Tuono vs Gsx-s

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Jag går i tankarna att införskaffa något lite nyare, 2015-2017-ish, och har fastnat lite för dessa modeller.
Ska iväg och klämma och känna lite men tar gärna emot era synpunkter och idéer.
Är helt ny mc-åkare och vill gärna ha finesser såsom abs och annat som gör åkandet lite säkrare.
Jag vet att dessa har många hästkrafter så det behöver vi inte diskutera.
Andra modeller är naturligtvis också intressanta så tar tacksamt emot all info, men dessa har jag för tillfället ett litet extra gott öga till.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tuono alla dagar i veckan. Riktigt go motor med fint register och ett grymt ljud! Går att helförsäkra för ett par tusenlappar om året.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag går i tankarna att införskaffa något lite nyare, 2015-2017-ish, och har fastnat lite för dessa modeller.
Ska iväg och klämma och känna lite men tar gärna emot era synpunkter och idéer.
Är helt ny mc-åkare och vill gärna ha finesser såsom abs och annat som gör åkandet lite säkrare.
Jag vet att dessa har många hästkrafter så det behöver vi inte diskutera.
Andra modeller är naturligtvis också intressanta så tar tacksamt emot all info, men dessa har jag för tillfället ett litet extra gott öga till.

"Och annat" kan du ju helt glömma när det gäller GSX-S men det behöver inte alls vara en nackdel.

Suzukis nisch verkar vara jävligt genomtänkta men helt finessbefriade japanska motorcyklar som håller i längden och har mycket fina köregenskaper.

Tuono har magiskt ljud och alla elektroniska gadgets som finns, frågan är bara hur länge... :hihi

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Det skiljer ju typ 40 lax på liknande år/mil på hojarna.
2016 ca 85 kontra 125.
Är det skillnad man känner av mer än i plånboken?
Jag tänker ju såhär att ska jag sätta mig på en sak som går utav helvete, med endast kläder och hjälm till skydd, så vill jag ju att hojen ska "hjälpa mig" så mycket som möjligt.
Så återigen, känner man av eller är den ena värd så mycket mer än den andra?
Tycker Gsx-s:en är snygg som fan i de rätta färgerna, men väljer lätt en tuono om jag känner mig säkrare på den. Tycker f.ö den är jävligt grym med.

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Provkör båda, och köp Tuonon:tummenupp Suzukins rad4a kommer kännas barnslig jämfört med den råa V4an.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det skiljer ju typ 40 lax på liknande år/mil på hojarna.
2016 ca 85 kontra 125.
Är det skillnad man känner av mer än i plånboken?
Jag tänker ju såhär att ska jag sätta mig på en sak som går utav helvete, med endast kläder och hjälm till skydd, så vill jag ju att hojen ska "hjälpa mig" så mycket som möjligt.
Så återigen, känner man av eller är den ena värd så mycket mer än den andra?
Tycker Gsx-s:en är snygg som fan i de rätta färgerna, men väljer lätt en tuono om jag känner mig säkrare på den. Tycker f.ö den är jävligt grym med.

Du skall inte tänka att hojen blir "säkrare", det är fel angreppspunkt på saken. Du skall tänka att du vill bli en säkrare förare och då gäller utbildning och övning, tex SMC-s kurser som KNIX osv. Säkerheten sitter mellan dina öron.

Dessutom är det nog rätt smart att välja en hoj som du förlorar så lite som möjligt på när du är ny i gejmet och kanske byter hoj 3-4 ggr de närmaste 5 åren bara för att det är kul och du inte riktigt vet vad du gillar bäst.

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Du skall inte tänka att hojen blir "säkrare", det är fel angreppspunkt på saken. Du skall tänka att du vill bli en säkrare förare och då gäller utbildning och övning, tex SMC-s kurser som KNIX osv. Säkerheten sitter mellan dina öron.

Dessutom är det nog rätt smart att välja en hoj som du förlorar så lite som möjligt på när du är ny i gejmet och kanske byter hoj 3-4 ggr de närmaste 5 åren bara för att det är kul och du inte riktigt vet vad du gillar bäst.
Så sant så

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Har inte testat Suzukin men personligen tycker jag Tuonon är fysiskt för liten och känns trång med mina 195 cm.

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Har inte testat Suzukin men personligen tycker jag Tuonon är fysiskt för liten och känns trång med mina 195 cm.
Är 187 så kanske liten för mig med.
Ska klämma och känna i morgon så får vi se

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det är två ganska olika hojar. Din längd är inget problem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är 187 så kanske liten för mig med.
Ska klämma och känna i morgon så får vi se

Jag är 192 och hade inga problem på Tuonon. Det är väldigt personligt vad man upplever som trångt.
Men sadeln på Tuonon har inte mycket utrymme för att skyffla runt röven.
Provsitt/provkör!

Och som sagts tidigare, det är du som tillhandahåller säkerheten, inte hojen. Anti-allt kan lika gärna höja förtroendet långt över skickligheten, och sätta dig i jobbiga situationer som du inte har förmågan att reda ut.

Och det är ett ypperligt råd att välja den hojen som gör dig gladast. Det är ju ändå poängen med hojen, annars hade du köpt dig en ER6.

Tuonon är råare, vildare och mer italiensk. Suzukin är mer välkammad, lite lösare och mer japansk.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur är Tuonon i storlek jämfört med RSV4? Jag hann inte prova Tuonon men RSV4 får jag kämpa lite för att komma in under tanken med benen och är 185(.2)cm lång :)

/R

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Helt saknar GSX-Sn inte finesser men har inte lika mycket som Tuonon. ABS o tractioncontrol finns. Storleksmässigt fungerar den bra. Jag är 1,83 och det finns gott om plats även för förare över det. Försäkringsmässigt är de nog ganska lika, möjligen lite billigare på GSXSn pga lägre effekt(150 mot 175) . För mig i Stockholms kommun går det att komma ner på ca 5 tusen. Junioren (under30) skulle hamna på ca 20. Vilken av de båda hojarna du ska välja är en smaksak. Har du möjlighet provkör innan du fattar beslut, torrbryt ger inte hela sanningen.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag har kollat mycket på båda två och provkört dem med. Det som jag gillar med GSXS1000 är att den är snabbstyrd, den är som en motard. Den här en underbar växellåda och bromsar som inte går av för hackor. Sedan med kvaliteten hos en japansk hoj.
Men den kan inte jämföras med tuono, den är på en helt annan planhalva, mycket råare, snyggare och med finesser och fina komponenter men när man läser i forum om de som haft fel så tvekar i varje fall jag på att köpa en. Sedan är den hyfsat billig att försäkra men jag tvekar ändå. Kommer nog bli en ducce för mig..

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Jag har kollat mycket på båda två och provkört dem med. Det som jag gillar med GSXS1000 är att den är snabbstyrd, den är som en motard. Den här en underbar växellåda och bromsar som inte går av för hackor. Sedan med kvaliteten hos en japansk hoj.
Men den kan inte jämföras med tuono, den är på en helt annan planhalva, mycket råare, snyggare och med finesser och fina komponenter men när man läser i forum om de som haft fel så tvekar i varje fall jag på att köpa en. Sedan är den hyfsat billig att försäkra men jag tvekar ändå. Kommer nog bli en ducce för mig..
Vilken Ducati funderar du på?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Om man är nojig över de italienska ingenjörernas kvalitetsfilosofi sä är det ju skönt med försäkring. Tex Svedeas maskinskadegaranti gäller i 8 år / 6000 mil om man är med i svemo. Så tittar man på en 2015 eller nyare kan man gasa i 3 år utan noja. :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati