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC